به گزارش پارس نیوز، 

انقلاب شکوهمند اسلامی ایران که این روزها به چهلمین سالگرد درخشان خود رسیده است، دستاوردهای بیشماری برای ایران اسلامی در زمینه های مختلف به همراه داشت.

این دستاوردها در طی چهل سال گذشته زمینه‌های مختلفی از جمله پیشرفت‌های سیاسی ، اقتصادی، علمی، فرهنگی و ورزشی را شامل می‌شد. ورزش ایران در این چهل سال پس از انقلاب روزهای درخشانی را پشت سر گذاشت که به موازات رشد و پیشرفت ورزش شاهد تاسیس ورزشگاه ها و مجموعه  های ورزشی متعددی در سراسر ایران نیز بودیم.

در تاریخ 40 ساله ایران پس از انقلاب جمهوری اسلامی ، نزدیک به 40 ورزشگاه در استان‌های سراسر کشور تاسیس شد و بسیاری از ورزشکاران ایرانی که در این سال‌ها آوازه درخشش‌های بین‌المللی‌شان  در جهان پیچید، درهمین ورزشگاه‌های تاسیس شده پس از انقلاب تمرین کردند و به ورزشکاران حرفه ای مبدل شدند.

به طور دقیق در 40 سال اخیر 37 مجموعه ورزشی در ایران افتتاح شد که استان تهران با 6 مجموعه ورزشی بیشترین تعداد ورزشگاه تاسیس شده را در آمار خود جای داده است.

**ورزشگاه شهدای شهرقدس

ورزشگاه شهدای شهرقدس با گنجایش ۲۵٬۰۰۰ نفر در خرداد ماه ۱۳۸۴ به صورت نیمه‌کاره افتتاح و مورد بهره‌برداری قرار گرفت. ورزشگاه در زمینی به مساحت ۸ هکتار و زمین چمن ۱۲۰۰۰ متر مربع و زیر بنای ۲۰۰۰ متر مربع در ۳ طبقه شامل سالن همایش، رختکن، سکوی تماشاگران، قسمت اداری، سرویس‌ها و پارکینگ است که قسمت‌هایی از آن به خاطر کمبود منابع مالی نیمه‌کاره مانده است. این مجموعه در طول سال میزبان مسابقات متعدد استانی و کشوری است و تیم‌های معروف در این استادیوم تمرین داشته‌اند. مسابقات فوتبال نوجوانان غرب آسیا در این ورزشگاه برگزار شد. این ورزشگاه در غرب تهران واقع شده است و نشانی آن تهران، کیلومتر ۲۰ بزرگراه فتح، شهرقدس، بلوار شهید کلهر ابتدای خیابان ۳۰ متری شهدا است.

///// ورزشگاه‌های تاسیس‌شده بعد از انقلاب / بخش اول

**ورزشگاه شهید دستگردی

ورزشگاه شهید دستگردی در سال ۱۳۸۱ ساخته شده و دارای گنجایشی برابر با ۸٬۲۵۰ تماشگر است. این ورزشگاه از سال ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۶ ورزشگاه اختصاصی باشگاه فوتبال پاس تهران بود که پس از فروپاشی این باشگاه، در اختیار باشگاه فوتبال استیل آذین قرار گرفت. ورزشگاه شهید دستگردی یک ورزشگاه فوتبال در شهرک اکباتان تهران است. این ورزشگاه در همسایگی ورزشگاه راه‌آهن قرار دارد.

///// ورزشگاه‌های تاسیس‌شده بعد از انقلاب / بخش اول

**ورزشگاه امام رضا تهران

ورزشگاه امام رضا یک ورزشگاه فوتبال در جنوب شهر تهران است. این ورزشگاه در منطقه ۱۸ شهرداری تهران جای گرفته‌است. مجموعه ورزشی امام رضا، نخستین ورزشگاهی است که توسط شهرداری تهران با برخورداری از امکاناتی مناسب ساخته شده‌ است و می‌تواند نقش چشم‌گیری در برگزاری مسابقات ملی و بین‌المللی در رشته فوتبال داشته باشد. این ورزشگاه در تاریخ ۲۸ دی ۱۳۹۴ به مدت سه سال به باشگاه فوتبالاستقلال تهران واگذار شد. تهران واگذار شد.

