به گزارش پارس نیوز، 

هر آمدنی رفتنی دارد، این مثالی است که همه ما در زندگی آن‌ را به صورت خاص لمس کرده‌ایم. کارلوس کی‌روش، سرمربی 65 ساله تیم ملی فوتبال ایران پس از سرمربیگری موقت علیرضا منصوریان در بازی با روسیه، هدایت تیم ملی فوتبال ایران را در سال 2011 برعهده گرفت و در دو دوره جام ملت‌های آسیا 2015 استرالیا و 2019 امارات و همچنین دو دوره جام جهانی 2014 برزیل و 2018 روسیه سرمربی ایران بود که نتوانست به مقامی برسد.

مردی با رزومه‌ای قوی دستیار نخست الکس فرگوسن و سرمربی سابق رئال مادرید و تیم ملی پرتغال، مردی که جوانان پرتغال را نیز قهرمان جهان کرده بود. او با سر و صدای فراوان به تیم ملی ایران آمد. 8 سال مدت کمی نیست برای شناخت یک مربی. ای کاش جدایی او به گونه دیگری رقم می‌خورد اما همانگونه که می‌دانید او با حاشیه‌های زیادی از فوتبال ایران جدا شد.

کی‌روش در زمان حضورش در ایران، 99 بازی روی نیمکت نشست که 60 پیروزی و 27 تساوی کسب کرد و متحمل 13 شکست شد و در آخرین مسابقه هم (تقابل با ژاپن) با نتیجه 3 بر صفر مقابل آبی‌پوشان ژاپن تن به شکست داد و سنگین‌ترین شکست تاریخ ایران را در بازی‌های آسیایی مقابل سامورایی‌ها رقم زد.

تیم تحت هدایت مرد پرتغالی فوتبال ایران طی این مدت 176 گل به ثمر رساند و 57 گل هم دریافت کرد و با تفاضل مثبت 119 عملکرد خوبی داشته و در 59/55 درصد بازی ها هم به پیروزی رسیده است. در نخستین بازی دوستانه کی‌روش در فوتبال ایران، شاگردان مرد پرتغالی به مصاف ماداگاسکار رفتند و به پیروزی یک بر صفر رسیدند. در آن مسابقه که تیم ایران به مصاف تیم رده دو آفریقایی که تیم  138  جهان رفته بود به برد دست یافت تا آماده مسابقات انتخابی جام جهانی 2014 برزیل شود.

در ادامه نگاهی گذرا خواهیم داشت به تورنمنت‌هایی که ایران با سرمربیگری کی‌روش در آن  حضور داشت:

مسابقات غرب آسیا ۲۰۱۲ کویت

البته تیم ملی ایران در برخی از مسابقات مانند رقابت‌های جام غرب آسیا 2012 کویت مقابل عربستان سعودی، بحرین و یمن با بازیکنان جوانی مانند «میلاد فخرالدینی- شجاع خلیل زاده- امید نظری- قاسم دهنوی- مهرداد اولادی (کاپیتان) - میلاد نوری- سوشا مکانی- پیام صادقیان- مهرداد پولادی- یعقوب کریمی- محمدرضا خانزاده- علیرضا حقیقی و ...» قرار گرفت که دیدارهای رسمی محسوب نمی‌شد اما کی‌روش روی نیمکت ایران حضور داشت که با کسب 2 تساوی و یک پیروزی 2 بر یک مقابل یمن در گروه B با 5 امتیاز در رده دوم قرار گرفت و از گردونه مسابقات حذف شد.

مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل

ایران در مرحله مقدماتی جام جهانی 2014 برزیل بازی‌های خوبی انجام داد و با نتیجه 5 بر صفر در 2 بازی رفت و برگشت از سد مالدیو گذشت و سپس در گروه E مرحله سوم مقدماتی با تیم‌های قطر، بحرین و اندونزی همگروه شد که مقتدرانه و با کسب 12 امتیاز و بدون شکست توانست به مرحله پایانی مقدماتی راه یابد. ایران در این مسابقات 6 بر صفر بحرین را برد و در دیگر بازی مقابل این تیم به تساوی یک بر یک رسید، همچنین شاگردان کی‌روش 3 - صفر از سد اندونزی گذشتند و در بازی دوم هم 4 بر یک بردند اما در تقابل با عنابی‌ها هم ( لقب تیم ملی قطر ) به 2 مساوی 2 بر 2 و یک بر یک رسیدند تا با صدرنشینی به همراه قطر راهی مرحله نهایی مقدماتی شوند. در دور نهایی هم شاگردان کی‌روش با کره جنوبی، ازبکستان، قطر و لبنان همگروه بودند و پس از کسب 7 امتیاز در 5 بازی شرایط سختی داشتند اما درخشش رضا قوچان‌نژاد همراه با تدابیر کی‌روش سبب شد تا در 3 بازی پایانی مقابل قطر، لبنان و کره جنوبی 9 امتیاز کسب کنیم و به جام جهانی برسند. در آن مسابقات تیم ملی ایران 5 پیروزی، یک تساوی و متحمل 2 شکست مقابل لبنان و ازبکستان شد و با صدرنشینی به جام جهانی برزیل رفت.

جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل

سال 2014 و در مراسم قرعه‌کشی جام جهانی، تیم ملی فوتبال کشورمان در یکی از سخت‌ترین گروه‌ها قرار گرفت و به مصاف آرژانتین، نیجریه و بوسنی رفت. آن‌ها در بازی نخست با نماینده آفریقا بازی تدافعی و جنگندگی زیاد موفق شدند به تساوی صفر بر صفر برسند و با پیاده‌سازی همین استراتژی مقابل  آرژانتین، شاگردان کی‌روش تا حدودی موفق بودند و اگر میلوراد مازیچ، پنالتی ماسکرانو روی دژاگه را می‌گرفت، شاید تیم ملی فوتبال ایران برنده آن بازی بود اما اعجوبه آرژانتینی کار را در دقیقه 1+90 تمام کرد و بازیکنان با غیرت کشورمان در ثانیه‌های پایانی قافله را باختند. در بازی سوم شاگردان کی‌روش برای صعود نیاز به برد داشتند اما با نتیجه  3-1 از بوسنی شکست خوردند تا از این رقابت‌ها کنار بروند.

پس از پایان جام جهانی و درخشش شاگردان کی‌روش، فوتبال‌دوستان انتظار قهرمانی در جام ملت‌های آسیا 2015 و شکستن طلسم 39 ساله از تیم ایران داشتند اما اتفاقات آن بازی کابوس فوتبالی‌ها شد و باعث شد تا در نخستین گام مرحله حذفی حذف شویم تا در استرالیا میزبان قهرمان شود.

جام ملت های آسیا ۲۰۱۵ استرالیا

در مرحله مقدماتی جام ملت‌ها، ایران با کویت، تایلند و لبنان همگروه بود و پس از کسب 16 امتیاز همراه با تیم‌های عربستان، عراق، ژاپن، استرالیا (میزبان)، ازبکستان، امارات، کره جنوبی، چین، عمان، اردن، کویت، بحرین، قطر، کره شمالی و فلسطین به مرحله گروهی صعود کردند که  تیم ایران در 3 بازی ابتدایی امارات، قطر و بحرین را برد و در مرحله یک هشتم نهایی به مصاف عراق رفت و ابتدا با گل سردار آزمون در دقیقه 24 به پیروزی یک بر صفر رسید اما اشتباه مهرداد پولادی و درگیری او با دروازه‌بان عراق سبب شد تا ویلیامز او را اخراج کند و کار برای شاگردان کی‌روش سخت شود. در نیمه دوم ایران یک گل دریافت کرد تا بازی یک بر یک به اتمام برسد و در ابتدای نیمه اول وقت‌های اضافه هم یونس محمود گل دوم عراقی‌ها را زد و پورعلی گنجی حساب کار را 2 بر 2 کرد اما ضرغام اسماعیل در دقیقه 116 بازهم سبزپوشان را پیروز بازی کرد اما گوچی در دقایق پایانی گل تساوی را زد تا 3 بر 3 بازی به پایان برسد و در ضربات پنالتی هم مرتضی پورعلی گنجی، جواد نکونام، سید جلال حسینی، وریا غفوری، علیرضا جهانبخش و آندرانیک تیموریان گلزنی کردند اما احسان حاج صفی ضربه اول و وحید امیری پنالتی آخر را خراب کردند تا تیم ملی حذف شود.

مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه

تیم کشورمان پس از پایان جام ملت‌ها، آماده رقابت‌های مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه و جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۹ امارات شد و در دومین مرحله مقدماتی در گروه D با تیم‌های عمان، ترکمنستان، گوام و هند همگروه بود و پس از کسب ۲۰ امتیاز در ۸ بازی به رقابت‌های گروهی جام ملت‌ها و به مرحله سوم مقدماتی جام جهانی روسیه صعود کرد.

یوزهای کشورمان از ۲۴ امتیاز کامل تنها در ۲ بازی مقابل ترکمنستان و عمان در خانه حریف به تساوی رسیدند و ستاره‌های کشورمان در آن مسابقات هم آزمون و مهدی طارمی بودند. تیم ملی کشورمان در مرحله سوم مقدماتی جام جهانی بازهم مانند دوره پیش با ازبکستان، کره جنوبی و قطر در یک گروه قرار داشتند و با اقتدار به عنوان سومین تیم راهی بزرگترین آوردگاه جهانی فوتبال شدند. شاگردان کی‌روش در بازی نخست ۲ بر صفر در ورزشگاه آزادی مقابل قطر به پیروزی رسیدند و سپس رو در روی چین صفر بر صفر شدند. در سومین و چهارمین بازی به ترتیب ازبکستان و کره جنوبی را از پیش رو برداشتند اما در تقابل با سوریه به نتیجه تساوی رسیدند تا همچنان صدرنشین گروه A باقی بمانند. در بازی برگشت در قطر هم بازهم ۱- صفر  قطر را شکست دادند و در ورزشگاه آزادی هم چین را بردند تا با پیروزی ۲ بر صفر مقابل ازبک‌ها صعودشان  به جام جهانی ۲۰۱۸ قطعی شود. تیم ملی فوتبال کشورمان در ۲ مسابقه آخر مقابل کره جنوبی و سوریه به تساوی رسید تا با کسب ۲۲ امتیاز و اختلاف ۷ امتیازی نسبت به تیم دوم راهی جام جهانی شود. آقای گل ایران در این مسابقات سردار آزمون با ۶ گل بود.

جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه

تیم ملی فوتبال کشورمان در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه هم در گروه B با تیم‌های مراکش، اسپانیا و پرتغال همگروه بود و در نخستین بازی مقابل نماینده آفریقا با گل به خودی عزیز بوهدوز به پیروزی یک بر صفر رسید اما  مقابل اسپانیا، قهرمان جام جهانی ۲۰۱۰ یک بر صفر شکست خورد و مقابل پرتغال به تساوی  یک بر یک رسید که اگر مهدی طارمی در لحظات پایانی دقت می‌کرد و گل دوم را به ثمر می‌رساند، برای نخستین بار به مرحله حذفی جام جهانی صعود می‌کردیم. پس از پایان بزرگترین آوردگاه جهانی فوتبال و قهرمانی فرانسه، قرارداد کی‌روش با فدراسیون فوتبال ایران به پایان رسید اما مذاکرات سئول نشین‌ها (مسئولان فدراسیون فوتبال) با کی‌روش جواب داد و این مربی قراردادش را تا پایان جام ملت‌های آسیا با ایران تمدید کرد. یوزهای کشورمان پس از جام جهانی در ۲ بازی تدارکاتی به مصاف ازبکستان و بولیوی رفتند و به ۲ پیروزی رسیدند و حالا برای جام ملت های آسیا آماده می‌شوند.

جام ملت‌های آسیا 2019

ایران در مرحله گروهی ابتدا مقتدرانه و با 5 گل یمن را شکست داد، بعد با 3 گل مقابل ویتنام به برتری رسید و در ادامه با تساوی بدون گل مقابل عراق به عنوان تیم نخست راهی یک هشتم نهایی شد. در یک هشتم دو هیچ عمان را بردیم و در یک چهارم سه بر صفر چین را از پیش‌رو برداشتیم. اما شکست سنگین 3 بر صفر مقابل ژاپن در نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا 2019 در امارات، طبق اظهارات کی‌روش، نقطه پایان ماجرای مربیگری او در تیم ملی ایران بود. بسیاری از کارشناسان باخت سنگین به ژاپن را به حواشی مربوط دانستند که وی در اغلب نشست‌های خبری در همین مسابقات مطرح کرد، اختلاف که بهتر است بخوانید دشمنی با برانکو باعث شد تا هواداران پرشمار این باشگاه نگاه انتقادآمیز خود را به سرمربی تیم ملی حداقل بابت تعداد کم دعوت شدگان از این تیم را زیاد کند.

