به گزارش پارس نیوز، 

13 بهمن‌ماه امسال رسانه‌ها اعلام کردند آیاندا پاتوسی، هافبک آفریقایی تیم کیپ‌تاون‌سیتی پس از خداحافظی با تیمش به صورت قرضی در نیم‌فصل دوم برای استقلال به میدان می‌رود.

این خبر در همان ساعات نخست کسی را متعجب نکرد و چه‌بسا برخی هواداران استقلال را هم ناراحت کرد، چراکه آنها منتظر بازگشت سرور جباروف، هافبک ازبکستانی و امتحان پس‌داده فصل گذشته بود اما به‌جای او بازیکنی به تیم محبوب‌شان آمده بود که هیچ شناختی از او نداشتند و بیشتر برایشان به یک هندوانه دربسته شباهت داشت تا بازیکنی که بخواهد در نیم‌فصل دوم بیاید و خیلی زود با گل‌ها و پاس گل‌هایش محبوب سکوها شود.

آغاز دعوا!

با آمدن پاتوسی حدود سه‌هفته‌ای آب خوش از گلوی استقلالی‌ها پایین نرفت و جدال بزرگی بین تیم فنی و مدیریتی استقلال شکل گرفت. ماجرا از پست اینستاگرامی شفر و اعلام یک خیانت از سوی یکی از معاونان آغاز شد و سپس طرف مقابل در همان فضای مجازی واکنش نشان داد.

قصه این بود که طبق اساسنامه نقل‌وانتقالات فوتبال ایران، پاتوسی واجد شرایط در لیگ ایران نبود و هرچه استقلالی‌ها اصرار داشتند این بازیکن یکی از باکیفیت‌ترین و بهترین خارجی‌هایی به شمار می‌رود که به فوتبال ایران آمده، فدراسیون‌نشین‌ها با دست گذاشتن روی قوانین مانع از رسمی شدن قرارداد این بازیکن با استقلال می‌شدند و جالب اینکه شفر هم از آب گل‌آلود ماهی گرفته و مدام از قرارداد پاتوسی به‌عنوان چماقی بر سر فرد مورد نظرش در باشگاه سوءاستفاده کرده و او را مورد نوازش قرار می‌داد.

هلهله روی سکوها

هرچه بود، سرانجام مشکل قرارداد پاتوسی ختم به خیر شد و کارت بازی این بازیکن برای حضور در میادین و همراهی استقلال در لیگ برتر صادر شد. درست از فردای همان روز این بازیکن به همراه منشا مقابل پارس‌جنوبی در ترکیب اصلی استقلال قرار گرفت و آتش‌بازی بازیکن آفریقایی جدید آبی‌پوشان از همان دیدار آغاز شد.

پاتوسی برخلاف ایسما خیلی زود در ترکیب جا افتاد و اتفاقا کارش را هم با یک گل و یک پاس گل آغاز کرد تا در نخستین گام، سه امتیاز ارزشمند به حساب استقلال واریز شود. در واقع آیاندا در همان دیدار نخست نشان داد ارزش آن همه جنگ و جدال و دوندگی را داشته و حالا نوبت او بود ارزش‌هایش را به رخ مسئولان سازمان لیگ و شاید هم کادرفنی استقلال بکشد.

استقلال با پاتوسی به بازی دوم رسید و این هافبک همه‌کاره استقلال علاوه‌بر ثبت یک گل و یک پاس گل، یک شوت منجر به گل هم داشت تا در هر پنج گل اخیر تیمش نقش مستقیم و موثری را ایفا کرده باشد. حالا پاتوسی محبوب سکوها شده و آتش‌بازی‌هایش او را به سوپرمن استقلال تبدیل کرده است.

پاتوسی، تیام و جباروف نشود

استقلال فصل گذشته را هرچقدر با منصوریان بد آغاز کرده بود، همراه با شفر به بهترین شکل ممکن به پایان رساند. قهرمانی در جام‌حذفی، نایب‌قهرمانی لیگ برتر و رسیدن به جمع هشت تیم برتر آسیا. این درحالی بود که اگر این تیم شاکله‌اش را حفظ می‌کرد، به‌راحتی می‌توانست در آسیا حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد و امسال نیز خیلی زود به جمع مدعیان بالای جدول برسد.

اما قرارداد تیام و جباروف، دو خارجی خوب این تیم به پایان رسیده و مسئولان وقت استقلال که در خواب زمستانی بودند، هیچ‌گاه به این معضل فکر نکرده و برای فصل جدید تا به خودشان بجنبند، تیام و جباروف از قفس پریده بودند و مصیبت‌های استقلال هم در ایران و آسیا از همان زمان آغاز شد.

آن زمانی که تیام و جباروف بازیکن استقلال بودند و فقط برای ماندن نیاز به تمدید قرارداد بود، این امر محقق نشد و حالا که پاتوسی به صورت قرضی به این تیم آمده، شاید مصیبت‌ها برای انتقال دائم او بیش از هر زمان دیگری با مشکل مواجه باشد.

در هر صورت اگر استقلال دوباره به مراحل بالاتر آسیا راه پیدا کند، باید ادامه این رقابت‌ها را در فصل آینده برگزار کند و چه‌بسا اگر مدیران فعلی هم درخصوص نامبروان این روزهای تیم‌شان به خواب زمستانی بروند، او هم مانند رابسون جانواریو به‌عنوان یک بازیکن قرضی مجبور به ترک استقلال شود!

بند خرید دائمی در قرارداد هست؟

حالا این مساله مطرح است که استقلالی‌ها هنگام عقد قرارداد با این بازیکن ‌بندی در قراردادش گنجانده‌اند که با مبلغی تعیین‌شده بتوانند قرارداد او را دائمی کنند که ممکن است با درخشش این بازیکن رقم مدنظر باشگاه اصلی‌اش برای فروش دائمی باشگاه را برای حفظ این بازیکن با مشکل مواجه کند.