به گزارش پارس نیوز، 

رسمی شدن فعالیت کشتی بانوان به کمتر از دو سال می رسد و حالا هیئت کشتی استان اصفهان تصمیم به تعطیلی این رشته گرفته است. تصمیم هیئت کشتی برای تعطیلی فعالیت بخش بانوان ناشدنی به نظر می رسد، اما مصطفی میرزایی تاکید دارد که در بیشتر استان‌ها، کشتی بانوان راه اندازی نشده و همکاری نکردن فدراسیون با اصفهانی‌ها زمینه ساز تعطیلی این رشته خواهد بود. محدودیت‌های بانوان ایرانی برای فعالیت در رشته کشتی، باعث شد تا رشته‌هایی مثل آلیش و گراپلینگ در دستور کار متولیان امر قرار گیرد، اما با این همه همچنان جای خالی رشته‌ای که نام کشتی را یدک بکشد، در ورزش بانوان دیده می‌شد.

 

در زمان ریاست رسول خادم در فدراسیون کشتی، طرح راه اندازی کشتی بانوان به طور جدی دنبال شد و در نهایت نیز پس از رایزنی های صورت گرفته، تلاش ها نتیجه داد. پس از اینکه فدراسیون کشتی درخواستش  مبنی بر راه‌ اندازی کشتی برای زنان با حجاب را به اتحادیه جهانی داد و در آن آورد که کشتی به دلیل پوشش خاصی که دارد، امکان فعالیت در این رشته را از بسیاری از زنان علاقه ‌مند به کشتی گرفته، از دو سال قبل این رشته مورد تایید اتحادیه جهانی کشتی قرار گرفت و در تقویم رسمی فدراسیون بین‌المللی این ورزش ثبت شد. این رشته از نظر قوانین هیچ تفاوتی با کشتی مردان و زنان که رقابت‌های قاره‌ای، جهانی و المپیک آن برگزار می‌شود، ندارد و تنها تفاوت و ویژگی که این رشته را خاص کرده، نوع پوشش آن است. این رشته غیر المپیکی که کشتی کلاسیک بانوان نام دارد، از نظر قوانین، تفاوتی با کشتی آزاد زنان ندارد، اما از نظر پوشش با آن رشته که با دوبنده برگزار شده و در المپیک هم حضور دارد، متفاوت است. لباسی بادی که از دو تکه، شامل شلوار رکاب ‌دار و بالا تنه آستین‌دار که کلاهی بادی که به لباس متصل بوده و کاملا موهای سر را پوشش می‌دهد، تشکیل شده است. فدراسیون کشتی در زمانی که درگیر رفتن و نرفتن رسول خادم نشده بود، برنامه های مدونی برای بخش بانوان در اولویت گذاشت که دعوت از آنا واسلینکو، قهرمان اسبق کشتی زنان جهان و از مربیان موفق کشتی اوکراین، یکی از این برنامه ها بود. واسلینکو پس از توافق با مسئولان فدراسیون، هدایت تیم ملی را برعهده گرفت و اولین اردوی کشتی بانوان نیز با دعوت از برترین‌های این رشته برگزار شد، اما آنچه توجه‌ها را به سمت این رشته و مدال آوری آن معطوف کرد، مدال‌آوری زهرا یزدانی در مسابقات داخل سالن آسیا بود.

برگزاری جلسه مشترک برای پیگیری مشکلات

از همانی زمانی که گراپلینگ در کشور راه افتاد، اصفهان یکی از استان های موفق در این رشته بود و پس از راه‌اندازی رسمی کشتی بانوان نیز این رویه استمرار پیدا کرد تا جایی که در بین قهرمانان کشوری و ملی پوشان، نام یک بانوی اصفهانی دیده می شد. با این حال در روزهایی که جامعه کشتی نگران آینده مدیریتی رشته اول کشور است، رئیس هیئت کشتی استان اصفهان طی مکاتبه ای با فدراسیون کشتی، از فعالیت در بخش بانوان انصراف داد. در نامه مصطفی میرزایی خطاب به سرپرست فدراسیون کشتی تاکید شده که این اقدام به دلیل عدم پاسخگویی نایب رئیس بانوان فدارسیون کشتی اتخاذ شده است. با توجه به اینکه کشتی بانوان زیر مجموعه فدراسیون کشتی شده، فعالیت در این بخش نیز موظفی هیئت های استانی به شمار می آید و تصمیم هیئت بیشتر نمایشی قلمداد می شود اما رئیس هیئت کشتی استان موافق این برداشت نبوده و در گفت وگو با اصفهان زیبا می گوید: الزامی برای فعالیت در بخش بانوان وجود نداشته و می‌توانیم این حوزه را تعطیل کنیم. میرزایی در توضیح این مسئله می گوید: در حال حاضر بسیاری از هیئت های استانی در بخش بانوان فعالیتی ندارند و ایرادی نیز به آنها وارد نشده است. وی فعالیت هیئت استان اصفهان در بخش کشتی بانوان را برجسته دانسته و تاکید دارد اصفهان یکی از فعال ترین هیئت های کشتی سراسر کشور در بخش بانوان است و با توجه به اولویت‌هایی که برای این بخش تعریف شده، استعدادیاب های هیئت در مدارس حضور یافته و دانش آموزان مستعد را شناسایی می‌کنند. میرزایی با اشاره به حضور ملی پوش اصفهانی در اردوهای تیم ملی کشتی بانوان، از برگزاری دوره‌های متعدد مربیگری این رشته خبر داده و تصریح می کند: نتیجه بخشی فعالیت های مستمر هیئت، مستلزم ارتباط دو طرفه با فدراسیون بوده و نیازمند حمایت های فدراسیون هستیم که این موضوع البته تاکنون رخ نداده است. پس از نامه اعتراضی هیئت کشتی استان اصفهان به سرپرست فدراسیون، تصمیمات جدیدی اتخاذ شده که رئیس هیئت در این باره می‌گوید: قرار شده جلسه مشترکی با مسئولان فدراسیون برگزار کنیم و در این جلسه به بحث و تبادل نظر پیرامون مشکلات ایجاد شده بپردازیم. میرزایی در ادامه به رویکرد رسانه ها در قبال این اتفاق اشاره کرده و با گلایه مندی از خبرسازی های صورت گرفته می‌گوید: در چند ماهی که مسئولیت هیئت کشتی را برعهده گرفته ام، اقدامات مهمی صورت گرفته و به عناوینی دست پیدا کرده ایم که تاکنون سابقه نداشته و رسانه ها نیز آن را بازتاب نداده اند، همچنان که دو ملی پوش در راه مسابقات جهانی کارگری داریم، اما این خبر در هیچ رسانه‌ای منعکس نشده است.