کی‌روش در همین بازی‌های جملاتی را علیه برانکو و دیگر مسوولان به زبان آورد که شخص تاج نفر اولی بود که به آن واکنش نشان داد. سیدرضا صالحی امیری، رئیس کمیته ملی المپیک هم ادبیات سرمربی تیم ملی را نوعی "باج‌خواهی" توصیف کرد و گفت "در صورت عدم کنترل و تکرار می‌تواند عواقب جبران ناپذیری به همراه داشته باشد".

افشین پیروانی، کاپیتان سابق تیم ملی ایران، نیز در مصاحبه خطاب به کی‌روش گفت: "وقتی اسم پرسپولیس و ملت ایران را می‌آوری حواست را جمع کن." عادل فردوسی‌پور گزارشگر فوتبال ایران هم در حین گزارش بازی دو تیم عربستان و قطر، درباره گفته‌های کی‌روش گفت: "همه بیشتر از اینکه از بازی با عمان بترسند، از کنفرانس خبری و مصاحبه کی‌روش در قبل بازی یا بعد از تمرین می‌ترسند که چیزی نگوید تا تیم را دچار چالش کند."

اینها تنها بخشی از انتقاداتی بود که خطاب به کی‌روش شد واقعیت این است که بسیاری از مربیان ایرانی مانند نکیسا معتقد بودند علاوه بر عملکرد فنی نباید بی احترامی‌های کی‌روش را فراموش کنیم. بسیاری از مردم و رسانه‌ها از کی‌روش انتظار قهرمانی جام ملت‌های آسیا را بعد از 8 سال حضور در ایران داشتند. اما او موفق به انجام این مهم نشد.

خاطرات تلخ دیگری نیز از کی‌روش در فوتبال ایران ثبت شده که همه اینها نشان می‌دهد مسوولان فدراسیون از روز اول نتوانستند به درستی این مربی را کنترل کنند تا به قول اکثر منتقدان او بارها و به کرات پایش را از گلیمش دراز کند. واقعیت این است که کی‌روش زبان تندی داشت. بعد از رفتن کی‌روش یکی از تندترین منتقدان او از بدرقه بد این سرمربی انتقاد کرد و حتی گفت ما از کی‌روش نتوانستیم به خوبی بهره‌برداری کنیم.

شاید صحبت‌های جواد الله‌وردی، پیشکسوت ملی‌پوش فوتبال ایران خلاصه‌ترین جوابی باشد که اکثر فوتبالی‌ها بویژه طرفداران او هم آن را تایید می‌کنند. الله‌وردی می‌گوید: خلاصه ماجرای کی‌روش این است که شما یک استاد دانشگاه را آورده‌اید به یک دبستان و از او می‌خواهید الفبا را به شاگردی که نوشتن هم بلد نیست بیاموزد. بله، همه افرادی که از کی‌روش دفاع می‌کردند رزومه او را منطقی برای هر کاری از او عنوان می‌کردند. منتقدان هم حرف درستی می‌زدند.

میراث کی‌روش برای فوتبال ایران

به لحاظ سخت‌افزاری کی‌روش برای فوتبال ایران دو مرکز پک و ایفمارک را افتتاح کرد. اگرچه بعد از افتتاح ایفمارک افرادی مدعی شدند که ایفمارک حاصل تلاش آنها بوده اما نمی‌توان نقش کی‌روش را در افتتاح این مرکز و مرکز تمرین پک نادیده گرفت. به قول خداد عزیزی کی‌روش به ما خوب دفاع کردن و استفاده بهینه از ضد حملات را نیز یاد داد.

