به گزارش پارس نیوز، 
سال ۹۷ در لیگ یک در حالی آغاز شد که ۶ بازی تا پایان لیگ باقی مانده بود. نیمه بالای جدول مثل سنوات گذشته از حساسیت بالایی برخوردار بود. نفت مسجد سلیمان، خونه به خونه مازندران، فجر سپاسی و بادران تهران تیم‌هایی بودند شانس بیشتری برای صعود به لیگ‌برتر به نسبت دیگر حریفان خود داشتند. اما همه چیز در هفته آخر مشخص شد.

 

قبل از پایان لیگ یک نفت مسجد سلیمان با ۶۳ امتیاز در صدر قرار داشت و خونه به خونه و نساجی مازندران با ۶۱ امتیاز و با توجه به تفاضل گل بهتر خونه به خونه به ترتیب در رده‌های دوم و سوم جای داشتند. با نتایجی که بدست آمده بود هر کدام از این سه تیم شانس حضور در لیگ یک را داشتند. در این میان نفت مسجد سلیمان شانس بیشتری برای صعود داشت و در صورت باخت سنگین می‌توانست خود را از حضور در لیگ‌برتر محروم کند که وقوع چنین اتفاقی آن هم برابر مس رفسنجان تقریباً غیرممکن بود.

 

اما رقابت اصلی بین دو تیم خونه به خونه و نساجی مازندران بود. دو تیمی که هم امتیاز بودند اما تفاضل گل زیادی نسبت به همدیگر داشتند و تنها نساجی در صورت برد پرگل مقابل راه‌آهن قعر جدولی می‌توانست به لیگ‌برتر صعود کند که همین اتفاق هم افتاد.

 

نساجی تحت هدایت جواد نکونام توانست شش بر صفر مقابل راه‌آهن پیروز شود. در مقابل تیم خونه به خونه مقابل برق جدید شیراز به برتری دو بر یک دست یافت. اما با توجه به تفاضل گل بهتری که نساجی با برتری برابر راه‌آهن به‌دست آورده بود، تیم خونه به خونه نتوانست به لیگ برتر صعود کند.

 

این پیروزی و صعود کردن نساجی به لیگ‌برتر ایران، حاشیه‌های زیادی به همراه آورد. خیلی‌ها از عجیب بودن برتری پرگل نساجی مقابل راه‌آهن صحبت می‌کردند. حتی خونه به خونه سعی کرد که اتهاماتی به نساجی وارد کند که در نهایت نتوانست اتهامات خود را به اثبات برساند و خونه به خونه فرصت دیگر خود برای صعود به لیگ‌برتر سوزاند.

 

با پایان فصل ۹۶-۹۷، لیگ یک مهمانان جدید خود را برای فصل آینده شناخت. کارون اروند خرمشهر و سرخ‌پوشان پاکدشت تیم‌های صعود کرده به لیگ یک بودند و مشکی‌پوشان مشهد و نفت تهران، تیم‌هایی بودند که با حضور در انتهای جدول لیگ‌برتر مسافر لیگ دسته یک کشور شدند اما نتوانستند دوام زیادی بیاورند.

 

مشکی‌پوشان مشهد با انجام چند بازی در لیگ یک، به علت بدهی‌های مالی که بالا آورده بود نتوانست لیگ یک را ادامه دهد و نفت تهران چون تیمی برای لیگ یک آماده نکرده بود و همچنین مشکلات مالی شدید، قادر به حضور در مسابقات نبود و یکی از تیم‌های ریشه‌دار تهرانی به همین راحتی منحل شد.

 

همچنین تیم قشقایی شیراز با خرید امتیاز برق جدید شیراز وارد لیگ یک شد و تیم تازه تأسیس نود ارومیه با گرفتن امتیاز گسترش فولاد موفق شد در لیگ یک حضور پیدا کند.

 

فصل جدید لیگ یک نکته‌ای بسیار حائز اهمیت دارد و آن هم این است که به غیر از سه تیم شهرداری تبریز، گل‌گهر سیرجان و نود ارومیه، تیم‌های لیگ یکی حداقل تا اینجای کار دو مربی را در تیم خود تجربه کردند و این آمار بسیار جالب و عجیبی است که در این فصل از لیگ یک شاهد آن بودیم.

 

جدول تغییرات مربی تیم‌های لیگ یک به شرح زیر است:

 

نام تیم سرمربی سرمربی سرمربی سرمربی
گل‌گهر سیرجان وینگو بگوویچ ****** ****** ******
سرخ‌پوشان پاکدشت فرهاد کاظمی محمود فکری مهدی پاشازاده ******
شاهین شهرداری بوشهر محمود فکری عبدالله ویسی ****** ******
مس کرمان نادر دست‌نشان فرزاد حسین‌خانی ****** ******
گل‌ریحان البرز فراز کمالوند محمد نصرتی (موقت) مجتبی حسینی ******
آلومینیوم اراک محمد ربیعی فراز کمالوند ****** ******
قشقایی شیراز مهرداد شکاری ابراهیم طالبی مهدی فروردین ******
بادران تهران مهدی پاشازاده فرشید استحقاری (موقت) عبدالله ویسی فرهاد کاظمی
فجر سپاسی مجید صالح اسماعیل زارع (موقت) داوود مهابادی ******
ملوان فرهاد پورغلامی محمد احمدزاده ****** ******
مس رفسنجان علی سامره میشو کرستیچوویچ ****** ******
نود ارومیه وحید بیاتلو ****** ****** ******
شهرداری تبریز حیدر جعفری ****** ****** ******
کارون اروند خرمشهر اکبر میثاقیان مرتضی بیچاری (موقت) هومن افاضلی ******
خونه به خونه اکبر محمدی علی نظرمحمدی اکبر میثاقیان ******
شهرداری ماهشهر داوود مهابادی مجید نامجو مطلق مهدی پاشازاده عزیز فریسات
با ۱۶ تیمی شدن لیگ یک، هفته‌ای دو تیم در مسابقات به استراحت می‌خورند و این مساله باعث شد تا نظم مسابقات لیگ یک مقداری بهم بخورد.

 

از نکات بسیار جالب این فصل از لیگ یک، دستگیری سرمربی سابق قشقایی بود که توسط اینترپل دستگیر شده بود. او که با قشقایی شیراز نتایج خوبی کسب کرده بود و حتی توانست به صدر جدول هم راه پیدا کند اما به خاطر مسائل شخصی نتوانست با قشقایی شیراز ادامه همکاری دهد.

 

همچنین سفید امضا کردن عبدالله ویسی با بادران تهران که در ادامه آن باعث شد ویسی قید حضور در بادران را بزند از نکات جالب و مهم این فصل از لیگ یک بود.

 

حال سال ۹۷ به پایان رسیده و ۶ هفته دیگر تا پایان این فصل از لیگ یک باقی‌مانده و باید منتظر ماند مسافران جدید لیگ‌برتر چه کسانی هستند. رقابت سختی بین تیم‌های بالای جدول وجود دارد و گل‌گهر سیرجان و شاهین‌شهرداری بوشهر از گزینه‌های اصلی صعود به لیگ‌برتر هستند.