به گزارش پارس نیوز، 

در تمام این دهه ها فوتبال باشگاهی آسیا تحت الشعاع رویارویی های دو تیم آبی پوش و پرطرفدار غرب آسیا قرار داشته است، دو تیمی با کلکسیونی از جام های داخلی و آسیایی که برای تاج گذاری در این منطقه از قاره کهن رقابت و کل کل های بسیار زیادی با هم داشتند. هم گروهی استقلال و الهلال همواره بر جذابت های ACL افزوده است به خصوص در این چند سال که شکل برگزاری رقابت ها کاملا با تغییراتی روبرو شد.


این بار هم دست بر قضا طرفداران دو تیم با هم گروه شدن در یکی از دشوارترین گروه های تاریخ لیگ قهرمانان روبرو شدند تا جدال استقلال و الهلال آن هم در کشور ثالث شکل دیگری به رقابت در گروه مرگ ببخشد. دو غول آبی غرب این بار اما شرایطی کاملا متفاوت با هم دارند گرچه در برخی جنبه ها نیز اتفاقاتی مشابه برای آنها در این روزهای ابتدایی سال 98 رقم خورد از جمله شکست در دربی های معروف و حیثیتی تهران و ریاض مقابل رقبای سنتی.


در فاصله چند روز تا رویارویی استقلال و الهلال در روز سوم گروه مرگ در دوحه به بررسی آخرین شرایط دو تیم پرداختیم، جایی که وینفرد شفر و زوران مامیچ با شکست در دربی با فشارهای روحی روانی شبیه به هم شاگردان شان را برای بازی دوشنبه شب آماده می کنند.

 

باخت پرحاشیه در دربی ها


در فاصله 24 ساعت استقلال و الهلال با خاطره ای تلخ در دربی های حساس تهران و ریاض روبرو شدند. الهلال در ریاض در ورزشگاه مملو از تماشاگر ملک فهد مقابل رقیب سنتی و دیرینه به نام النصر با گل دقیقه 7+90 بازنده لقب گرفت تا نه تنها این جنگ حیثیتی را ببازد بلکه یکه تازی و صدر جدول را بعد از سال ها و ماه های متوالی به رقیب و دشمن اصلی واگذار کند. شاید این اتفاق از شکست هم برای طرفداران الهلال تلخ تر باشد چون آنها اصلا زیر بار این که فصل را پایین تر از النصر به پایان برسانند، نمی روند.استقلال هم در فاصله یک روز در ورزشگاه مملو از تماشاگر آزادی به پرسپولیس باخت آن هم با اتفاقات حاشیه ای فراوان. این باخت آبی های پایتخت را از کورس قهرمانی دور کرد آن هم در شرایطی که طرفداران انتظار داشتند با برد در این بازی بعد از سال ها از زیر سایه رقیب دیرینه خارج و طعم یکه تازی در لیگ برتر را بچشند. باخت در دربی به قدری پرحاشیه بود که ترکش های آن تا چند روز دامن گیر پسران آبی پایتخت شد و زمینه اخراج یکی دو مهره را نیز گرفت.

 

الهلال فرار کرد استقلال نه


حاشیه های شکست در دربی ها برای هر دو تیم سنگین و پرفشار بود. در ریاض زوران مامیچ برای ادای توضیحات در خصوص باخت به النصر به باشگاه احضار شد و نزدیک به سه تا چهار ساعت با هیات امنای این باشگاه و امیر بن فیصل محمد رویس باشگاه نشستی پشت درهای بسته داشت. در تهران هیات مدیره استقلال با بررسی ابعاد فاجعه باخت در دربی و اتفاقات رخ داده در رختکن جراسم سنگینی برای ستاره های این تیم صادر کرد تا اوضاع متشنج تر از قبل شود. با این شرایط اما الهلالی ها با مرد کروات خود توانستند از سفر به دمام و رویارویی با الاتفاق با برد 3-2 خارج شوند تا به نوعی بحران را دریبل کنند. درست برعکس استقلال که با توقف پشت دژ دفاعی سایپا و از دست دادن دو امتیاز دیگر عملا با دومین و آخرین جام باقی مانده نیز وداع کردند تا بحران همچنان در کمین آنها باشد.