مربی پروازی

بزرگترین سلاح منتقدان کی‌روش پروازی بودن این مربی بود. ندیدن بازی‌های لیگ و استفاده حداقلی از بازیکنان حاضر در لیگ که باعث شد در این سه سال اخیر بسیاری از ملی‌پوشان از لیگ داخلی به هر ترتیب خود را به لیگ‌های دسته دوم اروپا رساندند تا در لیست تیم ملی جایی برای خودشان دست و پا کنند. البته این تنها مشکل او نبود و همانطور که گفته شد هم مهمترین موضوع طرز برخورد کی‌روش در این هشت سال با عناصر داخلی بود.

نکات جالب از سرمربیگری کی‌روش در تیم ملی فوتبال ایران

قطر و ازبکستان حریفان همیشگی کی‌روش هستند و در مجموع ۱۴ بار با این تیم بازی کرده‌ایم. تیم ملی ایران در ۶ بازی در جام جهانی با هدایت کی‌روش، یک پیروزی مقابل مراکش کسب کرد- در تقابل با نیجریه (جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل) و پرتغال (جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه) به تساوی رسید - در ۳ مسابقه مقابل آرژانتین - بوسنی و اسپانیا شکست خورد.

آقای گل تیم ملی در زمان حضور کی‌روش در تیم ملی ایران سردار آزمون با 27 گل است

کی‌روش که از سال 2011 به عنوان سرمربی تیم ملی کشورمان انتخاب شد، طی هشت سال حضور روی نیمکت ایران عملکرد بسیار موفقی از برخی جهات داشت که از نقاط مثبت و بسیار ارزشمند در کارنامه او در تیم ملی ایران به شمار می‌روند. در ادامه نگاهی به برخی از ویژگی‌های مثبت و موفقیت‌های پرونده کاری کی‌روش به عنوان سرمربی تیم ملی ایران خواهیم داشت.

بهتر کردن جایگاه ایران در رده‌بندی فیفا

کی‌روش هشت سال پیش هدایت تیمی را بر عهده گرفت که در رده 46 رده‌بندی فیفا قرار داشت و تیم چهارم آسیا بود، اما اکنون او تیمی را تحویل می‌دهد که در رده‌بندی تیم‌های ملی جهان، در 49 ماه گذشته تنها یک بار به عنوان تیم دوم قاره آسیا معرفی شد اما در 48 ماه به عنوان تیم برتر آسیا بود که این امر بیانگر ثبات تیم کی‌روش در رده‌بندی‌های فیفا است. در آخرین رده‌بندی تیم‌های ملی جهان از سوی فیفا، ایران در رده 29 جهان قرار داشت و همچنان تیم برتر قاره آسیا بود.

پرورش نسل جدید بازیکنان

یکی از بزرگترین نقاط قوت کی‌روش تزریق نسل جدیدی از بازیکنان جوان به تیم ملی بود؛ جوانانی که تا چند سال آینده می‌توانند مهره‌های قابل اتکا برای تیم ملی باشند. تیم ملی در سال 2011 در شرایطی بود که اکثر بازیکنان 27 سال به بالا بودند و تنها سه بازیکن زیر 23 در تیم ملی بودند، اما در تیم کی‌روش اکثر بازیکنان بین 24 تا 27 ساله هستند و بیشتر آنها تجربه بسیار خوبی به لحاظ تعداد بازی‌های ملی و حضور در رقابت‌های بین‌المللی دارند.

با وجود انتقادهای زیاد به کی‌روش، اما وی در دوران مربیگری در ایران به حدود 70 بازیکن فرصت داد تا اولین بازی ملی خود را تجربه کنند که حدود 50 نفر از آنها در لیگ برتر ایران مشغول بازی بودند.

دو صعود متوالی به جام جهانی

کی‌روش نخستین مربی تاریخ فوتبال ایران لقب گرفت که موفق شد دو دوره متوالی تیم ملی را به جام جهانی برساند. تیم ملی در حالی با هدایت کی‌روش به جام جهانی 2014 صعود کرد که این امر به عملیات غیرممکن تشبیه می‌شد اما مربی پرتغالی از غیرممکن، ممکن ساخت و با سه پیروزی در سه بازی آخر، به ویژه آخرین بازی برابر کره جنوبی در خانه حریف، جواز حضور در جام جهانی را به دست آورد.