///// ورزشگاه‌های تاسیس‌شده بعد از انقلاب / بخش اول

این مجموعه در زمینی به گستردگی ۴۴٬۲۰۰ متر مربع در محدوده جنوبی منطقه ۱۸ و در همسایگی بزرگراه آزادگان به بلوار الغدیر بر پا شده‌است و افزون بر گنجایش ۱۰٬۰۰۰ نفری، دارای امکاناتی همچون دو زمین چمن مصنوعی، پیست دومیدانی، دوچرخه‌سواری، صخره‌نوردی و فضاهای جانبی موردنیاز از جمله پارکینگ خودرو، پایانه اتوبوسرانی و ایستگاه مترو است.چمن این زمین از نوع چمن مصنوعی برابر با استانداردهای فیفا است و زیرسازی این چمن به گونه‌ای است که در هنگام نیاز می‌توان آن را جایگزین چمن طبیعی کرد. همچنین این مجموعه دارای یک زمین تمرینی در ابعاد ۳۸ در ۱۸ متر مربع است و پیست دو و میدانی این مجموعه از جنس تارتان شامل ۸ لاین ۱٫۲ متری با طول ۱۱۵ متر است.

**ورزشگاه شهید هرندی

ورزشگاه شهید هرندی یک ورزشگاه فوتبال در جنوب شهر تهران است. این ورزشگاه در منطقه ۱۲ شهرداری تهران جای گرفته است. این ورزشگاه در گود حاج حسن نفری (در محدوده خیابان غار سابق) در نزدیکی میدان محمدیه و خیابان مولوی جای گرفته است. مساحت این ورزشگاه ۲۳۵۷۰ مترمربع و گنجایش ورزشگاه فوتبال آن نیز ۱۵٬۰۰۰ نفر است. از امکانات آن می‌توان به زمین فوتبال استاندارد، پیست دو و میدانی و سالن‌های کشتی، تنیس با جایگاه تماشاگران نام برد.

///// ورزشگاه‌های تاسیس‌شده بعد از انقلاب / بخش اول

**مجموعه ورزشی کارگران تهران

مجموعه فرهنگی ورزشی کارگران تهران در سال ۱۳۷۴در جنوب تهران افتتاح شد. برگزاری مسابقات کارگری در رشته های مختلف جهت تقویت جسم و فکری کارگران و ایجاد نشاط و شادابی، رقابت سالم و ایجاد فضای مفرح وشاد در واحد های تولیدی و صنعتی و ترویج روحیه جوانمردی از اهداف تاسیس این مجموعه ورزشی به شمار می رفت. مجموعه ورزشی کارگران دارای ۳ زمین چمن فوتبال، ۲ باب سالن چند منظوره (فوتسال، کشتی، والیبال و …)، استخر و سونا، زمین چمن مصنوعی و تالار جهت برگزاری همایشها و مراسم مختلف است.

///// ورزشگاه‌های تاسیس‌شده بعد از انقلاب / بخش اول

**مجموعه ورزشی شهید درفشی فر

ورزشگاه شهید درفشی‌فر نام ورزشگاه فوتبالی است که در منطقه جنت‌آباد تهران قرار دارد. در دوران مدیریت محمدحسن انصاری‌فرد این ورزشگاه به بخش خصوصی اجاره داده شده بود. این ورزشگاه در تاریخ ۲۳ دی ۱۳۹۱ و در زمان مدیریت محمدرضا رویانیان در پرسپولیس تهرانبه طور کامل و برای همیشه در اختیار باشگاه پرسپولیس قرار گرفت. گنجایش این ورزشگاه 2000 نفر است.

