به گزارش پارس نیوز، 

صعود پرسپولیس به فینال لیگ قهرمانان آسیا و برگزاری دیدار فینال در تهران که منجر به نشان دادن توانایی‌های ورزش ایران در میزبانی شد هنوز در اذهان باقی مانده است. دیداری که منجر به تعریف و تمجید رییس فدراسیون جهانی فوتبال(فیفا) از فوتبال کشورمان شد.

آن نایب قهرمانی اهمیت نتیجه‌گیری در لیگ قهرمانان آسیا را یکبار دیگر برای فوتبال ایران گوشزد کرد، اما در فصل 2019 نتایج تیم‌های ایرانی به غیر از ذوب‌آهن که به تازگی شرایط ایده‌آل خود را پیدا کرده و در گروهی بسیار آسان‌تر از سرخآبی‌های پایتخت قرار دارد (البته آنها هم از فشردگی لیگ رضایت ندارند) چنگی به دل نزد.

در هفته ای که پشت سر گذاشتیم  ودر دور برگشت لیگ قهرمانان فوتبال آسیا تیم‌های ایرانی برعکس دور رفت نتیجه را به حریفان سعودی خود واگذار کردند و حالا برای صعود کار بسیار سختی پیش‌رو دارند. اما در این میان علاوه بر کارشناسان مختلف شفر و برانکو هم خستگی بازیکنان را به دلیل سفر‌های پی‌ در پی و بازی‌های فشرده در لیگ را یکی از دلایل افت و باخت در لیگ قهرمانان بیان کردند و حالا در این بین سهم پرسپولیس بیش از استقلال است، چون آن‌ها در جام حذفی هم بازی دارند.

اما نکته قابل تامل اینکه در برهه‌ای که این ۲ تیم به علت ادعا‌های عربستان سعودی از بازی‌های خانگی خود محروم هستند و مجبورند به کشور‌های قطر و امارات سفر کنند، سازمان لیگ همکاری لازم را با نمایندگان ایران در آسیا ندارد و موضوع نظم و انضباط را مدنظر قرار دادند  و تاکید دارند بازی‌های لیگ باید سر وقت انجام شود، حال اینکه سرخآبی‌های پایتخت در کورس قهرمانی هم قرار دارند و از طرفی نماینده ایران در آسیا هستند و بازی آنها هیچ فرقی با بازی تیم ملی ندارد چرا که بحث اعتلای نام ایران وسط است ونمایندگان ما در لیگ قهرمانان تیم ملی به شمار می‌روند.

حالا سوالی که مطرح است این می‌شود که اگر تیم ملی بازی داشت و فشارهای کی‌روش بود آیا آنها لیگ را تعطیل نمی‌کردند؟ کاری که سال گذشته از هفته‌ها قبل از آغاز جام ملت‌ها انجام دادند و برای هر بازی تیم ملی حداقل یک هفته بازی‌ها به تاخیر می‌افتاد. سازمان لیگ برای نتیجه‌گیری تیم ملی سال گذشته هر فشاری به باشگاه‌ها آورد که کار هم به جایی نرسید و کی‌روش سنگین‌ترین شکست تاریخ فوتبال ایران مقابل ژاپن را به ارمغان آورد.

چرا سازمان لیگ حاضر نیست، بازی‌های هر سه نماینده ایران یعنی پرسپولیس، استقلال و ذوب‌آهن را در لیگ به تاخیر بیاندازد تا این خستگی و فشردگی باعث عملکرد ضعیف آن‌ها در رقابت‌های مهم آسیایی نشود؟ مگر این موضوع صحت ندارد که عملکرد این باشگاه‌ها و صعود آنها به مراحل بالا به نفع فوتبال ایران است؟ آیا برد سرخآبی‌ها مقابل حریفان سعودی که برای نتیجه‌گیری مقابل نمایندگان ایران حاضر به هر کاری هستند باعث خوشحالی میلیون‌ها طرفدار نمی‌شود؟ کدام ایرانی است که برخلاف این موضوع فکر کند و بی‌تردید سایر باشگاه‌ها نیز با کمال میل برای اعتلای نام ایران حاضرند بازی‌ها به تعویق بیفتد. اصولا معرفی قهرمان لیگ دو یا در دیرترین حالت سه هفته دیرتر مشکلی بوجود می‌آورد؟ به این دلیل است که نگارنده معتقد است سازمان لیگ باید پاسخگو باخت این هفته استقلال و پرسپولیس به باشگاه‌های عربستانی باشد چرا که در بازی رفت هر ۲ تیم پایتخت موفق شدند به خوبی از سد حریفان سعودی خود عبور کنند و هر دو تیم چهارشنبه هفته گذشته 2 بازی حساس در لیگ برگزار کردند که در این میان پرسپولیس یک سفر هم به اصفهان داشت. دوستان باید بدانند در معتبرترین لیگ‌های اروپایی هم در یک برهه مشخص و البته کوتاه و در لیگ‌هایی 20 تیمی، باشگاه‌ها  هر 4 روز یک بازی انجام می‌دهند.