 

مثلث آفریقایی یا زوج اروپایی


مردان خارجی این روزها از نقش کاملا تعیین کننده ای در عملکرد دو تیم برخوردار هستند. الهلال که کلکسیونی از بازیکنان خارجی برای حضور در چهار جام داخلی و بین المللی بهره می برد در شرایطی چهار نفر از آنها را در فهرست ACL قرار داده است که مابقی این ستاره ها در فهرست این تیم برای جام باشگاه های عرب قرار گرفتند. از جمع چهار خارجی این فصل الهلال می توان از زوج اروپایی (فرانسوی – ایتالیایی) به عنوان اسلحه مرگبار گلزنی الهلال نام بردو بافتیمبی گومیس در کنار سباستین جووینکو در حال حاضر در کنار دینیاک استرالیایی و کارلوس ادواردو برزیلی فهرست خارجی های الهلال را تشکیل می دهند که زوج اروپایی (مورجه اتمی و شیر فرانسوی) خطرناک به شمار می روند. استقلال اما با مثلث آفریقایی خود خیلی دل به نتیجه گیری در گروه مرگ دوخته است، مثلثی که در دوبازی اول تلاش زیادی داشتند اما تاثیر زیادی در نتیجه نهایی نداشتند. ایسما، پاتوسی و منشا دوشنبه شب در دوحه باید نهایت تلاش خود را بکنند بلکه استقلال از وداع زودهنگام با آسیا فرار کند.

 

 


استقلال اسیر در بند مصدومیت


درست برعکس اخبار به گوش رسیده از اردوی الهلال، استقلال این روزها اسیر در بند مصدومیت مهره های کلیدی خود است. از غیبت وریا غفوری، طارق همام و الهیار صیادمنش تا آسیب دیدگی روزبه چشمی باعث شد تا استقلال در آستانه سفر به دوحه با ابهامات زیادی در فهرست نفرات خود روبرو شود. به این جمع باید نفرات اخراجی همچون فرشید باقری، مهدی قائدی و ... را نیز اضافه کرد که حسابی شفر با با چالش روبرو کرده است. اما برخلاف استقلال، الهلالی ها با اخبار خوشی در خصوص بازیکنان مصدوم خود روبرو شدند به نحوی که آخرین مصدوم سرشناس این تیم بعنی محمد البریک مدافع ملی پوش سعودی هم به تمرینات بازگشت تا برای بازی با استقلال آماده شود.

 

 

جدول وارونه


سال گذشته در چنین برهه ای استقلال و الهلال در شرایطی کاملا وارونه مقابل هم صف آرایی کردند. استقلال سرخوش از نتیجه خوب برابر الریان گام به مسقط گذاشت و موفق شد با یک گل از سد الهلال عبور کند تا صدرنشین مقتدر گروه دشوار خود شود. الهلالی ها که تصور نمی کردند بعد از رسیدن به فینال دو فصل قبل با چنین افت فاحشی وارد فصل 2018 شوند با شکست برابر استقلال با سونامی بزرگی روی نیمکت رهبری خود روبرو شدند تا جایی که رامون دیاز برکنار و نوبت به مربیان دیگر رسید. امسال اما شرایط برای دو تیم متفاوت است چون الهلال مزد ریخت و پاش های خود را با دو برد متوالی برابر العین و الدحیل گرفت تا صدرنشین جدول گام به روز سوم بگذارد. درست برعکس استقلال وینفرد شفر که بدون برد و تنها با یک امتیاز از تساوی خانگی برابر العین گام به دوحه خواهد گذاشت.

 

شفر- مامیچ؛ آخرین شانس برای پشت کردن به مرگ


شطرنج مربیان آلمانی و کروات این بار طعم انتقامی ندارد اما آخرین شانس را مقابل آنها قرار می دهد تا عملیات فراموشی باخت در دربی را با زنده نگه داشتن شانس ماندن در نیمکت ها را اجرا کنند. زوران مامیچ که با سروصدای فراوانی هدایت الهلال را برعهده گرفت یک بار دیگر طعم رویارویی با پیرمرد آلمانی استقلال را خواهد چشید آن هم در جنگ بزرگ آبی ها در حاشیه خلیج فارس. زوران فصل قبل دوبار با العین مقابل استقلال شفر به میدان رفت بدون این که ببازد از همین رو شرایط روانی او برای بازی دوشنبه شب به نسبت شفر بهتر خواهد بود. با این حال هر دو مربی برای فرار از زیر بار فشارهای کاذب باخت در دربی ریاض و تهران چاره ای جز برنده شدن در این بازی بزرگ گروه مرگ آسیا ندارند.