///// ورزشگاه‌های تاسیس‌شده بعد از انقلاب / بخش اول

**ورزشگاه یادگار امام تبریز

ورزشگاه یادگار امام تبریز (سهند) دومین ورزشگاه بزرگ فوتبال ایران از لحاظ ظرفیتی با گنجایش ۸۰،۰۰۰ نفراست. این ورزشگاه که در دهکده المپیک تبریز قرار دارد، در سال ۱۳۶۸ شروع به ساخت و در سال ۱۳۷۵ گشایش یافت.

ورزشگاه یادگار امام تبریز از معدود ورزشگاه‌های کشور است که بازی‌های تیم ملّی ایران و همچنین بازی شهرآورد پایتخت (دربی تهران) در آن برگزار شده است. بر پایه آمار ارائه شده از سوی هیئت فوتبال آذربایجان‌شرقی به فدراسیون فوتبال ایران، تعداد دقیق صندلی‌های نصب شده در این ورزشگاه ۶۶٬۸۳۳ صندلی است. این ورزشگاه بر طبق ارزیابی‌های انجام گرفته توسط کنفدراسیون فوتبال آسیا، موفّق به دریافت درجه A شده‌است. طراح این ورزشگاه موفّق به دریافت جایزه بین‌المللی ای‌اف‌سی شده‌است؛ همچنین بعده‌ها ورزشگاهی واقع در شهر هیروشیمای ژاپن با طرحی مشابه این استادیوم ساخته شد.

طراحی ورزشگاه یادگار امام شهر تبریز در سال ۱۳۶۴ صورت گرفته و کلنگ‌زنی و مراحل اجرائی آن از سال ۱۳۶۷ آغاز شد.محل این ورزشگاه در دره کوچکی قرار دارد. با توجه به وضعیت زمین با روش ساخت نوین در ساخت اماکن ورزشی، طبقه اوّل سکوی تماشاگران این ورزشگاه فاقد ستون بوده و بر روی صخره و کوه ساخته‌شده. تنها یک ورزشگاه دیگر در دنیا با این ویژگی ساخته شده‌اند.

///// ورزشگاه‌های تاسیس‌شده بعد از انقلاب / بخش اول

از خرداد ۱۳۹۵، عملیات به‌سازی این ورزشگاه آغاز شد و سیستم گرمایش از کف و آبیاری هوشمند به همراه تأسیسات جانبی نصب شد. پیمان‌کار ایرانی همراه با ۲ شرکت آلمانی، مشاوره و اجرای آن را بر عهده داشتند. با اجرای این طرح، ورزشگاه یادگار امام تبریز به‌همراهورزشگاه آزادی تهران تنها ورزشگاه‌های ایران می‌باشند که مجهّز به سیستم هیتینگ (گرمایش از کف) هستند. با صعود دوباره باشگاه تراکتورسازی به لیگ برتر و برگزاری بازی‌های خانگی این تیم در ورزشگاه یادگار امام شهر تبریز، این استادیوم به شهرت فراوانی در نزد مردم ایران دست یافته‌است. از این‌رو بسیاری از مسافران و گردش‌گران با ورود به کلان‌شهر تبریز در کنار بازدید از اماکن دیدنی این شهر، از ورزشگاه یادگار امام تبریز نیز دیدن می‌نمایند.