داستان دومین صعود ایران با کی‌روش به جام جهانی بسیار متفاوت بود و ایران توانست با آسودگی خاطر، دو هفته به پایان بازی‌های مرحله انتخابی، پس از روسیه میزبان و برزیل، به عنوان سومین تیم صعود کننده به جام جهانی شناخته شود. ایران در حالی مسافر روسیه شد که از 10 بازی مرحله انتخابی، در 9 بازی دروازه خود را بسته نگه داشت و تنها در بازی آخر برابر سوریه دو گل دریافت کرد.

نتایج درخشان برابر تیم‌های قدرتمند آسیایی

اگر فاکتور بگیریم باخت سه بر صفر به ژاپن را یکی دیگر از نقاط برجسته در کارنامه کاری کی‌روش کسب نتایج بسیار خوب در مصاف با تیم های قدرتمند در سطح آسیا بود. کره جنوبی که همواره مانع سختی پیش روی ایران بود، در حسرت پیروزی برابر شاگردان کی‌روش ماند و عاقبت به این خواسته خود نرسید. کی‌روش چهار بازی متوالی کره جنوبی را شکست داد و یک بار هم در سئول برابر این تیم به تساوی بدون گل رسید.

ازبکستان دیگر تیمی بود که در روزهای حضور کی‌روش روی نیمکت ایران، خاطره خوشی از تقابل با تیم ملی ندارد. برترین تیم آسیای میانه با مربیان مختلفی برابر ایران حاضر شد اما از شش دیداری که ازبک‌ها برابر ایران انجام دادند، تنها یک بار توانستند دروازه تیم کشورمان را باز کنند. ازبکستان که در دو دوره اخیر رقابت‌های مقدماتی جام جهانی با ایران همگروه بود، در هر دو دوره در خانه مغلوب شد. خاطره انگیزترین برد ایران مقابل ازبک‌ها، دیدار برگشت مرحله انتخابی بود که ایران با برتری دو بر صفر در ورزشگاه آزادی، حضورش در جام جهانی روسیه را قطعی و جشن صعود برپا کرد.

کلین شیت‌های جهانی

تیم ملی در اولین دیداری که با هدایت کی‌روش در جام جهانی به میدان رفت، اولین کلین شیت خود در تاریخ این رقابت‌ها را ثبت کرد. حضور علیرضا حقیقی در درون دروازه ایران در مصاف با نیجریه باعث شگفتی همگان شد؛ اما حقیقی با نمایشی فراتر از انتظار توانست دروازه ایران را بسته نگه دارد تا برای اولین بار ایران یک بازی در جام جهانی را بدون گل خورده به پایان برساند. در جام جهانی روسیه این اتفاق بار دیگر تکرار شد و تیم ایران با درخشش علیرضا بیرانوند در اولین بازی خود مقابل مراکش به خوبی مقابل حملات حریف ایستادگی کرد تا اینکه با گل به خودی ثانیه‌های پایانی بازی، تیم ملی به دومین برد خود در تاریخ رقابت‌های جام جهانی دست یابد.

انسجام و استحکام در خط دفاعی

کی روش تیمی ساخت که به لحاظ ساختار دفاعی بسیار منسجم و مستحکم بود. ایران در دوران کی روش در خط دفاعی عملکرد فوق العاده ای داشت و به راحتی تسلیم حریفان نمی شد. تیمی که گل زدن به آن کار ساده ای نبود و حتی آرژانتین با لیونل مسی بزرگ هم به سختی و در ثانیه های پایانی توانست یک بار دروازه ایران را باز کند. ایران با هدایت کی روش در بسیاری از بازی های رسمی، و گاهی چندین بازی متوالی، دروازه خود را بسته نگه داشت و از این نظر به رکوردهای فوق العاده ای هم دست یافت.

کامبک ممنوع!

تیم ملی با هدایت کی‌روش، به ویژه در مسابقاتی که با برتری ایران در جریان بود، هرگز به هیچ حریفی اجازه نداد تا در یک بازی دوستانه یا رسمی، بازگشت موفقی به بازی داشته و گل‌های خورده را جبران کند. تیم کی‌روش به خوبی بستن راه‌های نفوذ حریف و همچنین حفظ برتری مقابل آنها را بلد بود.

