نخستین دوره بازی‌های المپیک به میزبانی آتن از سال 1896 آغاز و در ادامه این رویداد بزرگ هر 4 سال یکبار برگزار شد.

تنها جنگ جهانی بود که باعث شد تا این بازی‌ها برگزار نشود اما تاخیر یکساله المپیک در طول تاریخ بازی‌ها بی‌سابقه بوده که این اتفاق به خاطر شیوع ویروس کرونا رخ داد و بازی‌های توکیو قرار شد با یکسال تاخیر برگزار شود.

با وجود اینکه مسئولان جهانی و کمیته برگزاری بازی‌های المپیک توکیو خوشبین به برگزاری بازی‌ها در مرداد سال آینده هستند و حتی این امیدواری وجود دارد تا اوایل سال 2021 واکسن ویروس کرونا کشف شود اما ژاپن همچنان نگران بحران اقتصادی و ضررهای مالی به خاطر برگزاری بازی‌ها و تاخیر یکساله المپیک است.

* تعریف سناریوهایی برای کاهش هزینه‌ها

با حل نشدن مشکلات و سوالات بی‌جواب مانده، سناریوهایی برای برگزاری المپیک و کاهش هزینه‌ها تعریف شده که کمیته برگزاری بازی‌های توکیو در نشست چهارشنبه هیات اجرایی بسته پیشنهادی خود را مطرح کرد.

متخصصان و سازمان دهندگان بازی‌ها می‌گویند 2 گزینه در این بین وجود دارد؛ ادامه مسیر و برگزاری بازی‌ها برای نجات اقتصاد آسیب‌دیده ژاپن یا لغو المپیک و جلوگیری از شیوع ویروس کرونا.

دیک پوند عضو باسابقه کمیته بین‌المللی المپیک در این باره گفت: بازی‌های المپیک یا برگزار می‌شود یا لغو. ویروس کرونا تا زمان برگزاری بازی‌های المپیک 2021 از بین نمی‌رود و تعویق دوباره نیز گزینه مناسبی نیست.

وی افزود: این واقعیت که همه چیز تحت کنترل ژاپن است به سوالات پاسخ نمی‌دهد.

هیچ یک از گزینه‌ها ایده‌آل نیستند اما اگر بازی‌ها لغو شود کارشناسان در مورد اینکه زود باید در این خصوص تصمیم گیری شود اختلاف نظر دارند که آن نه فقط به دلیل مصلحت اندیشی سیاسی بلکه برای جلوگیری از آسیب جدی به اقتصاد ژاپن و دادن فرصت به سهامداران برای جبران ضرر و زیان است.

* خشم اسپانسرها و نگرانی ژاپنی‌ها از ابهام در برگزاری المپیک

کمیته برگزاری بازی‌های المپیک توکیو با ساده‌سازی سعی در کاهش هزینه‌ها دارد و حتی اعلام شده با برنامه‌هایی که توکیو اعلام کرده  50 اقدام مصوب توسط IOC باعث صرفه‌جویی 280 میلیون دلاری خواهد شد این در حالیست که ژاپن برای این بازی‌ها 12.6 میلیارد دلار هزینه کرده است.

با این وجود اسپانسرهای رسانه‌ای و تجاری آشکارا عصبی هستند و گزارش‌ها حاکی از آن است که برخی قرارداد خود را لغو کرده‌اند اما انتظار می‌رود مذاکرات تجدید قرارداد اواخر ماه جاری آغاز شود.

* اقتصاددان آمریکایی: هزینه لغو المپیک بستگی به زمان دارد

اندرو زیمبالیست استاد اقتصاد در کالج اسمیت در ماساچوست گفت: هزینه لغو بازی‌های المپیک به زمان بستگی دارد. انصراف از بازی‌ها در ماه دسامبر ممکن است هزینه‌ای بیش از برگزاری بازی‌ها و تلاش برای بازپرداخت ضرر و زیان باشد.

با وجود این صحبت‌ها و نظرسنجی‌ها صورت گرفته، برخی مقامات بین‌المللی در مصاحبه‌های مختلف تاکید کرد با و بدون واکسن کرونا، بازی‌های المپیک توکیو برگزار می‌شود.

اندرو زیمبالیست در ادامه صحبت‌های خود در این باره، عنوان کرد: همه آنها تشویق می‌کنند. من این نظرات مطرح شده را تشویقی می‌دانم. منظور آنها برای مصرف عمومی به عنوان کلمات تشویقی است اما نباید این نظرات را به عنوان پیش‌بینی واقعی تفسیر کرد.

با وجود اینکه زمزمه‌های تاخیر المپیک مطرح بود اما مقامات برگزاری بازی‌ها و کمیته بین‌المللی المپیک تا آخرین لحظه صحبت از این داشتند که بازی‌ها به موقع در سال 2020 برگزار می‌شود.

به دنبال بحران کووید 19، ژاپن مرزهای خود را به روی 159 کشور بسته و در این روزهای اخیر سخت‌گیری‌ها برای تجار کمتر شده است. کمیته برگزاری بازی‌ها همچنین اعلام کرده برای ورزشکاران خارجی برنامه‌هایی دارد تا آنها به مدت طولانی در قرنطینه نمانند.

تاکنون 36 میلیون نفر در جهان به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند که حدود یک میلیون تن جان باخته‌اند.