به گزارش پارس نیوز، 

 همین موضوع می‌تواند به قیمت از دست رفتن جام قهرمانی برای طلایی پوشان اصفهانی تمام شود. البته اگر بخت و اقبال با شاگردان امیر قلعه‌نویی را همراهی کند شاید همچون لیگ چهاردهم سپاهانی‌ها عنوان قهرمانی لیگ هجدهم را به دست آوردند. در آن لیگ هم زردپوشان اصفهانی در هفته بیست و چهارم با 40 امتیاز شانسی چندان برای قهرمانی نداشتند اما در میان شگفتی شش بازی باقی‌مانده فصل را با پیروزی پشت سر گذاشتند و در مقابل هم رقیبان آن‌ها یعنی تراکتورسازی و نفت تهران امتیاز از دست دادند. از سوی دیگر استقلال و پرسپولیس هم اصلا شرایط خوبی نداشتند تا برای سپاهانی‌ها دردسر ایجاد کنند. آن زمان حسین فرکی سرمربی زردپوشان اصفهانی بود و در هفته پایانی سپاهانی‌ها از سایپا در ورزشگاه فولادشهر میزبانی کردند. تراکتورسازی و نفت تهران هم در تبریز باهم روبرو شدند و اگر نبرد این دو تیم با تساوی به پایان می‌رسید و سپاهانی‌ها موفق به شکست سایپا می‌شدند، طلایی پوشان اصفهانی برای پنجمین بار عنوان قهرمانی لیگ برتر را به دست می‌آوردند. معادلات هفته پایانی همان‌گونه رقم خورد که سپاهانی‌ها می‌خواستند. دیدار تراکتور و نفت تهران با تساوی پر گل سه بر سه تمام شد و طلایی پوشان اصفهانی هم با دو گل ساپیا را از پیش رو برداشتند تا معجزه‌ای در فوتبال ایران رقم‌زده باشند. در لیگ فصل جاری هم سپاهانی‌ها برای قهرمانی باید از سه بازی پیش رو حداکثر امتیاز را کاسب شوند و منتظر لغزش شاگردان برانکو بمانند بلکه همچون لیگ چهاردهم جام قهرمانی را بالای سر ببرند.

از خط آتش ترسناک سپاهان خبری نیست

آمار گلزنی سپاهان در نیم‌فصل دوم لیگ هجدهم کاهش‌یافته است و همین موضوع مشکلی بزرگ درروند صعودی طلایی پوشان اصفهانی ایجاد کرده است. سپاهانی در نیم‌فصل نخست 28 گل به ثمر رساندند تا میانگین 86/1 گل زده در هر بازی برای آن‌ها به ثبت برسد. این آمار در 12 بازی نیم‌فصل دوم تنها 13 گل را شامل می‌شود و میانگین 083/1 را نشان می‌دهد. همین کاهش چشمگیر آمار گلزنی عاملی مهم شده تا زردپوشان اصفهانی امتیازهای سرنوشت‌سازی را از دست بدهند. البته افت کی روش استنلی در نیم‌فصل دوم هم ماشین گلزنی سپاهانی‌ها محسوب می‌شد در پایین آمدن تعداد گل‌های زده نماینده اصفهان تاثیر گذار است. کی روش در 15 بازی نیم‌فصل نخست 9 بازی برای تیمش گلزنی کرد اما در 12 بازی نیم‌فصل دوم تنها پنج بار موفق به باز کردن دروازه رقیبان شده است.

خط دفاعی سپاهان مستحکم‌تر شده است

سپاهانی‌ها در نیم‌فصل دوم هفت بار دروازه‌شان بازشده است. این در حالی است که طلایی پوشان اصفهانی در نیم‌فصل نخست 12 گل دریافت کرده بودند. بر این اساس میانگین گل‌های خورده سپاهان در نیم‌فصل نخست عدد 8/0 را نشان می‌دهد درحالی‌که برای نیم‌فصل دوم و تا پایان هفته بیست و هفتم این عدد به 58/0 کاهش پیداکرده است. همین موضوع عاملی شده تا سپاهانی‌ها در بخش دفاعی نسبت به نیم‌فصل نخست استحکام بیشتری پیدا کنند که بدون تردید این موضوع حاصل برنامه‌ریزی آن‌ها برای نیم‌فصل دوم لیگ بوده است.

بازی احتیاط‌ آمیز سپاهان در نیم‌فصل دوم

شیوه بازی سپاهان دربازی‌های نیم‌فصل دوم نسبت به نیم‌فصل نخست بسیار احتیاط‌آمیز شده است. طلایی پوشان اصفهانی که در نیم‌فصل نخست نمایشی کاملا هجومی ارائه می‌کردند در نیمه سرنوشت‌ساز لیگ شیوه نمایش دیگری در پیش‌گرفته‌اند. بر اساس تاکتیک جدید آن‌ها بیشتر به محافظت از دروازه خودشان مشغول می‌شوند و منتظر اشتباه حریفان می‌مانند. نگاهی به 12 دیدار گذشته زردپوشان اصفهانی هم همین موضوع را به‌وضوح نشان می‌دهد. شیوه‌ای که در آن هافبک‌های دفاعی نقشی کلیدی ایفا می‌کنند و باید در مقابل هجوم حریفان سد دفاعی قدرتمندی ایجاد کنند. در نیم‌فصل نخست بیشتر بار انجام چنین مأموریتی بر دوش مهدی کیانی بود که این بازیکن 32 ساله با سخت‌کوشی تااندازه‌ای توانست از این وظیفه دشوار سربلند بیرون بیاید. اما در نیم‌فصل دوم مهدی کیانی بازیکنانی همچون ولادیمیر کومان و یا حامد بحیرایی را در کنار خوش می‌بیند. بازیکنانی که در نیم‌فصل نخست بیشتر در نیمه‌های زمین حریف دیده می‌شدند. این شیوه محفظه کارانه هرچند از اندیشه‌های تاکتیکی امیر قلعه‌نویی دور است اما ظاهرا پرافتخارترین مربی لیگ همین راه‌حل دیگری را بهترین شیوه برای رسیدن به قهرمانی لیگ هجدهم قلمداد کرده است. مدلی که تاکنون که در 12 بازی گذشته سپاهان چندان به کار نیامده و یکی از دلایل فاصله پنج امتیازی سپاهان با پرسپولیس شده است.