به گزارش پارس نیوز، 

سیاوش اکبرپور که کمتر حاضر به مصاحبه و اظهارنظر می‌شود در گفتگویی در مورد وضعیت تیم ملی و اتفاق‌های اخیر فوتبال به صحبت پرداخت.

سیاوش به برنامه‌ها و سلیقه کی‌روش اعتقاد بسیار زیادی دارد: «هرکسی جای کی‌روش بود، سامان قدوس را فیکس بازی می‌داد.»

این روزها چه می‌کنید؟

درگیر کلاس‌های مربیگری بودم و قصد دارم تا با گذراندن کلاس‌های مربیگری، در شرایط بهتری وارد فوتبال شوم. شاید بعضی‌ها تصور می‌کنند که چون فوتبال بازی کرده‌اند و تجربه‌هایی دارند، دیگر لازم نیست تا این کلاس‌ها را پشت سر بگذارند اما بدون شک هرکسی با حضور در این کلاس‌ها، چیزهای زیادی یاد می‌گیرد و می‌تواند پربارتر و قوی‌تر از قبل وارد کار مربیگری شود.

بعضی‌‌ها می‌گویند که فوتبال علم نیست و جزو علوم حساب نمی‌شود اما من معتقدم که علم به شدت با فوتبال گره خورده و به خوبی وارد آن شده. پس با توجه به این موضوع بهتر است که جدا از بحث تجربه و هرچیز دیگری ما مربیانی را داشته باشیم که به روز و آبدیت باشند.

کلاس‌های ما شبیه اردو می‌ماند و تا جایی که من متوجه شده‌ام بهتر و قویتر از همیشه  برگزار می‌شود. جا دارد از کمیته آموزش و میرشاد ماجدی هم تشکر کنم.

می‌خواستیم با تو در مورد حضور تیم ملی کشورمان در بازی‌های جام ملت‌های آسیا صحبت کنیم.

به نظر من تیم ملی در حال حاضر در شرایط بسیار خوبی به سر می‌برد. تیم ملی بازی‌های خوبی را انجام می‌دهد و با اقتدار صعود می‌کند. هرچند که در بازی با عراق، بعضی‌ها ناراضی بودند اما همه چیز را باید به سرمربی و کادر فنی تیم ملی محول کرد. اینکه در ذهن کی‌روش چه می‌گذرد و چه نقشه‌ای داشته کاملا قابل احترام است و نباید در چنین شرایطی به او تاخت.

پس تو به عنوان یک بازیکن باتجربه نظر مساعدی در مورد عملکرد کی‌روش داری؟

من در تمام پایه‌های تیم ملی بازی کرده‌ام اما فقط 10 بازی ملی دارم... درست به اندازه شماره پیراهنم.... همیشه دوست داشتم تا بیشتر از این‌ها برای تیم ملی بازی کنم اما نظر سرمربیان تیم ملی چیز دیگری بود. از برانکو تا قلعه‌نویی و علی دایی مربیان من بوده‌اند و همیشه به نظر آنها احترام گذاشته‌ام. هر مربی سلیقه و تفکر خودش را دارد و حالا هم، همه باید به سلیقه و تفکرات کارلوس کی‌روش احترام بگذاریم.

مثال بارز در مورد آنچه که تو می‌گویی ماجرای نیمکت‌نشینی سامان قدوس است.

دقیقا... سامان قدوس یکی از بهترین بازیکنان ایرانی است. او جزو سه هافبک برتر لیگ فرانسه در نیم‌فصل اول لیگ آنها بوده است اما چون سامان در پازل تاکتیکی کی‌روش جایی ندارد کمتر به او میدان می‌دهد. من مطمئنم که اگر هرکس دیگری جای کی‌روش بود، قدوس را در ترکیب اصلی قرار می‌داد و از داشتن او خوشحال بود. اما کی‌روش پایبند برنامه‌ها و اعتقادات خودش است. او برنامه‌های خاص خودش و تاکتیک‌های ایده‌آلش را دارد و با همانها نیز پیش می‌رود. همان طور که می‌بینید کی‌روش با این برنامه‌ها پیش می‌رود و نتیجه هم می‌گیرد.

با توجه به حرف‌هایی که می‌زنی، می‌شود این را فهمید که تو به شدت طرفدار کارلوس کی‌روش هستی.

ما در حال حاضر تیم ملی بسیار یکدست و خوبی داریم. بازی‌های روانی را می‌بینیم که در پازل تاکتیکی و مطابق با برنامه‌های کی‌روش پیش می‌رود. از اول جام تا امروز ما بازی‌های بسیار خوبی از تیم ملی دیده‌ایم و نباید بی‌جهت این تیم را دچار حاشیه و بحران کنیم. من یک بار با یکی از دستیاران کی‌روش جلسه‌ای داشتم و شاید باورتان نشود اگر بگویم در همان جلسه چیزهای جالب و زیادی از او شنیدم. به نظر من جذب و حفظ چنین مربیان در فوتبال ما می‌تواند تحول بزرگی را به وجود آورد.

یعنی مربیان جوان به چرخه اضافه شوند

من از همین جا از تمام آن دوستان و مربیانی که آبدیت نشده‌اند و به روز نیستند، می‌خواهم تا جایشان را به یک نیروی جوان و آبدیت شده بدهند. متاسفانه بعضی‌ها هستند که ول‌کن این صندلی‌ها نیستند. من امیدوارم اتفاقی در فوتبال ما بیفتد تا این آدم‌های تکراری و بی‌کیفیت جایشان را به آنهایی بدهند که بتوانند کاری برای فوتبال کشورمان انجام دهند.

چطور؟

بزرگ‌ترین ضربه‌ای که در فوتبالم خوردم، به‌خاطر اشتباهم در یک انتخاب بود. در حالی که از دو باشگاه خوب اروپایی پیشنهاد داشتم راهی امارات شدم. یک باشگاه دسته اول در فرانسه مرا می‌خواست که اتفاقا وارد لیگ برتر هم شد. حسابش را بکنید که اگر من آن روز این باشگاه را به جای الظفره انتخاب می‌کردم، زندگی فوتبالی‌ام تا چه حد دچار تغییر و پیشرفت می‌شد. آن روزها من فقط به این فکر کردم که بتوانم پول خوبی به دست آورم و به همین دلیل یک سال به الظفره رفتم و دوباره به استقلال برگشتم.