**ورزشگاه شهید باکری تبریز

ورزشگاه تراکتورسازی نام ورزشگاه اختصاصی تیم فوتبال تراکتورسازی تبریز است. این ورزشگاه دارای ظرفیت ۱۰،۰۰۰ تماشاگر بوده و در کنار مجموعه کارخانجات تراکتورسازی قرار گرفته‌است. باشگاه فوتبال تراکتورسازی تبریز، پیش از صعود به لیگ برتر، بازی‌های خانگی خود را در لیگ آزادگان در این ورزشگاه برگزار می‌کرد؛ اما پس از صعود به لیگ برتر، بازی‌های خانگی خود را در ورزشگاه یادگار امام تبریز و تمرینات خود را نیز در ورزشگاه اختصاصی خود انجام می‌دهد. مجموعه ورزشی شهید باکری، در اوایل سال ۱۳۹۰ مورد تعمیر و تجهیز و در مرداد ماه سال ۱۳۹۱ مورد بهره‌برداری مجدد قرار گرفت. از جمله امکانات این ورزشگاه می‌توان به استخر، سونا، سالن بدن‌سازی، سالن سرپوشیده و چند زمین چمن اشاره کرد.

///// ورزشگاه‌های تاسیس‌شده بعد از انقلاب / بخش اول

**مجموعه ورزشی بنیان دیزل تبریز

ورزشگاه بنیان دیزل تبریز نام ورزشگاه اختصاصی باشگاه فوتبال گسترش فولاد تبریز بود که پس از برچیده شدن و انحلال باشگاه گسترش فولاد، به دستور مالک باشگاه این استادیوم از آن باشگاه فوتبال ماشین‌سازی تبریز شد. این ورزشگاه در کنار شرکت بنیان دیزل تبریز واقع در منطقه غربی تبریز ساخته شده‌است . گنجایش کنونی این ورزشگاه ۱۲٫۰۰۰ نفر است. در اواخر سال ۱۳۸۹ عملیات احداث این ورزشگاه در مساحتی بالغ بر ۵ هکتار آغاز شد. فاز اول این مجموعه با گنجایش ۲٫۰۰۰ صندلی ویژه تماشاگران، زمین چمن جهت برگزاری مسابقات و سایر امکانات مورد نیاز بهره‌برداری رسید.فاز دوم عملیات استانداردسازی استادیوم در روز ۲ تیر ۱۳۹۰ با بهینه‌سازی زمین چمن و اجرای سیستم زه‌کشی و آبیاری خودکار آغاز شد. افزون بر این زمین چمن شماره ۲ نیز جهت انجام تمرینات به بهره‌برداری رسید. همچنین ظرفیت صندلی‌های ورزشگاه نیز از ۲٫۰۰۰ صندلی به ۷٫۰۰۰ و در فاز سوم نیز به ۱۲٫۰۰۰ صندلی افزایش یافت.

///// ورزشگاه‌های تاسیس‌شده بعد از انقلاب / بخش اول

طبقه همکف این مجموعه دارای دو رختکن ویژه تیم‌های میزبان و میهمان که با سرویس‌های بهداشتی و دوش حمام مجهز شده‌است اتاق ویژه داوران و اتاق پزشکان با تجهیزات کامل از ویژگیهای بارز این ساختمان بشمار می‌رود. همچنین طبقه اول شامل اتاق فرمان، مدیریت و جایگاه مخصوص میهمانان ویژه که اشراف بصری کاملی را به آنچه در زمین مسابقه می‌گذرد دارا خواهد بود و طبقه دوم این مجموعه شامل اتاق ویژه تصویر برداران، اتاق تست دوپینگ، اتاق ناظر داوری، نمازخانه، اتاق گزارشگر تلویزیونی و رادیویی، اتاق ویژه خبرنگاران و رسانه‌ها) و سالن کنفرانس مطبوعاتی) می‌باشد که با امکانات منحصر به فرد و طراحی زیبای خود طبقه دوم این مجموعه را به حد استانداردهای بین‌المللی نزدیک ساخته‌است. در این مجموعه علاوه بر زمین چمن شماره یک که مخصوص برگزاری مسابقات رسمی می‌باشد زمین چمن شماره ۲ جهت تمرینات شامل دو رختکن به ابعاد هر کدام ۷۵ متر مربع، سرویس‌های بهداشتی و آبخوری با فنس کشی مدرن و خزانه چمن است. ساختمان VIPاین مجموعه در مساحتی به متراژ ۴۰۰ متر مربع در دو طبقه با طراحی زیبای داخلی و نمای کامپوزیتی مطابق با آخرین متد روز و برگرفته شده از نمونه‌های استاندارد ساخته شده‌است. مسئولان باشگاه، قصد دارند با رفع ایرادات جزئی این ورزشگاه، نظیر نصب اسکوربورد و نورافکن، گواهی استادیوم درجه A را از نظر ضوابط و مقررات کنفدراسیون فوتبال آسیا برای این ورزشگاه کسب کنند.

