ضیا عربشاهی پیشکسوت تیم فوتبال پرسپولیس درباره  تیم‌های پرسپولیس و استقلال، اظهار کرد: دربی شرایط خاصی دارد. تمام بازی‌ها یک طرف و دربی هم طرف دیگر قرار دارد. من ۱۳ دربی حضور داشتم و فقط یک بازی شکست خوردیم.

او ادامه داد: به این صورت نیست که هماهنگ کرده باشند تا دربی مساوی شود تا هواداران ۲ تیم راضی به خانه‌های خود بروند. زمان ما این اتفاقات رخ نداده است. اکنون هم فکر نمی‌کنم که شاهد این موضوع باشیم. هر تیمی که خوب بازی کند و قدرت خط میانی اش بالاتر باشد به طور حتم در دربی پیروزی می شود.

شرایط دربی با بازی های دیگر متفاوت است 

عربشاهی بیان کرد: این طور نیست که تیم پرسپولیس به خاطر تساوی در ۳ بازی شرایط روحی و روانی اش پایین‌تر از استقلال باشد که چند بازی خود را پیروز شده است. شرایط بازی دربی با بازی‌های دیگر فرق می‌کند.

خط دفاعی بزرگترین نقطه ضعف استقلال است 

پیشکسوت پرسپولیس گفت: خط دفاع بزرگترین نقطه ضعف تیم استقلال است. بازیکنان مصدوم این تیم برگشته اند و دیاباته، قایدی و مطهری مهاجمان استقلال هستند. از آن طرف تیم پرسپولیس خط دفاعی و میانی خوبی دارد. عبدی همان بازیکنی است که سال گذشته به استقلال گل زد و شرایط خوبی از لحاظ روحی و روانی برابر استقلالی‌ها دارد. به نظرم اگر یحیی گل محمدی از ۲ مهاجم نزدیک به هم استفاده کند در آن صورت می‌تواند موفق شود.

استفاده از عبدی و پهلوان باعث موفقیت پرسپولیس می شود 

او افزود: گل محمدی همیشه عبدی را در راس و امیری و بازیکن دیگر را پشت سر عبدی می‌گذارد. به نظرم نباید این کار را انجام دهد. گل محمدی از عبدی و پهلوان در خط حمله استفاده کند بهتر است. مطمئن باشید خط میانی استقلال ضعیف است  و پرسپولیسی‌ها از همین نقطه ضعف می‌توانند به گل برسند. استقلالی‌ها بازی را از خط دروازه شروع می‌کنند. اگر پرسپولیسی‌ها از خط جلو پرس را انجام بدهند در آن صورت احتمال اشتباه مدافعان استقلال وجود دارد و سرخپوشان می‌توانند از این اشتباه به سود خود استفاده کنند.

پیروزی در دربی دور از دسترس نیست 

عربشاهی بیان کرد: هواداران پرسپولیس باید خویشتن دار باشند و از تیم خود حمایت کنند. درست است که پرسپولیس در ۳ بازی نتیجه نگرفته است، اما پیروزی در دربی دور از دسترس نیست و ما می‌توانیم با برد از زمین مسابقه خارج شویم. پرسپولیس شخصیت پیروزی در دربی را دارد. 

پرسپولیس باید از خط میانی قوی خود در دربی استفاده کند 

او بیان کرد: اعضای کادر فنی پرسپولیس نباید اجازه هیچ گونه دخالتی را به کسی بدهند. به نظرم کادر فنی پرسپولیس با یک ترکیب عالی و استفاده از نقاط ضعف استقلال می‌تواند در دربی به موفقیت برسد. من به هواداران قول می‌دهم تیم پرسپولیس بهترین بازی خود را در دربی پایتخت انجام دهد.

برخی از پیشکسوتان کری خوانی ناسالمی انجام می دهند 

پیشکسوت تیم پرسپولیس درباره کری خوانی‌هایی که در فضای مجازی صورت می‌گیرد، گفت: تعداد کمی از پیشکسوتان پرسپولیس و استقلال کری خوانی ناسالمی انجام می‌دهند و به شخصیت یکدیگر بی احترامی می‌کنند. من در دورانی که بازی می‌کردم چنین مسائلی را ندیدم. ما با بازیکنان استقلال رفیق و در اردو‌های تیم ملی در کنار یکدیگر بودیم. می‌بینم که ۲ - ۳ نفر از بازیکنان استقلال و پرسپولیس فضا را آلوده می‌کنند. پیشکسوتان مخالف این موضوع هستند.

او خاطر نشان کرد: کری خوانی سالم خوب است. این موضوع درست نیست که بخواهیم به یکدیگر بی احترامی کنیم و الفاظ رکیک به کار ببریم. من مخالف این موضوع هستم. مهدی عبدی در بازی دربی گل می‌زند و دل هواداران را شاد می‌کند.