مراغه‌چیان: چه عجله‌ای وجود دارد

"سعید مراغه‌چیان پس از باخت سرخآبی‌ها در این هفته گفت: به نظرم تیم‌های ما خسته هستند. نمی‌دانم چرا مسابقات تا این حد فشرده است. مگر چه عجله‌ای وجود دارد؟ در نتیجه استقلال و پرسپولیس مقابل رقبای خود شکست خوردند. البته ذوب آهن کادر فنی خوبی دارد و خودش را پیدا کرده است ولی در مرحله بعد کارش سخت‌تر است."

حلالی: بازیکنان پرسپولیس آنگونه که دلشان می‌خواست نمی‌توانستند بدوند

"اسماعیل حلالی با تایید موضوع فشردگی بازی‌های به خبرنگار برنا می‌گوید: بازیکنان پرسپولیس در بازی برگشت الاهلی آنگونه که دلشان می‌خواست نمی‌توانستند در اواخر نیمه دوم بدوند و این موضوع هیچ دلیلی ندارد به جز خستگی و پرسپولیس از پس خستگی خود برنیامد مگر نه اینکه در بازی رفت و با اقتدار الاهلی را برده بودیم، در این دیدار هم می‌توانستیم برنده شویم. ما کشور پهناوری داریم و برخی سفرها مانند سفر به جنوب، مشهد یا تبریز مسافت به گونه‌ای است که باید پرواز کنی اما در کشوری مثل امارات اصلا موضوع مسافت مطرح نیست."

آقایان ساختار سازی کنید، بعد حرفه‌ای برنامه‌ریزی کنید؟

شاید در این میان مخلص کلام را میثم بائو به برنا می‌گوید، این ستاره سابق استقلال و پرسپولیس در این رابطه اینگونه اظهار نظر می‌کند: "برنامه‌ریزی خوبی در لیگ شکل نگرفته و نمایندگان ما در رقابت‌های آسیا خسته هستند. باید مسئول برگزاری مسابقات لیگ برتر به رقابت‌های لیگ برتر، جام حذفی و لیگ قهرمانان آسیا توجه ویژه‌ای داشته باشد.

ساختار بازیکنان ما برای برنامه‌های فشرده پاسخگو نیست. از رده نوجوانی بازیکنان در برنامه‌های تمرینی حرفه‌ای شرکت نمی‌کنند که در این برنامه‌ریزی شلوغ با مشکل مواجه نشوند و برای همین بازیکنان ایرانی در تمرینات فشرده و مسابقات نزدیک به سرعت مصدوم می‌شوند."

جواب همین جا است شما ساختارسازی نکرده‌اید و به بازیکن یاد ندادید که بتواند در چنین برهه‌ای چه کند، موضوعی که بازیکنان باید در نوجوانانی بیاموزند و در سنین بالاتر آن را پیاده کنند.

سازمان لیگ مقصر است

در پایان با توجه به تمامی زحماتی که سازمان لیگ می‌کشد، بی‌تردید عدالت در میان تیم‌هایی که در لیگ قهرمانان برای دفاع از شان فوتبال ایران تلاش می‌کنند با سایر تیم‌ها رعایت نشده و شما فرض کنید استقلال و پرسپولیس هر دو تیم باید این هفته با دو تیم دیگر مدعی قهرمانی بازی‌هایی 6 امتیازی انجام دهند، تیم‌هایی که با استراحت کافی به مصاف تیم‌های می‌روند که به لحاظ جسمی و روحی شرایط مناسبی ندارند و در این میان سازمان لیگ نیز مقصر است.

هنوز هم دیر نشده، این گوی و این میدان

لیگ 26 اردیبهشت تمام می‌شود، پرسپولیس 30 اردیبهشت در حساس‌ترین دیدار خود در لیگ قهرمانان آسیا میزبان السد است و 3 خرداد باید در رده‌بندی باز هم مقابل سپاهانی قرار بگیرد که 7 روز وقت استراحت داشته است و میزان خستگی دو تیم قابل مقایسه نیست. سازمان لیگ اگر نمی‌تواند لیگ را به تاخیر بیندازد ( که قطعا می‌تواند) آیا توان به عقب انداختن بازی جام حذفی هم نیست. به هر حال نه فقط پرسپولیس بلکه استقلال هم شانس صعود به مرحله بعد را دارد و در این میان سازمان لیگ است که باید میان انضباطی که به ضرر فوتبال است و کمک به نمایندگان فوتبال که به نفع فوتبال کشور است یکی را انتخاب کند. این گوی و این میدان!!