به گزارش پارس نیوز، 

تیم ملی بسکتبال ایران در پنجره ششم انتخابی‌های جام‌جهانی ۲۰۱۹ چین، پس از شکست خانگی مقابل تیم ملی ژاپن توانست با پیروزی برابر استرالیا به عنوان تیم سوم از گروهش صعود کرده و برای سومین دوره متوالی جام جهانی را تجربه کند. اما مسئله‌ای که نگرانی‌ها در مورد تیم ملی را به وجود می‌آورد، حواشی و اختلافاتی است که همچنان گریبان‌گیر تیم ملی است و گویا به این زودی‌ها قصد تمام شدن هم ندارد. از این رو گفت و گوی تفصیلی را با عنایت آتشی کارشناس نام آشنای بسکتبال ایران انجام داده‌ایم که در ادامه آن را می‌خوانید.

مقابل ژاپن از هیچ نظر خوب نبودیم

او در خصوص عملکرد تیم ملی بسکتبال در دو بازی پنجره ششم انتخابی‌ها و سومین صعود متوالی به جام‌جهانی گفت: ما اگر در پنجره اول برابر عراق پیروز می‌شدیم صعودمان از گروه تا بازی آخر پنجره ششم طول نمی‌کشید اما متأسفانه این توفیق حاصل نشد، تا جایی که باید در پنجره ششم انتخابی‌ها برابر ژاپن بازی می‌کردیم. بازی که در آن از هیچ نظر خوب نبودیم، آن هم در حالی که ایران میزبان بود و مشتاق‌های زیادی به سالن آزادی آمده بودند و تیم را حمایت کردند تا جواز حضور در جام جهانی را برای سومین دوره متوالی کسب کنند اما بسیار بد بودیم.

این کارشناس بسکتبال افزود: در بازی دوم مقابل استرالیا خوب شروع کردیم، به گونه‌ای که ملی‌پوشان اشتباهات بازی با ژاپن را انجام ندادند و با یک عملکرد خوب در دفاع، حمله و پرتاب‌ها شرایطی ایجاد کردند که جواز حضور در جام‌جهانی چین را گرفتند و ما عازم چین شدیم. ما سال‌های ۲۰۱۰ در ترکیه و ۲۰۱۴ در اسپانیا به جام جهانی رفته‌ایم. در اسپانیا هم حتی برابر فرانسه خوب بودیم و مقابل دیگر تیم‌ها هم خوب بازی کردیم اما، پس از آن بهره کافی را از جام جهانی نبردیم.

بسکتبال نیازمند توسعه است

آتشی با انتقاد از عملکرد فدراسیون در راستای توسعه بسکتبال، گفت: بعد از مسابقات جهانی زمینه لازم برای توسعه بسکتبال ایجاد نشد و حالا شرایط رفتن به جام جهانی فرق کرده و داشتن عملکرد مناسب هم زیر ساخت کافی را می‌خواهد. قاره آسیا الآن با اقیانوسیه ترکیب شده و ما مطمئناً در سیدهایی قرار می‌گیریم که با تیم‌های آسیایی و اقیانوسیه هم گروه نمی‌شویم، کار سخت‌تر است. هرچند که استرالیا تیم قدرتمند این منطقه است ولی با برنامه‌ای دقیق می‌توان برابر تیم‌های مثل نیوزلند، کره، ژاپن، فیلپین و چین موفق بود اگر شرایط خوبی داشته باشیم.

او افزود: با اردوهای تدارکاتی خوب خارج از ایران، برگزاری تورنمنت داخلی قوی و سرمایه گذاری قابل قبول می‌توانیم بهتر از دو دوره قبل شویم ولی نباید فکر کنیم با این امکانات، پتانسیل و سرمایه باید تیم‌های خوب حاضر در مسابقات را نیز شکست دهیم. مطمئناً اگر هم تیمی را در جام جهانی ببریم، یک اتفاق خواهد بود.

بسکتبال فقط پتانسیل دارد

این کارشناس بسکتبال در پاسخ به این سوال که آیا ایران نسبت به دو دوره قبل شرایط بهتری دارد؟ گفت: رفتن به جام‌جهانی یک سوی قضیه است و ما باید از مسابقات جهانی بهره ببریم، مسابقات تمام می‌شود و ما باید ببینیم نسبت به تیم‌های پیشرفته در کجا خواهیم بود. در حال حاضر نسبت به سال ۲۰۱۰ و ۲۰۱۴ پیشرفتی نداشته‌ایم اما در این سال‌ها تعدادی علاقه‌مند به این رشته پیدا شده‌اند که در سطح کشوری هستند، آن‌ها باید با سرمایه گذاری کافی پرورش پیدا کنند و با مسابقه آب‌دیده شوند.

