به گزارش خبرنگار ورزشی پارس ؛ اما ولاسکو که به بازیکنان و تیمش اعتقاد داشت از تمام منتقدانش خواست رودررو با او صحبت کنند و البته به شاگردانش گفت: باید از لیگ جهانی یاد بگیرند و اشتباهات کمی مرتکب شوند، بازی هایی که بازیکنان ایران برای اولین بار ان را تجربه می کردند.

با این حال خیلی ها صحبت های رییس فدراسیون والیبال بعد از کسب اولین پیروزی تاریخ خود در لیگ جهانی مقابل صربستان را احساسی قلمداد کردند. داورزنی در پایان این مسابقه گفت: هدف اول ما این است که بتوانیم به المپیک ۲۰۱۶ صعود کنیم و البته در چشم انداز ۸ ساله در نظر گرفته ایم که ایران جزو ۴ کشور برتر والیبال جهان باشد.

اما به نظر می اید بعد از برد سه امتیازی والیبالیست های ایرانی مقابل ایتالیا قهرمان چندین دوره لیگ جهانی در حضور تماشاگران ایتالیا این هدف داورزنی را به خواسته هواداران از ولاسکو و شاگردانش تبدیل کرد.

تیم ایران که از ۶ امتیاز ممکن مقابل ایتالیا ۴ امتیاز را کسب کرده، حالا امیدوارانه به ادامه مسابقات می پردازد.

راه دشوار ایران برای صعود

این نخستین بار است که مسابقات با حضور هجده تیم برگزار می شود. مسابقات در فاصله سال های ۲۰۱۱ تا ۲۰۰۳ و ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۲ با حضور شانزده تیم برگزار شده است، هر چند آغاز مسابقات در سال ۱۹۹۰ با حضور هشت تیم بود و در سال ۱۹۹۱ با حضور ده تیم برگزار شد و در فاصله ۱۹۹۲ تا ۲۰۰۰ و در سال های ۲۰۰۴ و ۲۰۰۵ نیز با حضور دوازده تیم انجام گرفت.

هجده تیم حاضر در سه گروه ای، بی و سی تقسیم شده اند. تیم های برتر در بین این هجده تیم بر پایه جدول رده بندی تیم های والیبال مردان جهان در دو گروه « ای و بی» قرار گرفته اند و شش تیم دیگر یعنی چهار تیم دارای شرایط شرکت و دو تیمی که از سوی فدراسیون بین المللی سهمیه به آنها داده شده است، در گروه سی قرار گرفته اند.

هر تیم در گروه خود ده بازی برگزار خواهد کرد. سه تیم اول هر گروه از سه تیم میزبانی می کنند و مهمان دو تیم خواهند بود. بین هر دو تیم دو بازی برگزار خواهد شد.

در بازی بین تیم ها، تیمی که بازی را با نتیجه سه، صفر و یا سه، یک برنده شود، از بازی سه امتیاز برای خود اندوخته خواهد کرد و در بازی هایی که نتیجه پایانی سه به دو باشد، تیم برنده دو امتیاز و تیم بازنده، یک امتیاز به دست خواهد آورد.

در جدول رده بندی هر گروه، به ترتیب امتیازهای کسب شده، شمار بردها، نسبت ست های برده به ست های باخته و نسبت امتیازها معیارهای رده بندی هستند. مسابقات نهایی با حضور شش تیم در آرژانتین برگزار خواهد شد که از هر یک از گروه های اول و دوم، دو تیم و از گروه سوم، برترین تیم به آن راه خواهند یافت. آرژانتین میزبان پیشاپیش یکی از تیم های حاضر در دور نهایی است.

ایران تا قبل از بازی مقابل ایتالیا ازپنج بازی انجام داده خود، شش امتیاز کسب کرده بود. یک برد و یک باخت مقابل ایتالیا ۴ امتیاز به اندوخته های ملی پوشان افزود. ایران در ادامه ۱۴ و ۱۶ تیرماه، میهمان کوبا خواهد بود که از ۸ بازی خود تنها ۳ انتیاز کسب کرده و در قعر جدول گروه قرار دارد.

در نهایت ۲۱ و ۲۲ تیرماه دو بازی اخر این گروه در تهران و بین المان و ایران به انجام خواهد رسید.

ایتالیا صدرنشین گروه که از هشت بازی تاکنون ۱۷ امتیاز گرفته است، پس از بازی با ایران، دو بازی پایانی خود را مهمان صربستان خواهد بود.

روسیه با شانزده امتیاز از هشت بازی در جایگاه دوم است و دو بازی بعد خود را هم مهمان آلمان خواهد بود.

آلمان هم تاکنون از شش بازی خود، ۱۱ امتیاز گرفته و در ادامه با هر یک از تیم های ایران و روسیه دو بازی انجام خواهد داد.

صربستان ۱۲ امتیازی هم تنها دو بازی برابر ایتالیا در زمین خود خواهد داشت.

به هر حال شانس ایران برای صعود از این گروه اندک است و در صورت کسب نتایج خوب می تواند در رده های سوم یا چهارم گروه قرار بگیرد.

