به گزارش پارس نیوز، 

البته محدودیت درگزارشگری و حضور در برنامه‌های ورزشی که ظاهرا ریشه در اختلافات با مدیران شبکه سه صداوسیما دارد! او کارگردان برنامه‌ساز و مجری است اما اکنون در جایگاه‌ها مشاهده نمی‌شود. بی‌تعارف محدودیت فردوسی‌پور را نمی‌توان بدون توجه به نقش‌آفرینی مدیر جدید شبکه سه ارزیابی کرد؛ از همان زمان انتصاب فروغی به عنوان مدیر شبکه سه انتقادات زیادی روانه مدیریت صداوسیما شد. فروغی پیش از این رئیس مرکز بسیج سازمان صداوسیما بود و بنابراین نمی‌توان او را فرد باتجربه‌ای در اداره یکی از مهم‌ترین شبکه‌های سیما دانست.

او فارغ‌التحصیل کارشناسی ‌ارشد حقوق عمومی دانشگاه امام‌ صادق(ع) است. فروغی سر ناسازگاری با فردوسی‌پور را از همان ابتدا عیان کرد چنانکه در ابتدا به کارلوس پویول، ستاره مطرح فوتبال جهان اجازه حضور در برنامه ویژه جام جهانی را نداد که با دلخوری و قهر فردوسی‌پور همراه شد. پخش نشدن دو هفته‌ای برنامه 90 که با بهانه همزمانی با مسابقات لیگ ملت‌های اروپا آغاز شد و با دامن زدن به یک اظهار نظر فردوسی‌پور کش پیدا کرد، ادامه پروسه عبور از فردوسی‌پور بود. عادل که نمی‌خواست برنامه محبوبش که سال‌ها برای آن زحمت کشیده را از دست بدهد، حتی تن به اجرای برنامه زیر 60 دقیقه برای اولین بار هم داد.

** ‌سپردن برنامه به شاگرد فردوسی‌پور!

بعد از برنامه موفق بیست هجده ویژه جام جهانی پیش‌بینی می‌شد تهیه‌کنندگی و اجرای برنامه جام ملت‌های آسیا هم به او سپرده شود، اما فردوسی‌پور جایی در پازل مدیران تلویزیون نداشت و شاگرد او میثاقی اجرای برنامه «آسیا 2019» را برعهده گرفت و با سپردن گزارش بازی‌های ایران به محمدرضا احمدی به بهانه حضور او در امارات، ردی از فردوسی‌پور در جام ملت‌های آسیا باقی نماند. 

برخی معتقدند میثاقی با علم به اینکه قرار است از او برای کمرنگ کردن فردوسی‌پور استفاده شود، اجرای برنامه «آسیا 2019» را پذیرفته است. با وجود همه حمایت‌های آشکار و پنهان، به نظر نمی‌رسد صداوسیما در غیاب عادل فردوسی‌پور توانسته باشد رضایت مخاطبانش را جلب کند. شاید یکی از نشانه‌های نارضایتی، آمار کسانی باشد که در مسابقه پیش‌بینی برنامه «آسیا 2019» شرکت می‌کنند؛ کمتر از 400 هزار نفر در شب بازی تیم ملی آن هم برای مسابقه‌ای که جوایز 20 و 30 میلیون تومانی دارد!

**‌آقای فروغی چه در ذهن دارید؟

سکانسی از پروژه عبور از فردوسی‌پور با اعلام نتایج نظرسنجی سازمان صداوسیما رقم خورد، جایی که برنامه 90 که همواره در سال‌های اخیر در جمع پربیننده‌ترین برنامه‌های تلویزیون بود، این‌بار جایی در فهرست بالانشین‌ها ندارد و پایین‌تر از خندوانه، برنده‌باش و حالا خورشید در رده چهارم قرار گرفته است. برنامه‌ای که با میزان پیامک‌ها و بازخوردها نشان داده که چه میزان طرفدار دارد و حتی در روزهای جام ملت‌های آسیا هم خلأ این برنامه حس می‌شود و حداقل در زمینه فوتبال هیچ‌کدام از برنامه‌ها نتوانسته‌اند جای خالی 90 را پر کنند، فعلاً محبوب مدیران شبکه سه نیست و باید دید این روند تا چه زمانی ادامه دارد. در نهایت پس از مدت‌ها سیاسی‌ترین بازی جام ملت‌های آسیا به فردوسی‌پور رسید تا گزارش کند. 

