به گزارش پارس نیوز، 

توجه داشته باشید که استقلال امسال از جام‌حذفی کنار رفته و در لیگ قهرمانان آسیا هم با تیم‌های بسیار قدرتمندی هم‌گروه است. درحال‌حاضر سپاهان با ۳۸ امتیاز در صدر جدول قرار دارد و استقلال با ۲۸ امتیاز روی پله پنجم ایستاده است؛ اگرچه آبی‌ها یک بازی عقب‌افتاده دارند. استقلال امسال برای کسب سهمیه باید فقط به لیگ دلخوش باشد و در این شرایط قرار گرفتن روی یکی از سه پله بالای جدول درحالی‌که پرسپولیس، سپاهان، تراکتورسازی و پدیده بسیار مصمم نشان داده‌اند، کار راحتی نیست.

طبیعتا کنار هم قرار دادن این مسائل باعث نگرانی هواداران می‌شود و روشن می‌کند که چرا از «روزهای ملتهب» سخن می‌گوییم. در چنین شرایطی، حتی بازی امشب استقلال برابر پارس‌جنوبی جم هم یک مسابقه غیرعادی و بسیار مهم تلقی می‌شود؛ رقابتی که کامیابی یا ناکامی در آن ممکن است به تحولات اساسی در باشگاه منجر شود.

داستان پاتوسی؛ جنجال تمام عیار

استقلال تنها تیم لیگ برتر است که به‌طور همزمان چهار بازیکن خارجی در اختیار دارد؛ طارق همام، ایسما، منشا و آیاندا پاتوسی. ماجرای این نفر چهارم اما از همان روز اول ثبت قرارداد به یک معضل کشدار تبدیل شد. ابتدا مساله مغایرت جذب پاتوسی با آیین‌نامه داخلی مربوط به استخدام بازیکنان خارجی پیش آمد و گفته شد چون این بازیکن اهل آفریقای جنوبی در دو سال گذشته به تیم‌ملی دعوت نشده و در لیگ‌های اروپایی هم بازی نکرده حق حضور در استقلال را ندارد، اما سازمان لیگ با هزار مکافات و استفاده از آمار این بازیکن در سال ۲۰۱۶ مشکل را برای استقلال حل کرد. با وجود این دوشنبه‌شب در برنامه نود برگ دیگری از این پرونده بازخوانی شد؛ اینکه چون ITC پاتوسی خارج از پنجره نقل‌وانتقالات صادر شده، بازی او برای استقلال غیرقانونی است و شاید حتی با اعتراض رقبا در لیگ قهرمانان آسیا، همه مسابقات استقلال سه بر صفر به زیان آبی‌ها اعلام شود. در این مورد در برنامه نود به‌طور مفصل بحث شد.

فدراسیون فوتبال و باشگاه استقلال قویا اعتقاد دارند این انتقال به‌صورت صددرصد قانونی رخ داده و خطری باشگاه را تهدید نمی‌کند؛ هرچند که تجربه شنیدن حرف‌های مشابه در ماجرای مهدی طارمی همه ما را ترسانده است! دیروز هم باشگاه استقلال و فدراسیون به‌طور جداگانه در این مورد بیانیه دادند. فدراسیون در اطلاعیه‌اش نوشته: آیین‌نامه وضعیت نقل‌وانتقالات بازیکنان صراحتا اعلام می‌کند: «در دیرترین حالت ممکن، ITC باید توسط فدراسیون جدید در TMS و در آخرین روز از پنجره نقل‌وانتقالاتی فدراسیون جدید درخواست گردد.» با توجه به اینکه درخواست ITC توسط فدراسیون فوتبال ایران در ساعت ۲۳:۲۱ روز شنبه مورخ ۱۳ بهمن‌ماه ۱۳۹۷ (آخرین روز نقل‌وانتقالات میان فصل) ثبت شده، سایر مراحل باقیمانده از روند کار ITC شامل صدور توسط فدراسیون فوتبال آفریقای جنوبی و وصول توسط فدراسیون فوتبال ایران در چارچوب قوانین و مقررات سازمان لیگ و براساس نتایج حاصل از استعلام‌های دریافتی و با توجه به تاییدیه‌های دریافتی از فیفا انجام شد.

