به گزارش پارس نیوز، 

برانکو ایوانکوویچ قبل از سفر تیمش به قطر، اقدام به انتشار لیست بازیکنان تیم در نیم‌فصل دوم کرد و نکته جالب اینکه او نمی‌خواهد ۱۸ بازیکن لیست اصلی را پر کند بلکه ۱۵ بازیکن بالای ۲۵ سال دارد، ۳ بازیکن زیر ۲۵ سال و ۸ بازیکن نیز برای لیست امید می‌خواهد. با این حال تنها یک بازیکن به این جمع اضافه می‌شود: ماریو بودیمیر کروات. 

                                                                                      ***

در واقع مدل یارگیری برانکو به شکلی بوده که تیمش با وجود باز شدن پنجره نقل و انتقالات، یک تیم کاملاً جوان و جاافتاده باشد و از لحاظ نشاط جوانی و تجربه، در سطح استاندارد‌های بین‌المللی قرار بگیرد. شرایط سنی بازیکنان به شکلی است که سن تیم بیشتر از ۲۵ سال و ۳ ماه نمی‌شود و این یعنی تیم پرسپولیس در نیم‌فصل دوم، می‌تواند بدون هیچ مشکلی، کارش را دنبال کند. 

                                                                                       ***

یکی از شاخصه‌های مهم پرسپولیس در نیمه دوم لیگ، وجود تنها ۴ بازیکن بالای ۳۰ سال است؛ سیدجلال حسینی، حسین ماهینی، محسن ربیع‌خواه و ماریو بودیمیر تنها بازیکنانی هستند که از مرز ۳۰ سالگی عبور کردند. البته کمال کامیابی‌نیا نیز شمع تولد ۲۹ سالگی اش را فوت کرد و وارد ۳۰ سالگی شده، اما می‌توانیم او را نادیده بگیریم و نامش را در لیست بازیکنان زیر ۳۰ سال بگنجانیم، چون وقتی در ابتدای فصل با باشگاه عقد قرارداد کرد، ۳۰ ساله نبود. 

                                                                                        ***

در لیست برانکو، تعداد بازیکنان بالای ۲۵ سال هم قابل توجه است. علیرضا بیرانوند، بوژیدار رادوشوویچ، مهدی شیری، شجاع خلیل‌زاده، کمال کامیابی‌نیا، امید عالیشاه، محمد انصاری (که تا انتهای فصل به بازی‌ها نمی‌رسد)، سروش رفیعی و مهدی شریفی بازیکنان بالای ۲۵ سال هستند و بقیه بازیکنان، کمتر از این سن و سال دارند. بازیکنانی مثل بشار رسن، سیامک نعمتی، مهدی ترابی، علی علیپور و... 

                                                                                        ***

با توجه به لیستی که توسط برانکو منتشر شد، حالا میانگین سنی پرسپولیس در ادامه فصل، با وجود اضافه شدن بودیمیر تنها ۲۵ سال و ۳ ماه است. سنی که برای فوتبال ایده‌آل به نظر می‌رسد. جالب اینکه فصل قبل، میانگین سنی پرسپولیس ۲۶ سال و ۶ ماه بود و سرخپوشان در نیمه فصل، چند بازیکن را از دست دادند. در نیم‌فصل اول به خاطر محرومیت، سن پرسپولیس تا ۲۴ سال و ۸ ماه پایین آمد، اما حالا و با اضافه شدن یاران جدید ۲۵ سال و ۳ ماه است که میانگین ایده‌آلی محسوب می‌شود. 

                                                                                         ***

برای درک استانداردسازی میانگین سنی پرسپولیس، بهتر است به گذشته برگردیم. در فصل چهاردهم، وقتی برانکو پرسپولیس را از حمید درخشان تحویل گرفت، میانگین سنی تیم ۲۸ سال و ۴ ماه بود و چند بازیکن پا به سن گذاشته را در لیست خود می‌دید. در فصل پانزدهم که اولین پنجره نقل و انتقالات پیش‌روی برانکو بود، سن تیم تا ۲۶ سال و ۴ ماه پایین آمد. حتی خرید‌های نیم‌فصل نیز باعث افزایش سن تیم شد. در فصل شانزدهم، تیم تحت هدایت برانکو به ۲۶ سال و ۲ ماه رسید و در فصل هفدهم، ۲۵ سال و ۹ ماه شد. فصل پانزدهم، تیم نایب‌قهرمان شد ولی در دو فصل شانزدهم و هفدهم، قهرمانی را از آن خود کرد. 

                                                                                         ***

نکته عجیب‌تر اینجاست که برانکو اصرار دارد باشگاه به غیر از بودیمیر، اقدام به جذب بازیکنان جدید نکند و با این اتفاق، سرخپوشان با دو جای خالی در لیست اصلی‌شان به لیگ برمی‌گردند. این پافشاری، میانگین سنی تیم را کنترل خواهد کرد. به هر حال بازی کردن در پرسپولیس از این به بعد، سخت‌ترین کار برای فوتبالیست‌ها به شمار می‌رود، چون به خصوص در خط میانی و حمله، انتخاب ترکیب اصلی برای برانکو با این همه بازیکن، سخت می‌شود.