دیدار تیم‌های عربستان و قطر از دور سوم رقابت‌های گروهی جام ملت‌ها را گزارش کرد و البته در بخشی از آن انتقادات خود به کی‌روش را علنی کرد و در شرایطی که بازی با نتیجه یک بر صفر به سود قطر در حال پیگیری بود، فردوسی‌پور با اشاره به حرف‌های مسئولان عربستان درباره جدایی ورزش و سیاست گفت: «این جوری هم نبود که عربستانی‌ها باید به قطر 10 تا بزنند و مثلا امارات را یک بر صفر ببرند.»

در شرایطی که واکنش‌ها نسبت به حرف‌های مسعود ده‌نمکی پایان ندارد، قطر با پیروزی 0-2 مقابل عربستان به مصاف عراق رفت و عربستان نیز به ژاپن برخورد کرد.» اما این گزارش به معنای بازگشت عادل فردوسی‌پور به روزهای اوج و فراغ بال در گزارش و برنامه سازی و... نیست چرا که سایه سیاست ورزی فروغی بر سر فردوسی‌پور است.

**چتر حمایتی فروغی بر سر اصولگرایان

به هر حال مدیر شبکه سه از هر ابزاری به نمایان ساختن ارادت خود به اصولگرایان استفاده می‌کند، چنانکه حتی شاید اگر از او پرسیده شود دلیل کمرنگ شدن حضور فردوسی‌پور چیست پاسخی خواهد داد که به مسعود ده‌نمکی پاسخ داده است: «زیاد تمایل ندارم در خصوص این مساله اظهارنظر کنم اما برای من و علاقه‌مندان اخراجی‌ها اصلا مهم نیست که عادل فردوسی‌پور در برنامه نود چه چیزی گفته است، فردوسی‌پور عددی نیست که بخواهد درباره اخراجی‌ها حرفی بزند.» 

عادل فردوسی‌پور با زیرکی خاصی کنایه‌ای به رقیب جدی فیلم سینمایی «جدایی نادر از سیمین» زد و در بخش معرفی برنامه نود گفت: «اخراجی‌ها اصلا فیلم خنده‌داری نیست.» مسعود ده‌نمکی که از این ماجرا به شدت ناراحت است، درباره جمله معروف عادل فردوسی‌پور که در برنامه نود علیه اخراجی‌ها به کار برد و گفت: «اگر کسی به اخراجی‌های3 نخندید، به این ماجرا خندید» می‌گوید: «زیاد تمایل ندارم در خصوص این مساله اظهارنظر کنم اما برای من و علاقه‌مندان اخراجی‌ها اصلا مهم نیست که عادل فردوسی‌پور در برنامه نود چه چیزی گفته است، فردوسی‌پور عددی نیست که بخواهد درباره اخراجی‌ها حرفی بزند».

** ‌نخبه‌کشی با چه هدفی؟

اثرات منفی تلاش برای عبور از فردوسی‌پور از برنامه‌های ورزشی شبکه سه و شبکه ورزش تبعات خودش را نمایان کرد چنانکه با وجود اینکه صداوسیما تمام بازی‌های جام ملت‌های آسیا را تحت پوشش قرار داده و پخش می‌کند، ولی گویا استقبال خاصی از این بازی‌ها نشده است. برنامه‌ای، چون فوتبال آسیایی کمتر از 200، 300 هزار پیامک دارد در حالی که در گذشته و برنامه‌هایی، چون 90 بیش از 1.5میلیون نفر پیامک می‌زدند و مورد توجه قرار می‌گرفت. دلیل این کاهش مخاطب جز بی‌علاقگی جامعه از رفتارهای سیاسی و تلاش برای محدودکردن نخبگان رسانه‌ای ندارد.

