تیم فوتبال استقلال و پرسپولیس ایران عصر امروز در اولین دیدار لیگ قهرمانان آسیا به ترتیب میهمان الدحیل قطر و میزبان پاختاکور ازبکستان هستند. شرایط مطلوب این روزهای قرمز و آبی پایتخت، هواداران را برای کسب نتیجه در اولین گام بسیار امیدوار کرده است. 

 

استقلال در چند فصل اخیر آمار نه‌چندان خوبی را مقابل نمایندگان قطری ثبت کرده و شاید همین مسئله نگرانی را به اردوی شاگردان شفر آورده باشد. استقلال فصل گذشته در مرحله حذفی مقابل السد قطر قرار گرفت که در دیدار رفت و در ورزشگاه آزادی با درخشش ژاوی و بغداد بونجاح با حساب 3 بر یک از این تیم شکست خورد. با اینکه استقلالی‌ها موفق شده بودند گل اول آن مسابقه را وارد دروازه حریف کنند؛ اما تجربه ژاوی و شم بالای گل‌زنی بونجاح و اشتباهات مرگبار خط دفاع استقلال شکست سنگین را برای این تیم به ثبت رساند. دیدار برگشت دو تیم در قطر هم با تساوی 2 بر 2 به پایان رسید تا استقلال از گردونه رقابت‌ها با مجموع 5 بر 3 کنار برود. پیش از این مسابقه استقلال در سال 2014 با تیم الریان هم‌گروه بود که در این کشور باز هم برابر نماینده قطر با نتیجه یک بر صفر شکست خورد. استقلال در سال 2013 موفق شد به‌عنوان سرگروه به مرحله حذفی راه پیدا کند؛ اما باز هم مقابل الریان در قطر با تساوی 3 بر 3 متوقف شد تا به نوعی رقبای قطری به‌عنوان «گربه‌سیاه» آبی‌های تهران معرفی شوند.

از آخرین پیروزی استقلال در مقابل حریف قطری در این کشور دقیقا هفت سال می‌گذرد؛ اما الدحیل برای تیم‌های ایرانی حریف گمنامی نیست؛ چرا‌که فصل گذشته در مرحله یک‌چهارم پایانی به مصاف پرسپولیس ایران رفت و با وجود برتری در دیدار رفت، پرسپولیس توانست با پیروزی سه بر یک مقابل این تیم رقیب السد در مرحله نیمه‌نهایی شود. از آن تیم رؤیایی الدحیل که 43 بازی بدون شکست را پشت سر گذاشته بود، حالا یک سال می‌گذرد و ستارگان جدیدی به این تیم ملحق شده‌اند. بن‌عطیه ستاره مشهور بایرن مونیخ و یوونتوس ایتالیا به الدحیل پیوست تا در کنار ستاره ژاپنی شویا ناکاجیما و ادمیلسون بلژیکی گام بلندی برای قهرمانی در این دوره از رقابت‌ها برداشته باشند. الدحیل در این فصل از لیگ ستارگان قطر پشت سر السد با ۱۳ پیروزی، چهار مساوی، یک شکست، ۴۴ گل زده و ۱۳ گل خورده با ۴۳ امتیاز در رده دوم قرار دارد. یوسف العربی که در غیاب آقای گل جام ملت‌ها (المعز علی) وظیفه گل‌زنی تیمش را بر دوش می‌کشد، با 21 گل زده بعد از بونجاح و اکرم عفیف در جایگاه سوم برترین گل‌زنان لیگ قطر قرار دارد. استقلال تهران نیز در بهترین فرم خود در دو فصل اخیر قرار دارد. شاگردان شفر که فصل را با نتایج نه‌چندان مطلوب آغاز کردند، حالا با پیروزی‌های پی‌درپی در لیگ برتر به‌عنوان یکی از مدعیان جدی قهرمانی در لیگ محسوب می‌شوند. درخشش مهاجمان این تیم و به‌ویژه پاتوسی باعث شده تا استقلالی‌ها امیدوار به بازکردن دروازه الدحیل باشند. تقابل روی فاریا، دستیار سابق مورینیو و شفر می‌تواند یکی از جذاب‌ترین دیدارهای هفته اول لیگ قهرمانان لقب بگیرد.

 

اما پرسپولیس در آن سوی میدان در ورزشگاه آزادی میزبان پاختاکور ازبکستان است. خود برانکو و بازیکنان هم می‌دانند که قطعا آسان‌ترین دیدارشان در این گروه می‌تواند مقابل حریف ازبک باشد تا تقابل با الاهلی عربستان و السد قطر. شاگردان برانکو تجربه چندانی مقابل پاختاکور در فصول مختلف لیگ قهرمانان ندارند؛ اما با توجه به رویارویی سرخ‌پوشان تهرانی با نسف قرشی در فصل گذشته لیگ قهرمانان آسیا، چندان غریبه با سبک فوتبالی آنها نیستند. پاختاکور هفته گذشته در لیگ ازبکستان نایب‌قهرمان شد و فینال جام‌ حذفی را هم به رقیب خود واگذار کرد تا در نایب‌قهرمانی دبل کرده باشد؛ اما با پیروزی مقابل النصر امارات در مرحله پلی‌آف مجوز حضور در لیگ قهرمانان را کسب کرد. این پانزدهمین حضور پاختاکور در لیگ قهرمانان آسیاست. آنها در فصل ۲۰۰۳-۲۰۰۲ و همچنین ۲۰۰۴ موفق شده‌اند تا مرحله نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان پیش بیایند و در سال ۲۰۰۹ نیز تا یک‌چهارم نهایی پیش رفتند؛ اما از سال ۲۰۱۰ به بعد نتوانسته‌اند از مرحله گروهی این رقابت‌ها هم عبور کنند. تنها دیدار پرسپولیس مقابل پاختاکور در سال 2003 در جام باشگاه‌های آسیا و لیگ قهرمانان فعلی در ازبکستان برگزار شد که سرخ‌پوشان با حساب یک بر صفر مقابل این تیم شکست خوردند. گفتنی است پرسپولیس فصل گذشته موفق شد در دور گروهی این تورنمنت در ورزشگاه آزادی با حساب 3 بر صفر از سد نسف قرشی عبور کند و در ازبکستان به تساوی بدون گل برسد. پاختاکور دو فصل اخیر در لیگ قهرمانان آسیا حضور نداشت و در آخرین دوره حضورش در لیگ قهرمانان آسیا با تیم‌های الهلال عربستان، الجزیره امارات و تراکتورسازی تبریز هم‌گروه بود که با حضور در رده سوم این گروه نتوانست به مرحله بعد این بازی‌ها صعود کند؛ اما پرسپولیس با برانکو ایوانکوویچ توانست یک بار به نیمه‌نهایی این دوره از رقابت‌ها صعود کند و فصل گذشته نیز به مقام نایب‌قهرمانی رسید.