**مجموعه ورزشی آزادگان قزوین

ورزشگاه سردار آزادگان قزوین ورزشگاهی در شهر قزوین است که در مساحتی بالغ بر ۷۰۰۰۰ متر مربع ساخته شده‌است . این ورزشگاه بخشی ازمجموعه ورزشی سردار آزادگان است.  این ورزشگاه در ابتدا با نام استاندار فقید قزوین، شهید امامی نامگذاری شده بود که بعدا به احترام سردار آزادگان مرحوم ابوترابی فرد تغییر نام داد. احداث ورزشگاه ۱۵۰۰۰ نفری سردار آزادگان قزوین از سال ۱۳۸۲ با ۱۰ میلیارد تومان آغاز شد.این ورزشگاه در ۲۸ تیرماه سال ۱۳۹۱ با حضور وزیر ورزش و جوانان وقت با اعتبار نهایی ۱۹ میلیارد تومان به بهره برداری رسید . گنجایش اسمی این ورزشگاه ۱۵۰۰۰ نفر است ولی در عمل ۱۴۸۰۰ نفر گنجایش حقیقی دارد. بزرگترین و استانداردترین دکل‌های روشنایی کشور به ارتفاع ۵۰ متر و با ظرفیت ۱۵۰۰ لوکس نوری در این ورزشگاه برای اولین نصب و راه اندازی شده‌است.

///// ورزشگاه‌های تاسیس‌شده بعد از انقلاب / بخش اول

**ورزشگاه شهید رجایی قزوین

ورزشگاه شهید رجائی ورزشگاهی چند منظوره در شهر قزوین در کشور ایران است. باشگاه فوتبال پیکان زمانی که در قزوین بازی می‌کرد بازی‌های خانگی خود را لیگ برتر فوتبال ایران در این ورزشگاه انجام می‌داد. گنجایش این ورزشگاه 8000 نفر است. این ورزشگاه در شهر قزوین خیابان آیت الله طالقانی، بلوار شهید بهشتی، روبروی پارک بهشتی واقع شده است.

///// ورزشگاه‌های تاسیس‌شده بعد از انقلاب / بخش اول

**ورزشگاه امام خمینی (ره) اراک

ورزشگاه امام خمینی ورزشگاهی چند منظوره در شهر اراک در کشور ایران است. ورزشگاه ۱۵ هزار نفری امام خمینی اراک نیاز دو دیدار پیاپی فوتبال را برآورده می‌کند. این ورزشگاه رو به روی پارک شهدای گمنام واقع شده است. این ورزشگاه از سال ۱۳۸۶ مورد استفادهٔ تیمهای لیگ یکی اراک وبعدها مورد استفادهٔ تیم بانوان شن سای اراک قرار گرفت ودر حال حاضر هم میزبان بازی‌های تیم شهرداری اراک است.

