به گزارش پارس نیوز، 

سال هاست که فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو از استخر مجموعه ورزشی آزادی به منظور برگزاری تمرینات و اردوهای ملی پوشان استفاده می‌کند و آزادی تنها استخر استاندار کشور به شمار می‌رود. حال زمزمه‌هایی مبنی بر واگذاری این استخر به بخش خصوصی با هدف درآمدزایی به گوش می‌رسد. تصمیمی که مدیریت مجموعه ورزشی آزادی در سر دارد و اگر این اتفاق رخ دهد شنا را با مشکل جدی روبرو خواهد کرد.

رشته ورزشی شنا از رشته‌های پایه و پرمدال محسوب می‌شود و وزارت ورزش به عنوان بالاترین مرجع تصمیم گیری در ورزش بارها شعار حمایت از رشته‌های پایه را سر داده است اما علی رغم نامه نگاری‌های بسیاری که در این زمینه از سوی فدراسیون شنا با وزیر ورزش صورت گرفته، تاکنون پاسخی از سوی وزارت داده نشده است تا همین موضوع نگرانی‌های بسیاری را برای جامعه شنا به وجود آورد.

* ابهام در برنامه مدیریت مجموعه برای واگذاری استخر آزادی به بخش خصوصی
استخر آزادی با هدف برگزاری مسابقات رسمی و مهم طراحی و ساخته شده و تصمیم گیری مبنی بر درآمدزایی نمی‌تواند بازخورد خوبی داشته باشد. این استخر دارای عمق حدود ۲۵ متر است و تنها شناگران حرفه‌ای می‌توانند از آن استفاده کنند، حال این ابهام وجود دارد که برنامه مدیریت مجموعه ورزشی آزادی در این زمینه چیست و با چه هدفی تصمیم دارد تنها استخر استاندارد کشور را از فدراسیون شنا گرفته و به بخش خصوصی تحویل دهد. تمام این ابهامات زمانی برطرف خواهد شد که مدیریت آزادی اظهار نظر رسمی در مورد اهدافش از این تصمیم داشته باشد.

 

* شنا منزوی‌تر از گذشته
نکته دیگر این است که فدراسیون شنا با از دست دادن این استخر دیگر محلی برای پرورش قهرمانان خود نخواهد داشت و شنا ایران منزوی‌تر از گذشته می‌شود و نباید انتظار مدال آوری از این رشته پرمدال را در مسابقات مهم داشته باشیم. همانطور که در گذشته حمایت خوبی از این رشته به عمل نیامده و دست شنا ایران از مدال کوتاه بوده است.

* وزیر ورزش باید به موضوع ورود کند
فرشاد کرمی، عضو کمیته فنی شنا در رابطه با احتمال واگذاری استخر آزادی به بخش خصوصی گفت: ما نمی‌توانیم قهرمانان شنا را در جوی، دریا و خشکی پرورش دهیم چرا که به استخر نیاز است. تمام رکورددارهای ملی ایران در استخر آزادی تمرین کرده‌اند و ما استخری استانداردتر از استخر آزادی در ایران نداریم. با وجود چنین نگاهی، شرایط تغییر نخواهد کرد. حدود ۴۰ سال است که همیشه از حمایت از رشته‌های پایه صحبت کرده‌اند اما آیا تا به حال یک بار تصمیمی درست در این زمینه گرفته شده است؟ خیر، چون نگاه ما نگاه مناسبی نیست. وزیر ورزش وظیفه دارد که در این زمینه ورود کند. چرا ما می‌ترسیم از اینکه بگوییم یک مسئول وظیفه دارد کارش را انجام دهد، درحالی‌که وزارت ورزش نیز وظایفی دارد و اگر نمی‌تواند چنین اقدامی را انجام دهد، از مجلس خواهش می‌کنیم تا در این زمینه ورود کند. از مجلس و وزارت ورزش می‌خواهم که هویت ملی ما را حفظ کنند و اجازه ندهند که استخر آزادی نابود شود مانند بسیاری از چیزهایی که در این کشور نابود شد.

* هدف نابودی اماکن ورزشی است
محمد بیداریان، دبیر هیأت شنا تهران نیز بیان کرد: هدف، نابودی اماکن ورزشی است. از مدیرانی استفاده می‌شود که در زمینه کار عمرانی و فنی فعالیت داشته‌اند و چیزی از ورزش نمی‌دانند. خواهش من این است که شرکت توسعه و تجهیز اماکن ورزشی، اولویت خود را برای انتخاب مدیران بگذارد. ما فارغ‌التحصیلان زیادی در ورزش داریم که می‌توانند به عنوان مشاور از آنها استفاده کرد. شاید آنها در نظر دارند که از مجموعه ورزشی آزادی، مانند باشگاه انقلاب استفاده کنند اما این را در نظر نگرفته‌اند که مجموعه ورزشی آزادی برای برگزاری بازی‌های آسیایی طراحی شده و هدف آن، ساختار حرفه‌ای بوده اما باشگاه انقلاب با هدف تفریحی ساخته شده است. امیدوارم این صحبت‌های ما به گوش مسئولان برسد و فکری به حال سخت‌افزار ورزش کشور بخصوص رشته شنا کرده و در این زمینه تجدیدنظر کنند.