دلایل موفقیت والیبال

والیبال ایران از ابتدای دهه ۷۰ با شیب ملایمی رشد خود را شروع کرد. تیم ایران در این سال ها توانست در رده جوانان و نوجوانان نتایج خوبی را در مسابقات مختلف کسب کند، که نه تنها بر هواداران این رشته در کشور افزود بلکه پایه گذار نسل های طلایی در رده بزرگسالان شد.

کارشناسان ثبات مدیریت و استفاده از دانش روز دنیا را دو عامل اصلی موفقیت والیبال می دانند، فدراسیون والیبال بر خلاف سایر رشته های ورزشی در ۲۴ سال اخیر دارای کمترین جابه جایی ها بوده است.

به طوری که بعد از ۱۷ ریاست یزدانی خرم (۱۳۶۸-۱۳۸۵) و کسب نتایج درخشان به خصوص در رده های پایه اقای داورزنی (۱۳۸۵-۱۳۹۲) عهده دار فدراسیون والیبال بوده که نشان می دهد، یکی از حلقه های مفقود ورزش ما عدم ثبات مدیریت است.

از طرف دیگر استفاده از مربیان صاحب نام که سابقه ای بازی و قهرمانی های در المپیک و لیگ جهانی را دارند، عامل دیگر موفقیت تیم والیبال است، به طوری که بیشتر بازیکنان کنونی تیم ملی قبلا توسط این مربیان در تیم های پایه بکار گرفته شده اند. مربیانی از قبیل ایوان بوگاینکوف، میلورادکیاچ، زوران گائیچ، ست کوویچ و البته خولیو ولاسکو.

در این بین کارنامه ۳ مربی از سایرین درخشان تر است.

ایوان بوگاینکوفا

این مربی اهل لتونی را معمار والیبال نوین ایران می نامند و استاد بازیکن سازی در رده های سنی پایه. تعریف ساختار برای روند آموزش در والیبال ایران و کشف استعداد با روش هایی شامل سرکشی به مدارس و شهرستان های کوچک از عمده فعالیت های او طی ۱۶ سال حضور در ایران بود. اسفند ۸۵ قرارداد کاشف سه نسل از ستاره های والیبال ایران به پایان رسید و به کشورش بازگشت.

بسیاری از شاگردانش حالا مربیان شاخص در لیگ برتر والیبال هستند. برخی بازیکنانی که الفبای والیبال مدرن را از او آموختند، همچنان در تیم ملی حضور دارند، مثلاً سال ۲۰۰۱ در قاهره نوجوانان ایران به نایب قهرمانی جهان رسید و از آن تیم فرهاد ظریف و مهدی مهدوی در حماسه مودنا نیز سهیم بودند.

یوویتسا ست کوویچ

سال ۲۰۰۷ دهمین دوره مسابقات نوجوانان جهان در مکزیک برگزار شد و ایران برای نخستین بار با هدایت این مربی روی سکوی نخست ایستاد. فرهاد قائمی ستاره حال حاضر تیم ملی، محصول همان قهرمانی است.

این بازیکن سابق تیم ملی یوگسلاوی از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۹ سرمربی تیم ملی صربستان بود. او در سال ۲۰۱۱ با جوانان ایران به عنوان ششم جوانان جهان رسید. جایی که امیر غفور بهترین سرویس زن مسابقات معرفی شد.

خولیو ولاسکو

وقتی جایگزین حسین معدنی شد، ۱۵ سال بود هیچ جامی را بالای سر نبوده بود. ولاسکو در اواخر دهه ۶۰ میلادی، بهترین والیبالیست آرژانتین بود. سال ۱۹۸۱ به عنوان مربی در تیم ملی کشورش فعالیت کرد و چهار جام قهرمانی هم در لیگ آرژانتین دارد اما در پی کوچ گسترده ستارگان فوتبال آرژانتین به سری آ، این مربی مستعد والیبال نیز راهی ایتالیا شد.

سال ۱۹۸۵ هدایت مودنا را برعهده گرفت تا با تیمش چهار سال پیاپی قهرمان ایتالیا شود و سه جام حذفی نیز بگیرد. با چنین کارنامه ای طبیعتاً باید سرمربی تیم ملی می شد، اتفاقی که سال ۱۹۸۹ رخ داد. دو بار فتح مسابقات جهانی، یک قهرمانی در جام جهانی، سه کاپ در جام ملت های اروپا، پنج قهرمانی در لیگ جهانی، یک نقره از جام ملت ها، یک نقره و یک برنز از لیگ جهانی به انضمام نایب قهرمانی در المپیک آتلانتا باعث شد ولاسکو نزدیک به یک دهه، حرف اول دنیای توپ و تور باشد.

با اینکه ولاسکو در جمهوری چک، پیاچنزا، حضور دوباره در مودنا و تیم ملی اسپانیا، حضور نا امید کننده ای داشت، به همراه هموطنش خوان مانوئل سیچلو با ایران برای اولین بار قهرمان جام ملت آسیا شد. سهمیه لیگ جهانی را کسب کرد و دو پیروزی مقتدرانه مقابل صربستان و ایتالیا را نیز رقم زد و اینده ای روشنی را با تیم ایران برای خود ترسیم کرده است.