در حالی که کاراته برای اولین بار به المپیک توکیو اضافه شد و به خاطر موفقیت های ایرانی در این رشته، این خبر باعث خوشحالی ایران بود، اما امروز اعلام شد که این رشته از المپیک 2024 حذف شده و حضورش فقط مختص به همان یک دوره خواهد بود.

حالا رییس کمیته ملی المپیک اعلام کرده که قرار است با کمک سایر کشورهای آسیایی، ایران برای بازگرداندن این رشته به المپیک تلاش کند.

سیدرضا صالحی امیری ، رییس کمیته ملی المپیک در این باره به رادیو ایران گفت: در جلسه هیات اجرایی IOC که در لوزان برگزار شد، رشته های جدیدی برای پاریس 2024 انتخاب شدند که از جمله آن ها موج سواری و حرکات موزون بود. تغییراتی هم در سایر رشته ها ایجاد شده که مهمترین موضوع برای ما حذف کاراته بود. البته این رشته قبلا در المپیک نبود و در توکیو هم به خاطر درخواست ژاپنی ها به عنوان میزبان اضافه شده بود. 

وی افزود: قطعا فدراسیون جهانی کاراته تلاش می کند تا در تصمیم اتخاذ شده تغییری ایجاد کند و ما هم تلاش خود را خواهیم داشت. فرصت برای چانه زنی وجود دارد که بتوانیم کاراته را در المپیک احیا کنیم. در برخی رشته های دیگر هم تغییرات جدی ایجاد شده چون سیاست IOC برابری تعداد زنان و مردان ورزشکار در المپیک پاریس است.

رییس کمیته ملی المپیک در پاسخ به این سوال که ایران چه اقدامی برای جلوگیری از حذف کاراته خواهد کرد به رادیو ایران، گفت: روز دوشنبه هفته آتی شورای المپیک آسیا نشستی را با تمامی اعضا خواهد داشت. من به همراه نصراله سجادی و پیمان فخری راهی مسقط عمان می شویم. من آنجا به عنوان اعتراض و برای بازگشت کاراته به المپیک بحث می کنم. بنا دارم با مسئولان ژاپنی هم در این خصوص صحبت کنم. اگر بتوانیم از سوی شورای المپیک آسیا بیانیه ای در این خصوص صادر کنیم، اتفاق خوبی است. به هر حال کشورهای آسیایی یک چهارم از IOC هستند و اعتراضشان تاثیرگذار است. ما تمام تلاش خود را خواهیم کرد، اما برای بازگرداندن کاراته نمی توانیم وعده ای بدهیم.