به گزارش پارس نیوز، 

باخت مقابل پدیده پایان داستان ۵۷۳ روزه وینفرد شفر در استقلال بود. شکست تلخ مقابل پدیده شانس استقلال را برای قهرمانی در لیگ هجدهم به حداقل رساند و همین کافی بود تا مدیران این تیم حکم برکناری شفر را صادر کنند؛ اقدامی کاملا احساسی و عجولانه که بدون تردید برای باشگاه استقلال بسیار گران تمام خواهد شد. در حالی که چند روزی از اخراج شفر می‌گذرد هنوز هم اخبار ضد و نقیض زیادی در خصوص عواقب اخراج این مربی آلمانی به گوش می‌رسد. از یک سو همه این داستان را با داستان پرسپولیس و مانوئل ژوزه مقایسه می‌کنند و از سوی دیگر فتحی و دوستان مدعی می‌شوند که همه پیش‌بینی‌های لازم صورت گرفته و خطری باشگاه استقلال را تهدید نمی‌کند. اما این ادعا تا چه حد می‌تواند درست باشد؟ در ادامه به این سوال پاسخ خواهیم داد.

تعلیق؛ اشتباه بزرگ!

وینفرد شفر بعد از بازی با پدیده به سرعت از تمرینات کنار گذاشته شد. طبق اعلام باشگاه استقلال که البته با تناقض یک‌روزه از سوی معاونان و مدیرعامل باشگاه همراه بود، بالاخره اعلام شد و شفر وقتی به محل تمرین آبی‌ها آمد او را به زمین راه ندادند و او هم از این موضوع نهایت استفاده را برد و از این اتفاق فیلم گرفت. بعد از این مدیران استقلال اعلام کردند که در حکم شفر از واژه اخراج استفاده نشده و قرارداد او به حالت تعلیق درآمده، به همین دلیل او نمی‌تواند از باشگاه استقلال شکایت کند. اما با یک بررسی بسیار ساده در آیین‌نامه فیفا می‌توان پی برد که مدیران آبی مسیر اشتباهی را انتخاب کرده‌اند! در آیین‌نامه انضباطی فیفا ۴۷ بار از واژه تعلیق استفاده شده، اما در هیچ کدام از آن‌ها به تعلیق قرارداد اشاره‌ای نشده و در واقع تعلیق قرارداد در آیین‌نامه فیفا هیچ تعریفی ندارد. تنها در مواردی که عدم ایفای تعهد ناشی از حوادث غیرقابل پیش‌بینی (مانند سیل، زلزله، آشوب‌ها و اعتصابات) باشد ممکن است متعهد مجبور به پرداخت خسارتی نباشد، در غیر این صورت قطع همکاری بدون توافق طرفین قطعا منجر به پرداخت خسارت خواهد شد.

شفر کوتاه نمی‌آید

روال کار در این گونه اخراج‌ها تعامل و جلسات توافقی است و استقلال بهتر بود که برای پرداخت جریمه کمتر با وینفرد شفر به تفاهم می‌رسید. حالا نامه تعلیق یا اخراج فیفا را مجاب می‌کند که تمام قرارداد شفر را از استقلال بگیرد و در صورتی که او به این مرجع جهانی شکایت کند اسناد خوبی در اختیار دارد که یکی همان نامه تعلیق است و دیگری فیلمی است که راه ندادن او به محل تمرین را به تصویر می‌کشد. همین ۲ مدرک کافی است تا شفر تمام مبلغ قرارداد این فصل و فصل آتی را از استقلال دریافت کند بدون این‌که در ایران حضور داشته باشد. با توجه به قیمت ارز، شفر حدود ۲۳ میلیارد تومان از استقلال طلب دارد و در صورت اصرار وی برای دریافت طلبش به طور حتم فیفا رای را به او خواهد داد. حالا که مدیران استقلال به اشتباه خود پی برده‌اند سعی کرده‌اند جلساتی را برای توافق با شفر برگزار کنند. امیرحسین فتحی، مدیرعامل باشگاه استقلال نیز در مصاحبه روز گذشته خود به این نکته اشاره کرده که باشگاه قصد دارد برای جدایی توافقی جلساتی را با شفر تشکیل دهد؛ اقدامی که همه ما را به یاد ضرب‌المثل نوشدارو بعد از مرگ سهراب می‌اندازد! مدیرعامل استقلال در خصوص حواشی به وجود آمده در مورد فسخ قرارداد وینفرد شفر گفت: «فعلا قرارداد او رسما فسخ نشده، چون هیچ بندی که به نفع باشگاه در قرارداد او باشد وجود ندارد و همه قرارداد یک‌طرفه به سود آقای شفر است. با این حال همه هدف ما این است که با جلساتی که برگزار می‌کنیم با کمترین هزینه با آقای شفر به توافق برسیم و یک مربی خارجی جوان، توانمند و با رزومه را جایگزین کنیم تا استقلال را به جایگاه خود برساند.»، اما از گوشه و کنار خبر رسیده که شفر به هیچ عنوان حاضر به توافق با مسئولان باشگاه نیست و به آن‌ها پیغام داده که فقط در صورت دریافت کل مبلغ قرارداد از شکایت به فیفا صرفنظر می‌کند و در صورتی که این اتفاق رخ ندهد به زودی شکایت رسمی خود را به فیفا ارسال می‌کند. با این شرایط به نظر می‌رسد شایعه فروش صیادمنش برای تامین مطالبات شفر روز به روز به واقعیت نزدیکتر می‌شود و در پایان فصل باید شاهد ترانسفر ستاره جوان آبی‌ها به ترکیه باشیم؛ ترانسفری که در حقیقت هیچ سودی برای استقلال ندارد و تنها پیام آن سوءمدیریت در این باشگاه بزرگ است!