به گزارش پارس نیوز، 
انتخابات جدید ریاست AFC بحثی داغ در محافل ورزشی قاره کهن به جریان انداخته است.  تقابل‌های سیاسی اخیر سعودی‌ها و هم پیمانش در منطقه آسیا با کشورهایی مثل قطر و ایران این انتخابات را بیش از پیش مهم کرده است.

 

شیخ سلمان، رئیس بحرینی AFC در سال جاری رابطه خوبی با قطری ها و مسئولان کشورمان داشته است و حضور او در فینال لیگ قهرمانان آسیا در تهران و تعاملاتی که با فدراسیون ایران داشته نشان دهنده گرایش فدراسیون ایران به رئیس کنونی AFC در انتخابات پیش رو است.

 

*شیخ سلمان برنده پیش از انتخابات

 

با مرور به اتفاقات سال جاری و تحرکات سعودی‌ها می توان چنین پیش بینی کرد که شیخ بحرینی در سیاست های خود برای رای جمع کردن موفق بوده و تاحدودی می توان این تعبیر را استفاده کرد که او رئیس پیش انتخاب شده است. سعودی‌ها سال گذشته با اعلام رسمی فدراسیون فوتبال این کشور عادل عزت را به عنوان کاندیدای خود در انتخابات جدید ریاست AFC معرفی کردند البته این اقدام سعودی ها با برنامه قبلی انجام شده بود.

 

*شکست سعودی‌ها در تجزیه فوتبال آسیا با دلارهای نفتی

 

قبل از معرفی عادل عزت به عنوان نماینده عربستان برای انتخابات جدید ریاست AFC آنها یک فدراسیون من درآوری برای تجریه آسیا و رای جمع کردن به نام «فدراسیون جنوب غرب آسیا» به وجود آوردند. اما این پروژه چند میلیون دلاری سعودی‌ها برای خریدن رای 10 فدراسیون ناکام ماند. این فدراسیون بعد از گذشت 3 ماه از تاسیس متلاشی شد و 10 عضو این فدراسیون رسما از این فدراسیون من درآوردی خارج شدند. بنا به گزارش رسانه های قطر مسئولان عربستانی به تمام رؤسای فدراسیون های عضو پیشنهاد رشوه چندین هزاری دلاری دادند و این مسئله باعث شده تا اعضای این فدراسیون به اهداف تجزیه طلبانه سعودی ها در فوتبال آسیا پی ببرند و از عضویت از این فدراسیون من درآوردی انصراف دهند.

 

* حمایت 40 عضو AFC از شیخ سلمان

 

این خبر بد برای سعودی‌ها درحالی بود که شیخ سلمان در آن سوی میدان نظر فدراسیون های عضو AFC را جلب می کرد و تا جایی که در آخرین کنگره کنفدراسیون فوتبال خود شیخ سلمان اعلام کرد که 40 فدراسیون از 46 فدراسیون به او چراغ سبز نشان دادند. این حرف های شیخ سلمان تاجایی برای سعودی‌ها سنگین بود که عادل عزت نماینده عربستان از کاندیداتوری‌اش کنار کشید.

 

*گرایش ایران به شیخ سلمان/نماینده قطر گزینه دوم

 

سعود المهندی، نماینده قطر، شیخ سلمان و حمد خلفان الرمیثی از امارات کاندیداهای ریاست جدید AFC هستند. بنا به گزارش ها، از داخل فدراسیون ایران مهدی تاج، رئیس فدراسیون ایران نظر مثبتی برای ادامه کار شیخ سلمان در منصب ریاست AFC دارد و به نظر رای ایران در انتخابات جدید برای شیخ بحرینی باشد.

 

این را نیز نباید فراموش کرد که ارتباط نزدیک دولتمردان بحرین با سعودی‌ها باعث شد تا فدراسیون ایران روی رای خود به نوعی تردید داشته باشد چون این احتمال وجود دارد که در پشت پرده کارهایی صورت بگیرد و سعودی ها با شیخ سلمان ارتباط برقرار کنند.