این ورزشگاه نخستین بار در سال ۱۳۸۶ ودر بازی افتتاحیه بین یکی از تیم‌های لیگ یکی این شهرستان با تیم پرسپولیس تهران مورد استفاده قرار گرفت و در حالی که بیش از بیست هزار نفر در ورزشگاه بودند بازی با پیروزی تیم اراکی همراه شد اما نخستین باری که این ورزشگاه در یک بازی رسمی پر شد دیدار تیم های آلومینیوم اراک و استیل آذین در سال ۱۳۸۸ ودر لیگ دسته اول بود که به خاطر حساسیت بازی و رقابت دو تیم برای صعود به لیگ برتر ۱۵۰۰۰ هوادار سکوهای این ورزشگاه را پر کرده بودند.

///// ورزشگاه‌های تاسیس‌شده بعد از انقلاب / بخش اول

**ورزشگاه امیرکبیر کاشان

ورزشگاه امیرکبیر یک ورزشگاه فوتبال و دو و میدانی در شهر کاشان، ایران است. این ورزشگاه که در سال ۱۳۸۶ تأسیس شده دارای ۱۵٬۰۰۰ نفر ظرفیت است. این ورزشگاه که ۴۰ هکتار وسعت دارد، در پشت باغ تاریخی فین کاشان واقع شده است و زمین چمن فوتبال آن، براساس آخرین شیوه‌نامه‌های فدراسیون جهانی فوتبال- فیفا ساخته شده است. این ورزشگاه همچنین به پیست ۸ خطه دو و میدانی، سامانه نور با ۴ دکل نورافکن، ۳۵۰ متر مربع فضای رختکن و سامانه آبیاری چمن دستی و اتوماتیک مجهز است. این ورزشگاه از جمله طرح‌های نیمه تمام بود که تکمیل شد.

///// ورزشگاه‌های تاسیس‌شده بعد از انقلاب / بخش اول

**ورزشگاه شهید مفتح همدان

ورزشگاه شهید مفتح ورزشگاهی چند منظوره در شهر همدان در کشور ایران است. باشگاه فوتبال پاس همدان و الوند همدان بازی‌های خانگی خود را در این ورزشگاه انجام می‌دهند. این ورزشگاه در کیلومتر ۵ جاده ملایر واقع شده است. این مجموعه ورزشی در ۳۰ هزار متر مربع مساحت، مجهز به سامانه گرمایشی از کف چمن، شبکه آبیاری خودکار، روشنایی زمین چمن، سونای خشک و رختکن مجزا برای هر تیم، پیست دوومیدانی، صاعقه گیر و صفحه نمایش است. این ورزشگاه ۱۵ هزار نفری دومین ورزشگاهی است که چمن آن با سیستم مشابه زمین چمن شماره یک ورزشگاه آزادی نگهداری می‌شود.این  مجموعه ورزشی در سال 88 افتتاح شده است و 75 میلیارد ریال برای تاسیس آن هزینه شده است.

///// ورزشگاه‌های تاسیس‌شده بعد از انقلاب / بخش اول

**ورزشگاه فولاد شهر اصفهان

ورزشگاه فولادشهر یک ورزشگاه فوتبال در نزدیکی اصفهان است. ورزشگاه فولادشهر، ورزشگاه اختصاصی باشگاه فوتبال ذوب‌آهن اصفهان است که در سال ۱۳۷۷ افتتاح شد. از سال ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۵ تیم فوتبال سپاهان اصفهان بازی‌های خانگی خود را در این ورزشگاه برگزار می‌کرد.

بازی رفت فینال لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۰۷ در سال ۱۳۸۶ بین دو تیم سپاهان و اوراوا ردز ژاپن در این ورزشگاه برگزار شده است. مراسم اهدای جام و جشن قهرمانی تیم‌های ذوب‌آهن در جام حذفی ۸۸–۱۳۸۷ و سوپر جام ۱۳۹۵ و سپاهان در لیگ برتر ۹۱–۱۳۹۰ و لیگ برتر ۹۴–۱۳۹۳ در این ورزشگاه برگزار شده است. این ورزشگاه 15هزارنفر گنجایش دارد.

///// ورزشگاه‌های تاسیس‌شده بعد از انقلاب / بخش اول