او ادامه داد: برای رشد بسکتبال باید آن را به آموزش و پرورش ببریم و برای مربیان آن‌ها کلاس‌های ارتقا سطح برگزار کنیم تا هم سو با مربیان درجه یک کشور شوند. بسکتبال را باید به دانشگاه‌ها ببریم تا بازیکنان با استعداد را پیدا کنیم، اما در ایران این طور نیست. بسکتبال منحصر به لیگ شده و در لیگ هم از بین ۹ تیم تنها چهار تیم هستند که خوب کار می‌کنند. این شرایط بسکتبال باید تغییر کند چون ما فقط پتانسیل داریم و دیگر چیزی نداریم. من امیدوارم فدراسیون برنامه‌های درستی را در این زمینه اجرا کند، ضمن اینکه رئیس فدراسیون خودش رئیس کمیته استعدادیابی نیز بوده و همه جوانب کار در این زمینه را می‌شناسد و از آن‌ها آگاه است. امیدوارم او در بسکتبال به عنوان یک نمونه شرایطی را ایجاد کند که برای دوره‌های بعد از ۲۰۱۹، تیم ملی خوبی داشته باشیم تا در سطح تیم‌های خوب قرار بگیرد نه اینکه بگویم در سطح اول دنیا باشد.

اختلافات شخصی به بسکتبال کمک نمی‌کند

 

آتش در پاسخ به این سوال آیا زمان آن نرسیده که اختلافات شخصی در تیم ملی کنار گذاشته شود؟ اظهار کرد: امروزه برای رسیدن به هدف کلی باید از پتانسیل‌ها استفاده کنیم و مشکلات را با شرایط مسالمت‌آمیز و لابی برطرف کنیم‌. این مسئله‌ها در جامعه بسکتبال قابل قبول نیست، امیدوارم مربیان تیم ملی شرایط را به گونه‌ای فراهم کنند که آن‌هایی که به درد تیم ملی می‌خورند استفاده کنیم. این اخلاق و اختلافات که پسندیده جامعه بسکتبال نیست باید کنار گذاشته شود.

او ادامه داد: این اتفاقات قطعاً به بسکتبال کمک نمی‌کند و تنها آن را به عقب‌تر می‌برد. بهتر است این مسائل را با یک سیاست گذاری درست برطرف کنیم، به گونه‌ای که حتی قدرت کادر فنی هم در کنترل تیم تضعیف نشود. اما باز هم تاکید می‌کنم که باید نفراتی را در تیم استفاده کنیم که به تیم ملی کمک می‌کنند.

بخش خصوصی لیگ باید فعال‌تر شود

این کارشناس بسکتبال با بیان اینکه سطح لیگ‌برتر ایران پایین است، توضیح داد: ما نباید به این مسائل فکر کنیم که چون سطح لیگ پایین است نمی‌توانیم کاری کنیم، نباید همیشه بگوییم ای کاش لیگ ما مثل روسیه بود. موجودی فعلی ما این است و باید برای این موجودی برنامه‌ریزی کنیم. لیگ ما لیگی نیست که بازیکنانی را به تیم ملی بدهد که در جام‌جهانی تیم‌های قدرتمند را اذیت کنند اما، فعلاً موجودی ما این است و باید از این موجودی بهترین استفاده را کنیم.

او ادامه داد: شرایط لیگ به سرمایه گذاری و بخش خصوصی بستگی دارد. در هیچ جای دنیا بخش خصوصی یکطرفه کار نمی‌کند و فدراسیون باید به آن کمک کرد. مهرام از سال ۸۵ در بسکتبال حرفه‌ای سرمایه گذاری کرد اما الان نیست و باید به این باشگاه‌ها احترام قائل باشیم. دروغ نیست که اگر بگویم از سال ۷۰ که لیگ ما شروع شد، بالای ۲۶ تیم از رده بسکتبال ما خارج شده‌اند که دلیل آن ناراحتی‌ها است و اگر کمک کنیم این شرایط بهتر می‌شود. همانطور که می‌بینید همه کشورها سعی کرده‌اند به سمت بخش خصوصی بروند.

فدراسیون اصلی‌ترین رکن برای پیشرفت است

آتشی درباره تأثیرات فدراسیون بسکتبال در پیشرفت این رشته نیز گفت: تأثیر فدراسیون روی این مسائلی که مطرح شد صد درصدی است و فدراسیون باید با نقش نظارتی که دارد، به این موارد توجه کرده و شرایط را برای توسعه بخش خصوصی لیگ بسکتبال فراهم کند.

او افزود: در دنیا اینطور است که فدراسیون باید در جهت گسترش بسکتبال کمک‌های دلازم را به بخش خصوصی کند تا باشگاه‌ها در لیگ‌برتر فعال شوند. باید باشگاه‌های ما به معنای واقعی باشگاه باشند که متأسفانه اینطور نیست، وقتی یک تیم برای تمرین جا ندارد پس اسم آن را نمی‌توان باشگاه گذاشت.

باید از همه پتانسیل‌ها استفاده کرد

او در پاسخ به این سوال که در حال حاضر چگونه می‌توان عملکرد خوبی را در جام‌جهانی پیش رو داشت؟ توضیح داد: نیروهای ما باید اختلافات را کنار بگذارند چون همه ما برای ایران است که در این جام‌جهانی شرکت می‌کنیم و نام ایران مهم است. باید شرایطی فراهم شود که تیم ملی در مسابقات جهانی با آبرو بازی کند.

