به گزارش پارس نیوز، 

کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال حسب گزارش‌های رسیده از مقامات رسمی مسابقات و ناظران انضباطی درباره دیدار تیم‌های پرسپولیس-سپاهان و همچنین تراکتورسازی-پیکان، تصمیمات ذیل را صادر کرد:

*‌ با اعلام کمیته انضباطی، سیاوش یزدانی به‌دلیل تخلفات حادث شده (تحریک به خشونت)، به استناد ماده 100 مقررات انضباطی تا صدور رأی نهایی با صدور قرار دستور موقت تا اطلاع ثانوی از تمامی مسابقات معلق و محروم است. وی جهت ادای پاره‌ای از توضیحات روز شنبه مورخ 14 اردیبهشت 98 باید در کمیته انضباطی حاضر شود.

*‌ باشگاه پرسپولیس به‌دلیل عدم رعایت شرایط میزبانی و فروش بیش از حد ظرفیت بلیت مسابقه، ‌باید ظرف 48 ساعت آینده درباره این موضوع توضیحات خود را به کمیته انضباطی ارائه کند.

* قلعه‌نویی، سرمربی تیم سپاهان به‌دلیل عدم حضور در نشست‌های متعدد خبری و تکسیرا، مربی تیم سپاهان به‌دلیل رفتار غیرورزشی، چنانچه دفاعیاتی در این باره دارند می‌توانند حداکثر ظرف 48 ساعت آینده به کمیته انضباطی اعلام کنند.

* همچنین به مهدی کیانی، بازیکن تیم سپاهان درباره تخلف و نشر اکاذیب از طریق انجام مصاحبه، ابلاغ می‌شود چنانچه دفاعیاتی دارد تا 48 ساعت آینده به کمیته انضباطی ارسال کند.

* کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال به‌دلیل فحاشی به داور مسابقه، تخریب صندلی‌ها، پرتاب سنگ، هجوم یکی از تماشاگران به داخل زمین و مضروب‌کردن یکی از بازیکنان و همچنین ادامه درگیری‌ها در داخل و بیرون از ورزشگاه، تماشاگران تیم تراکتورسازی را با توجه به‌نوع تخلفات و تکرار آن به محرومیت تعلیقی از یک مسابقه خانگی و پرداخت جریمه نقدی به مبلغ 900 میلیون ریال محکوم می‌کند که درصورت تکرار تخلفات، محرومیت از حالت تعلیق خارج‌شده و در اولین مسابقه خانگی اعمال خواهد شد.

* همچنین اشکان دژاگه به‌دلیل رفتار غیرورزشی در مقابل یکی از تماشاگران با‌توجه به اظهار ندامت براساس لایحه دفاعیه همین‌طور حسن سابقه و خدمات وی به تیم‌ملی به یک جلسه محرومیت تعلیقی و 70 میلیون ریال جریمه نقدی محکوم می‌شود.

* براساس این رأی باشگاه تراکتورسازی مکلف است نسبت به شناسایی برخی از تماشاگران معلوم‌الحال که از عوامل اصلی رفتارهای غیرورزشی هستند، بررسی لازم را معمول داشته و از ورود این افراد به محل برگزاری مسابقات جلوگیری کند. درخصوص میزان خسارات وارده به ورزشگاه و شناسایی هویت تماشاگرانی که وارد زمین مسابقه شدند به‌خصوص تماشاگری که موجب تعدی به کاپیتان تیم شد، پرونده مفتوح است تا متعاقبا اقدام لازم انجام گیرد.

اما این احکام صادر شده نکاتی را در دل خود دارد که در ادامه به آنها اشاراتی خواهیم داشت.

* نکته اول این است که چرا با توجه به اتفاقات عجیب رخ داده در تبریز و ذکر‌شدن این مسائل و سابقه‌ای که ورزشگاه یادگار امام داشته، یک جلسه تعلیقی درنظر گرفته شده است؟ بارها دیده شده حتی یکی، دو مورد از این اتفاقات منجر به محروم‌شدن باشگاه‌ها از حضور تماشاگران‌شان می‌شود، اما این‌بار کمیته انضباطی در آستانه دیدار با پرسپولیس سعی بر این داشته تا رایی صادر کند کدخدامنشانه که شاید در این برهه از فصل چندان منطقی به‌نظر نیاید.

* امیر قلعه‌نویی برای پاره‌ای از توضیحات به کمیته انضباطی دعوت شده، اما میان دعوت شده‌ها خبری از علیرضا بیرانوند نیست. دروازه‌بان پرسپولیس در بازی با سپاهان هم فحاشی کرد و هم با دست خود اشاراتی داشت که در تصاویر تلویزیونی مشخص بود اما با این وجود به محل فدراسیون فوتبال دعوت نشد.

* سیاوش یزدانی به‌درستی به‌خاطر صحبت‌هایی که در میکسدزون ورزشگاه آزادی انجام داد تا اطلاع ثانوی محروم شد اما خبری از احضار یا محرومیت رئیس کانون هواداران پرسپولیس نشد چراکه دقیقا همان کاری را کرد که یزدانی انجام داد اما جالب است که بازهم برخوردی با این فرد صورت نگرفت. او پیش از این همچنین صحبت‌هایی را در فضای مجازی انجام داده بود اما در عین تعجب هیچ توجهی به صحبت‌های او نمی‌شود. آیا کمیته انضباطی یا کمیته اخلاق نمی‌توانند در این مساله دخالت داشته باشند؟

* اشکان دژاگه به‌دلیل ضرب و شتم هوادار تراکتور به‌صورت تعلیقی محروم شده است و حسن سابقه او باعث شده تا چنین رایی صادر شود اما اشکان در بازی برابر استقلال هم حاشیه‌ساز شده بود.

به نظر می‌رسد کمیته انضباطی بازهم در رای صادر شده جانب احتیاط را نگه داشته و سعی کرده تا کسی ناراضی نباشد. مساله قابل توجه در آرای صادر شده همین است. اسماعیل حسن‌زاده و همکارانش سعی بر این داشتند تا کاری کنند که کسی اعتراض نکند و همه تیم‌ها راضی باشند اما حالا بازهم شاهد این هستیم که باشگاه‌های سپاهان، پرسپولیس و تراکتورسازی نسبت به اتفاقات صورت گرفته اعتراض دارند.