به گزارش پارس نیوز، 

ژاپن تودی روز چهارشنبه گزارش کرد، 'تسونه کازو تاکه دا' در بیانیه ای که روز گذشته در کنفرانس خبری در توکیو خواند گفت: کمیته المپیک ژاپن در سال 2016 نتیجه گیری کرد این پرداخت ها برای خدمات مشاوره ای بوده و بر اساس قانون ژاپن، این قرارداد مشروعیت داشته است.

دادستانان فرانسه روز جمعه «تاکه دا» را به پرداخت بیش از دو میلیون دلار رشوه توسط کمیته پیشنهاد دهنده توکیو به یک شرکت در سنگاپور در سال 2013 متهم کرده و خواهان تحقیق در این موضوع شده اند.

رییس کمیته المپیک ژاپن گفت این هیات تایید کرده است که او از ارتباطات میان این شرکت سنگاپوری و پسر 'لامین دیاک' رئیس پیشین انجمن بین المللی فدراسیون های ورزشی، بی خبر بوده است، هنگامی که توکیو برای میزبانی بازی های المپیک تقاضا داد، دیاک یک عضو کمیته بین المللی المپیک بود.

تاکه دا گفت: ماه گذشته قاضی تحقیق فرانسوی از او بازجویی و بر بی گناهی اش تاکید کرده است با این حال نهایت تلاشش را خواهد کرد تا از طریق همکاری با مقام های فرانسوی خود را تبرئه کند.

رئیس کمیته المپیک ژاپن در این نشست خبری حاضر به پاسخ دادن به سئوالات خبرنگاران نشد، کمیته المپیک ژاپن دلیل این کار را بررسی مساله توسط مقامات فرانسوی اعلام کرد.

در این نشست شبه خبری، 'تاکِدا' متن آماده شده ای درباره رد اتهامات خود را خواند و کمتر از ۱۰ دقیقه نشست را ترک کرد.

در همین حال 'یوریکو کوایکه' استاندار توکیو نیز می گوید تحقیقات دادستان های فرانسوی در مورد ادعای پرداخت رشوه توسط رئیس کمیته المپیک ژاپن را دنبال خواهد کرد.

او با اشاره به اینکه آماده سازی های بازی های ۲۰۲۰ را با جدیت ادامه خواهد داد گفت این مساله مهمی است که شتاب المپیک را کاهش خواهد داد، به همین دلیل نیاز است که کمیته المپیک ژاپن اقدام قاطعی انجام دهد.

کوایکه تصدیق کرد کمیته المپیک ژاپن باید برای جلوگیری از ایجاد یک تصویر منفی از بازی های سال بعد، توضیح کاملی ارائه دهد.

المپیک تابستانی ۲۰۲۰ از تاریخ ۲۴ ژوئیه (۳ مرداد ۱۳۹۹) تا ۹ اوت سال ۲۰۲۰ (۱۹ مرداد ۱۳۹۹) به میزبانی شهر توکیو در کشور ژاپن برگزار خواهد شد.

پیشتر بازی‌های المپیک تابستانی ۱۹۶۴ نیز در توکیو برگزار شده بود.