پیشکسوت بسکتبال ایران افزود: جامعه بسکتبال، رسانه و باشگاه‌ها باید تلاش کنند تا این اختلاف‌ها کنار رود، وقت کم است. الآن نباید به فکر بازیکن ساختن برای جام‌جهانی چین بود چون زمان کافی برای این کار پایه‌ای نیست. الان تنها باید از موجودی‌های خود استفاده کنیم و آن‌هایی که به درد تیم ملی می‌خورند را انتخاب کنیم تا در جهانی آبرومند بازی کرده و از پرچم کشور دفاع کنیم.

حدادی جایگزین ندارد

او با اشاره به اینکه نفراتی مانند حدادی، نیکخواه و کاظمی از جمله موجودی‌های بسکتبال ایران هستند، در این مورد گفت: ما برای افرادی چون صمد و ارسلان جایگزین‌های ۶۰ تا ۷۰ درصدی داریم اما برای حامد جایگزین نیست و در بازی مقابل ژاپن و استرالیا این موضوع کاملاً مشخص بود، هرچند که میثم میرزایی تلاش زیادی داشت و یکی از بهترین بازی‌های خود را مقابل استرالیا انجام داد که جای تشکر دارد.

آتشی در مورد کنار گذاشته شدن حدادی نیز اظهار کرد: ما به حامد با این کیفیت و بزرگی که دارد نیازمندیم چون می‌تواند با اخلاق، رفتار، جدیت و تلاشش برای بازیکنان دیگر تیم الگو باشد. تیم ما نیاز به الگو و بزرگ‌تر دارد که حامد چهره‌ای قابل قبول در این زمینه است و این ویژگی‌ها را دارد. باید راهکار اصولی پیدا کنیم و در ادامه نگذاریم این مسائل بیشتر شود. بهتر است فدراسیون این نکات را برطرف کند و به فکر تیم ملی باشد.

انتظارها از دورگه‌ها بیشتر است

این کارشناس بسکتبال در مورد عملکرد بازیکنان دو رگه تیم ملی گفت: آن‌ها در این مسابقات هم خوب بودند ولی توقع‌ها از دورگه‌ها بالا است و احساس می‌شود به دلیل ایرانی–فرانسوی و ایرانی–آمریکایی بودن بهتر از بازیکنان داخلی هستند اما، در اصل آن‌ها به قدری خوب نبودند که ما فکر کنیم خیلی بهتر از داخلی‌ها هستند، هرچند که در این دو بازی هم کمک زیادی به تیم ملی کردند.

تیم ملی را رها نکنند

او با بیان اینکه هدف صحبت‌هایش شخص نیست، توضیح داد: من تنها برای موفقیت تیم ملی صحبت می‌کنم و امیدوارم تیم ملی را به این صورت رها نکنند، تیم ملی به مسابقات تدارکاتی قوی و تورنمنت‌های اروپایی نیاز دارد. نباید از شکست بترسیم، در مسیر بهتر شدن باید با خوب‌ها بازی کنیم تا صیقل شویم.

آتشی افزود: ما با تورنمنت‌های غرب آسیا نمی‌توانیم پیشرفت کنیم و امیدوارم با یک برنامه‌ریزی دقیق از سوی فدراسیون بتوانیم نتایج قابل قبولی را کسب کنیم. ان‌شاءالله مثل نسل طلایی در سال‌های ۲۰۰۷، ۲۰۰۹ و ۲۰۱۳ نتایج خوبی در جام‌جهانی کسب شود.

مربی خارجی به زیر ساخت نیاز دارد

او همچنین در واکنش به این سوال که اشتباده از مربی خارجی می‌تواند به تیم ملی بسکتبال کمک کند؟ توضیح داد: ابتدا باید زیر ساخت لازم برای حضور مربی خارجی را شکل دهیم و اگر هم مربی خارجی می‌خواهیم باید برد بزرگی را به کار بگیریم. مربیان خارجی هم وقتی فکر دارند باید به شکلی باشد که با حیثیت بازیکن نامی هم بازی نشود چون مهره‌های اصلی ما هستند. ضمن اینکه اعتقاد من این است اگر خارجی درجه یک می‌آوریم استقبال می‌کنیم و حتی بهتر یک مربی بزرگ را به عنوان مشاور در کنار مربی تیم ملی به کار گیریم.

عنایت آتشی در پایان گفت: متأسفانه الان تیم ملی ما در سالنی بازی می‌کند که ۴۴ سال پیش تأسیس شده و الان خوب نیست. ما پتانسیل زیادی داریم و در جریان بازی لیگ ۶ هزار تماشاگر داشتیم که اگر به این مسائل توجه کنیم خوب است. ترکیه هم مثل ما بود ولی ساختار بسکتبالش را تغییر داد، بخش خصوصی را تقویت کرد و در نهایت به موفقیت رسید و روز به روز هم در حال رشد است. امیدوارم ساختار بسکتبال ما نیز به سمت حرفه‌ای‌تر شدن برود.