به گزارش پارس نیوز، 

تیم ملی ایران پس از جدایی کی‌روش روزهای بدون سرمربی بودن را طی می‌کند و هر روز یک نام اطراف نیمکت تیم ملی شنیده می‌شود. همچنین لیگ برتر ایران نیز به روزهای حساس خود رسیده و تیم‌های مدعی سخت به دنبال قهرمانی هستند. همین موضوعات باعث شد به سراغ یکی از پیشکسوتان فوتبال ایران برویم و با او به گفتگو بنشینیم.

گفتگوی حشمت مهاجرانی را در ادامه می‌خوانید:

 

* اگر برنامه‌ریزی نداشته باشیم همه‌چیز بیهوده است

زمانی که می‌خواهید یک مربی جدید استخدام کنید باید کار را از نو شروع کنید. کی‌روش دو بار ما را به جام‌جهانی برد که این یک افتخار بزرگ برای فوتبال ما بود. حالا این مربی رفته و سرمربی نداریم. باید یک برنامه‌ریزی مدون و خوب را آماده کنیم تا بتوانیم در مسیر موفقیت گام برداریم. اگر برنامه نداشته باشیم هر صحبتی انجام بدهیم بیهوده است و به درد نمی‌خورد. باید بدانیم از آینده چه می‌خواهیم، باید بدانیم که برای فوتبال پایه چه فکری داریم. اگر این سلسله مراتب را رعایت کنیم می‌توانیم به آن شرایط خوب و نرمال برسیم.

 

* اگر نتوانیم حقوق سرمربی خارجی را پرداخت کنیم باید مربی ایرانی بیاوریم

وقتی فدراسیون فوتبال ایران بودجه کافی ندارد و نمی‌تواند حقوق مربیان را سر زمان تعیین شده پرداخت کند، چرا باز هم می‌خواهیم به سراغ مربی بزرگ خارجی برویم. ما هیچگاه بودجه خوبی برای استخدام مربی و بازیکنان بزرگ خارجی نداریم. کی‌روش و دستیارانش هیچوقت حقوق خود را سر وقت نگرفتند که این یک ضعف بزرگ برای فوتبال ماست. کشورهای عربی در غرب آسیا را می‌بینید که با سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی مناسب توانستند نتایج خوبی را کسب کنند. ما این پول را نداریم اما در عوض سرمایه انسانی خوبی داریم. دو مدل مربی در سطح دنیا داریم؛ یکی مربی تمرین‌دهنده خوب داریم و یک مربی داریم که بتواند ارنج کند. اگر بتوانیم حقوق و امکانات خوب در اختیار مربی خارجی بگذاریم باید یک مربی بزرگ‌تر از کی‌روش بیاوریم اما اگر همان مباحث حاشیه‌ای و مالی گذشته باشد بهتر است با مربی ایرانی کار را ادامه بدهیم. هر کاری که می‌خواهیم انجام دهیم نباید شتاب‌زده عمل کنیم و باید از آن‌ تجارب گرانبهایی که در قرارداد آقای کی‌روش به دست آوردیم در قرارداد مربی جدید اعمال کنیم.

 

* قطعات فوتبال مثل زنجیر به هم متصل هستند

باید بحث آموزش را در فوتبال ایران جدی بگیریم باید بتوانیم آکادمی‌های خوبی به وجود بیاوریم از وجود تمرین‌دهنده‌های خوب بین المللی استفاده کنیم تا بتوانیم بازیکنان خوب پرورش بدهیم. نباید جوری باشد که فقط یک تعداد بازیکن بزرگسال در تیم ملی داشته باشیم و تمام بودجه‌ها در اختیار آن‌ها قرار بگیرد اما تیم المپیک، جوانان و نوجوانان ما هیچ برنامه‌ریزی را بالای سر خود نبینند. برنامه‌های فوتبال مثل زنجیر به یکدیگر متصل هستند و اگر بتوانیم تمام قطعات این زنجیر را درست به هم وصل کنیم می‌توانیم نتیجه بگیریم.

 

* می‌توانم مدیرفنی تیم ملی باشم

کسی با من صحبتی نکرد و خواسته‌ای اتفاق نیفتاد اما اگر صحبتی هم می‌شد من با نهایت احترامی که برای فدراسیون فوتبال ایران قائلم آن را رد می‌کردم زیرا شرایط جسمانی و سن و سال من اجازه نمی‌دهد که بخواهم سرمربی تیم ملی باشم. من می‌توانم به عنوان یک مدیرفنی روی کار مربی نظارت کنم. مانند کاری که در اروپا آن را انجام داده‌ام و با آن آشنا هستم. مربی‌های خوب و جوانی چه در ایبران و چه در اروپا وجود دارد که بتواند به تیم ملی ایران کمک کند.

 

* تیم‌های ایرانی درآمدزایی ندارند

لیگ ایران به علت برنامه‌های تیم ملی بسیار فشرده برگزار می‌شود و این به تیم‌ها فشار وارد کرده است. همانطور که در اول فصل حدس می‌زدیم چند تیم با سرمایه‌گذاری مناسب به دنبال قهرمانی هستند و چند تیم هم برای بقا در لیگ برتر تلاش می‌کنند. این مورد یک جنگ نابرابر را به وجود آورده است. تیم‌های ما هیچ درآمدی از تبلیغات و پخش تلویزیونی ندارند. به همین خاطر همیشه در از نظر مالی در شرایط بدی به سر می‌برند. شما در اروپا شاهد این هستید که پول‌های زیادی از جانب تبلیغات و پخش تلویزیونی نصیب تیم‌ها می‌شود که آن‌ها می‌توانند مشکلات خود را حل کنند.

 

* تراکتورسازی می‌تواند لیگ را شگفت زده کند

رقابت بسیار سخت است و تیم‌های بالای جدول تلاش زیادی را برای قهرمانی انجام می‌دهند. پیش‌بینی بسیار سخت است اما قهرمانی را باید در آن چند تیم بالای جدول جستجو کنیم. البته یک تیم است که می‌تواند لیگ را شگفت‌زده کند و با توجه به منابع مالی بالایی که دارند می‌توانند چراغ خاموش حرکت کنند و به قهرمانی برسند. غیر از این تیم پرسپولیس، استقلال، سپاهان و پدیده هم می‌توانند به قهرمانی برسند. 

 

* استقلال به مهاجم احتیاج نداشت

استقلال به نظر من نیاز نداشت که این همه بازیکن فوروارد جذب کند. چرا که این تیم از نظر بازیسازی مشکل دارد و هافبک‌های آن نمی‌توانند بازیکنان را صاحب توپ کنند. نمی‌دانم این چه رسمی در فوتبال ایران است که هر مربی می‌خواهد بازیکن جذب کند اولین چیزی که به ذهنش می‌رسد جذب بازیکن است. باید یک نفر باشد که به آن مهاجم توپ برساند. شما اول هافبک بازیساز را جذب کن و بعد برو به دنبال مهاجم باش.

 

* فوتبال یک ورزش خاص است

ورزش‌های دیگر و ورزشکاران رشته‌های غیر فوتبالی همواره محترم هستند و باید مرود تقدیر قرار  بگیرند. آن‌ها زحمت می‌کشند تا برای خانواده و کشور خود افتخار کسب کنند اما باید قبول کنیم که فوتبال یک ورزش خاص است و تبدیل به یک صنعت شده است. ما همیشه باید به همه‌ی ورزشکارها احترام بگذاریم اما باید قبول کنیم که ف.تبالیست‌ها بیشتر در معرض دید و توجه هستند و این مسئله نیست که بخواهیم آن را مخفی کنیم.