شفر؛ علائم روشن سقوط

بخش دیگری از مشکلات این روزهای استقلال به بحث کاهش مقبولیت وینفرد شفر مربوط می‌شود. حقیقت آن است که او دیگر آن کاراکتر نقدناپذیر و غیرقابل رسوخ یک سال پیش نیست. پارسال گفته می‌شد اگر شفر از ابتدای لیگ هفدهم روی نیمکت آّبی‌ها می‌نشست این تیم‌مدعی اصلی قهرمانی بود، اما امسال دیدیم که این اتفاق رخ نداد. ابتدا تلاش شد همه ناکامی استقلال به جدایی بازیکنان اثرگذاری مثل تیام، جباروف و امید ابراهیمی ربط داده شود، اما گذر زمان شرایط را تغییر داد. دو خرید ناموفق خارجی که مستقیما به ابتکار شفر اتفاق افتاد و منجر به پرداخت غرامت سنگین به نیومایر و الحاجی گرو شد، تردیدهای بزرگی در مورد سرمربی استقلال به وجود آورد. حتی گفته می‌شود ریشه اختلافات شفر با باشگاه هم به همین موضوع مربوط می‌شود و اینکه بعد از آن ماجرا به سرمربی تیم اجازه داده نشد در جذب بازیکنان خارجی دخالت کند.

ابتدای همین هفته وقتی شفر و برخی از بازیکنان استقلال علیه مدیریت باشگاه مصاحبه کردند، انتظار می‌رفت فتحی و معاونش علی خطیر کوتاه بیایند، اما نه‌تنها این اتفاق رخ نداد، بلکه مدیرعامل استقلال مصاحبه تندی انجام داد که بخش‌های مهم آن به وضوح علیه شفر و بازیکنان بود. فتحی گفته است: «زمین، اردو و بازیکنان شفر را تامین کردم، دیگر گل که نمی‌توانم بزنم. من نمی‌توانم در خط دفاع باشم و گل نخورم‌‌‌. اگر ما به زمین پژوهشکده صنعت نفت آمدیم، به درخواست خود شفر بوده است. وگرنه من زمین پژوهشگاه را از کجا می‌شناختم؟ زمانی که ما در کوران مسابقات بودیم و در زمین نوبنیاد تمرین می‌کردیم، خود شفر با درخواست کتبی از ما خواست که زمین پژوهشکده را اجاره کنیم. ما هم قراردادش را بستیم. چطور آن موقع زمین خوب بود؟

به علاوه باشگاه یک چارت دارد و اگر معاون کم یا زیاد دارد به کسی مربوط نیست. ما از نیم‌فصل به فکر کمپ قطر بودیم و نماینده‌مان را چند روز قبل به کشور قطر فرستادیم تا همه چیز را کنترل کند. ما بلیت گرفته بودیم، ولی تمرین تیم تعطیل شد و بازیکنان تمرین را تحریم کردند و بلیت‌های باشگاه سوخت. تحریم تمرین، باعث شد ما در قطر به هتل میلینیوم جریمه بدهیم. بعد از روز پنجم قرار شد تیم به قطر برود، اما دیگر نه هتل ما را قبول می‌کرد و نه کمپی که رزرو کرده بودیم. به همین دلیل مجبور شدیم اردوی قطر را لغو کنیم و به ترکیه برویم. همه چیز با موافقت شفر انجام شد.» به اینها اضافه کنید داستان اعتراض وریا غفوری به تعویضش در بازی با تراکتورسازی را و اینکه خسرو حیدری هم گفته از شفر گله دارد که چرا به او اعتماد نمی‌کند.

بزنگاه مهم وینفرد شفر

در چنین اوضاع و احوالی، استقلال باید بازی آغازین هفته نوزدهم را از ساعت ۱۸:۳۰ امروز در ورزشگاه آزادی برابر پارس‌جنوبی‌جم برگزار کند. در شرایط عادی شاید این بازی نمی‌توانست چندان مهم باشد، اما عدم پیروزی احتمالی استقلال در این مسابقه به‌شدت برای وینفرد شفر گران تمام خواهد شد. امروز هر نتیجه‌ای غیر از برد، استقلال را از کورس بالای جدول دورتر خواهد کرد و شاید به تعبیری فصل را در مسابقات داخلی برای این تیم تمام کند. پارس‌جنوبی هفته گذشته نساجی را برده، اما استقلال به تراکتورسازی باخته است. شفر در این بازی علی کریمی را که یکی از مهره‌های کلیدی‌اش محسوب می‌شود به خاطر مصدومیت از ناحیه مچ دست در اختیار نخواهد داشت. آیا مهدی تارتار برای شفر همان نقشی را بازی می‌کند که پارسال رضا مهاجری برای منصوریان ایفا کرد؟ یادتان باشد شفر همین چند روز پیش گفته بود اوایل فصل در باشگاه تصمیم گرفته بودند او را کنار بگذارند. پس تنها چیزی که امروز می‌تواند حاشیه امن بسازد، فقط و فقط پیروزی است.