کسب بیشترین امتیاز در تاریخ جام جهانی

کی‌روش در جام جهانی 2018 روسیه توانست بهترین عملکرد تیم ملی در تاریخ جام جهانی را به نمایش گذاشته و رکورد کسب امتیاز در یک دوره جام جهانی را بهبود بخشد. ایران با هدایت کی‌روش برای اولین بار موفق به کسب 4 امتیاز در مرحله گروهی شد تا بهترین نمایش تیم ملی به ثبت برسد. از این گذشته، ایران که در گروهی بسیار سخت با تیم‌های مراکش، پرتغال و اسپانیا به رقابت پرداخت، بازی‌های بسیار قابل قبول و فراتر از انتظاری ارائه کرد و هیچ نشانی از یک تیم متوسط، از پیش بازنده و سردرگم نداشت.

کی‌روش و استفاده‌هایی که از او نشد

ما از کارلوس کی‌روش خوب استفاده نکردیم، این را امیر قلعه‌نویی هم پس از رفتن کی‌روش هم گفت. البته بی‌راه هم نمی‌گوید؟ به غیر از مارکار آقاجانیان که باید امتحان پس بدهد دستیار ایرانی دیگری در کنار کی‌روش پرورش داده نشد و یا او هیچ‌گاه بروی تیم‌های ملی پایه نظر مداوم نداشت. حتی دوست پرتغالی‌مان یک بار بر سر تمرین همین تیم امید هم حاضر نشد. برخی این را از تکبر او می‌دانستند. اما دو چیز کاملا مشخص است، نخست اینکه در قرارداد کی‌روش چنین نکات مهمی وجود نداشت و اگر هم داشته مسئولان فدراسیون توان این را نداشتند که چنین مطالباتی از او داشته باشند و نکته دوم هم اینکه بسیاری بر این باور بودند که کی‌روش از سر دلسوزی در ایران کار نمی‌کرد که این نکته دوم سوالی است بی‌جواب. به خاطر دارم در آخرین نشست خبری او در تهران که اکثر رسانه‌ها این نشست را تحریم کرده بودند، نگارنده از کی‌روش پرسید دلیل بد اخلاقی‌هایی که برخی آن را غر زدن هم عنوان می‌کنند چیست و او گفت: زمانی که شما پیش من نیستید من برای شما می‌جنگم اما عکس آن وجود ندارد و این شاید دلیل آن چیزی است که شما آن را بداخلاقی می‌دانید.

چربش حواشی بر عملکرد  مثبت و خداحافظی تلخ

درگیری کی‌روش در داخل کشور با برانکو و دیگر افراد از اسدی دبیرکل سابق گرفته تا قلعه‌نویی و مایلی‌کهن در 4 سال پیش شرایطی را پیش آورد که همه به این مهم رسیده بودند که کی‌روش به خط پایان با ایران رسیده است. بیانیه‌های پی‌درپی که حتی برخی لقب آقای بیانیه را به او دادند و حتی طرفدارانش را نیز به سطوح آوره بود و می‌توان گفت افراد بسیار کمی موافق ماندن او بودند. به هرحال نباختن تمام راه نبود و تیم ملی در این 8 ساله که دو دوره در جام ملت‌ها شرکت کرده بود به هیچ عنوانی دست پیدا نکرده بود. هیچ‌کس نمی‌تواند از این موضوع دفاع کند چرا که کی‌روش در آسیا نتوانست توفیقی با تیم ملی به دست بیاورد. هر چند آورده‌های او را نیز نمی‌توان براحتی فراموش کرد اما حواشی مرد پرتغالی بر کارهای مثبت او می‌چربید. این واقعیتی است انکار ناشدنی. حالا تیم ملی ایران اگر چه سکان‌دار ندارد اما درس‌هایی از کی‌روش در فوتبال ایران باقی مانده که می‌تواند تاثیر مستقیمی در برخی نکات فنی تیم‌های ما داشته باشد.

به هر حال مرد پرتغالی بعد از 8 سال سرمربیگری تیم ملی از ایران رفت. او زحمت خود را کشید و فوتبال ملی ما همانگونه که در بالا به آن اشاره کردیم در زمان وی دوران خوبی را پشت سر گذاشت. دورانی که  به هر شکل ممکن برای ایران گذشت و به لحاظ نتیجه‌گیری پایان تلخی داشت. به امید درس گرفتن از این دوره 8 ساله و  درخشش و نتیجه گیری در آینده.