در اطلاعیه فدراسیون کوهنوردی آمده است: طی بعدازظهر چهارشنبه (٥ آذر ٩٩) لغایت دوشنبه(١٠ آذر) دو موج بارشی سنگین، مناطق کوهستانی کشور را متاثر می‌سازد.

موج اول: از بعد از ظهر چهارشنبه از بخش‌های شمال غربی وارد کشور می‌شود.

شاخه شمالی آن برای روزهای پنجشنبه و جمعه، ارتفاعات شمال غرب( استان‌های آذربایجان غربی، شرقی، اردبیل، زنجان، قزوین، ارتفاعات تالش، البرز غربی و مرکزی) را متاثر می‌سازد و موجب ابرناکی و مه آلود شدن هوا، بارش برف و وزش باد شدید در قله‌ها و خط الرأس ها می‌شود و در پایین دست با بارش باران و وزش باد شدید همراهی می‌کند که میتواند موجب جاری شدن سیلاب‌های موقتی شود.

بتدریج روز جمعه ارتفاعات البرز شرقی و خراسان شمالی نیز بارش برف و وزش شدید باد را تجربه می‌کنند.

شاخه جنوبی این موج نیمه غربی ایران را تحت تاثیر قرار می دهد و بویژه در زاگرس مرکزی همراه با وزش باد شدی، بارش باران شدید و احتمال رعدوبرق و تگرگ همراه است. برای قله های بالاتر از ٣٥٠٠ متری زاگرس شمالی و مرکزی بارش برف پیش بینی می‌شود.

موج دوم: از روز شنبه موج بارشی قوی دوم وارد کشور می شود و مجددا شرایط برای وزش بادشدید و بارش باران و برف در نیمه غربی کشور و تا حدی ارتفاعات البرز  تا دوشنبه فراهم می‌شود.

شدت بارش‌ها طی شنبه و یکشنبه در زاگرس مرکزی شدید و خیلی شدید و در حد هشدار وقوع سیل در پایین دست و همچنین طغیان رودخانه ها و در بالاتر از  ٣٥٠٠ متر با بارش شدید برف همراه است. 

همچنین احتمال رعدوبرق و تگرگ و همحنین وقوع بهمن از دیگر مخاطره های مورد انتظار است.

توصیه می‌شود طی این مدت از انجام فعالیت های کوهنوردی خودداری شود.