نکته قابل تامل و علنی کردن مخالفت مدیر جوان اصولگرا با فردوسی‌پور آن زمانی بود که روابط عمومی شبکه سه صداوسیما اعلام کرد برنامه 90 به دلیل «رفتار غیرحرفه‌ای تهیه کننده و مجری» آن دوشنبه شب پخش نمی‌شود. در بیانیه تند و کم سابقه شبکه سه آمده است که رفتار عادل فردوسی‌پور در پی توقف پخش این برنامه در بعد از بازی انگلیس و اسپانیا «غیرحرفه‌ای» بوده و فردوسی‌پور برخلاف ابلاغ گروه ورزش به رفتار خارج از عرف خود ادامه داده است. البته رفتارهای فروغی در زمانی که هنوز کلید ریاست شبکه سه را دریافت نکرده بود، قابل مشاهده است به عنوان نمونه یکی از مستنداتی که زمان مدیریت فروغی در بسیج صدا وسیما به کارگردانی مهدی نقوی ساخته و با حاشیه‌های فراوانی همراه شد، «خارج از دید» بود. 

موضوع این مستند، روایت انتخابات ریاست‌جمهوری سال 88 و حوادث پس از آن بود که از پنجم تا نهم دی‌ماه سال گذشته هرشب روی آنتن شبکه سه سیما رفت. شب نهم دی‌ماه، در‌حالی‌که قرار بود پنجمین قسمت از این مستند 10قسمتی پخش شود، پخش نشد. پس از انتصاب فروغی به عنوان مدیر شبکه سه برخی چنین عنوان کردند: «تغییر مدیریت شبکه سه صداوسیما، آخرین سنگری بود که فتح شد.»

بی‌تردید یک آفتی که در سیاست هست به تدریج در حال رخنه به ورزش است و آن هم حذف نخبگان و شخصیت‌های محبوب جامعه. روزی جواد خیابانی تصمیم به ترک عرصه گزارشگری ورزشی گرفت، اما روزی جریانی مشکوک به دنبال کمرنگ شدن حضور عادل فردوسی‌پور است و این تلاش در شرایطی صورت می‌گیرد که پروژه عبور فردوسی‌پور امروز و فردوسی پورهای فردا را کلید زده‌اند. هرچند با این روند مخاطبان صداوسیما که طی سال‌های اخیر با کاهش مواجه شده، به مرز بحران می‌رسد، اما هدف چیست که حاضر است به علی انصاریان میدان بدهد تا ناخواسته به اتباع افغانی توهین کند اما حاضر نیستند فردوسی‌پور کارگردان و گزارشگر با تجربه و محبوب کشور را تحمل کنند؟ 

به عبارتی باید به این سخن دکتر محمدرضا تاجیک بازگشت که چندی قبل به «آرمان» گفته بود «نخبه‌کشی در ذات هر ایرانی است». در نهایت سکوت عادل فردوسی‌پور در قبال رفتاری که با او می‌شود هم محل تامل است. البته در پس پرده پنهان نخواهد ماند. مدیر شبکه ورزش می‌گوید: «عادل فردوسی‌پور در این مدت مشغولیت‌های دیگری داشته‌اند که بهتر است خود ایشان در این زمینه توضیح بدهند. به دلیل همین مشغولیت ایشان کمتر در شبکه ورزش گزارش کردند، اما با اصرار ما قرار است از این هفته بازی‌ها را گزارش کنند.» اما او بهتر از هر فردی دلیل امتناع فردوسی‌پور از حضورش را می‌داند و شاید تصور می‌کند مصلحت آن است که از مخاطبان کم شود اما عادل لب به سخن دراین باره نگشاید.