به گزارش پارس نیوز، 

تیم ملی با کسب پیروزی برابر ویتنام به نهمین برد پی در پی خود در مرحله مقدماتی جام ملت‌ها رسید و رکورددار تعداد پیروزی در این مرحله شد. ایران پس از پیروزی (2-0) مقابل مالزی در سال 2007  به رهبری امیر قلعه‌نویی، 8 برد دیگر تا امروز به جمع بردهای خود در مرحله گروهی اضافه کرده است. در جام ملت‌های 2011 قطر همراه با افشین قطبی 3 برد پیاپی در مرحله گروهی مقابل عراق (2-1)، کره شمالی (1-0) و امارات (3-0) به دست آورد. ایران در جام ملت‌های 2015 استرالیا نیز با هدایت کی‌روش، برابر بحرین (2-0)، قطر (1-0) و امارات (1-0) به پیروزی دست یافت و حالا هم که مقابل یمن (5-0) و ویتنام (2-0) به برتری رسیده است.

 اولین دبل سردار در جام ملت‌ها

ستاره تیم ملی در این مسابقه سردار آزمون بود. این مهاجم 24 ساله که در بازی با یمن، گل چهارم ایران را به ثمر رسانده بود، در این بازی دبل کرد و با 2 گل خود، باعث پیروزی و 6 امتیازی شدن تیم ملی در گروهD  شد. ضمن این که در چهل و دومین بازی ملی‌اش، 27 گله شد. سردار در جام ملت‌های 2015 استرالیا، 2 گل به قطر و عراق و در بازی قبلی هم یک گل زده بود اما این بار موفق شد تا در یک بازی 2 گل بزند تا گل‌های خود در این دوره جام ملت‌ها به عدد 3  و با احتساب دوره قبلی به عدد 5 برساند.

 وریا دوباره فیکس شد

یکی از بازیکنانی که در این مسابقه در ترکیب اصلی قرار گرفت، وریا غفوری بود. بازیکنی که در بازی مقابل یمن بازی نکرد اما کی‌روش در این مسابقه تصمیم گرفت تا رامین رضاییان را روی نیمکت بنشاند و از وریا در پست دفاع راست استفاده کند. غفوری در حالی در این تورنمنت، تیم ملی را همراهی می‌کند که در آستانه جام جهانی 2018 روسیه از فهرست ملی‌پوشان ایران کنار رفت و استدلال کی‌روش هم این بود که او در استقلال در دفاع راست بازی نکرده است. این در حالی است که وریا در این فصل بیشتر در خط‌هافبک استقلال و در بخش هجومی بازی کرده ولی کی‌روش این بار او را به جام ملت‌ها برده است. غفوری اولین بار هم در دوره قبل جام ملت‌ها در ترکیب اصلی تیم ملی قرار گرفت و درخشش خوبی داشت. او در آن تورنمنت در هر 4 بازی تیم ملی در ترکیب اصلی قرار داشت و این بازی پنجمین مسابقه او در جام ملت‌ها و در کل بیست و پنجمین بازی ملی‌اش بود.

 سومین تغییر در دفاع وسط

یکی دیگر از تغییراتی که کی‌روش در این مسابقه داشت، حضور محمدحسین کنعانی‌زادگان در پست مدافع وسط بود. این در حالی است که در بازی با یمن سید مجید حسینی در این پست به میدان رفت که گویا سرمربی تیم ملی از بازی او رضایت نداشت و از نیمه دوم، پژمان منتظری را به میدان فرستاد تا در کنار مرتضی پورعلی گنجی در دفاع وسط بازی کند. با این حال، کی‌روش در بازی با ویتنام کنعانی‌زادگان را به عنوان سومین مدافع خود در دفاع وسط تست کرد. این مدافع 24 ساله که در این فصل در ماشین سازی بازی می‌کند، اولین بار در سال 2015 در بازی دوستانه مقابل ازبکستان برای تیم ملی بازی کرد ولی به دلیل مصدومیت و دور شدن از آمادگی لازم، دیگر برای ایران بازی نکرد. با این حال، از او به عنوان یکی از مدافعان مورد علاقه کی‌روش نام برده می‌شود. کنعانی‌زادگان در این مدت، در بازی‌های دوستانه برابر ترینیداد و توباگو، ونزوئلا و فلسطین به میدان رفت تا تعداد بازی‌های ملی‌اش به عدد 7 برسد. گل دقیقه 92 فلسطین در بازی دوستانه اخیر قبل از جام ملت‌ها و در اردوی قطر، روی اشتباه او به ثمر رسید اما کی‌روش او را به محمدرضا خانزاده ترجیح داد و در بازی با ویتنام هم 90 دقیقه از وی استفاده کرد و این بازیکن در دقایق پایانی مسابقه توانست یک فرصت خوب را از مهاجم ویتنام بگیرد.

 چرا چشمی بازی نمی‌کند؟

نکته‌ای که درخصوص ترکیب تیم ملی باید به آن اشاره کرد، این است که کی‌روش در خیلی از پست‌ها دو بازیکن هم‌تراز و سرحال دارد. در دفاع راست غفوری و رضاییان، در دفاع چپ احسان حاج صفی و میلاد محمدی، در‌ هافبک دفاعی امید ابراهیمی و احمد نوراللهی، در‌ هافبک راست مهدی طارمی و علیرضا جهانبخش، در ‌هافبک چپ وحید امیری و مهدی ترابی، در پست ‌هافبک بازیساز سامان قدوس، اشکان دژاگه و مسعود شجاعی و در خط حمله هم سردار آزمون، کریم انصاری فرد و خود طارمی. با این حال در بعضی از پست‌ها هم فاصله وجود دارد. درون دروازه علیرضا بیرانوند بی جانشین به نظر می‌رسد و بین او  با امیر عابدزاده و پیام نیازمند تفاوت‌های زیادی است اما این ضعف در دفاع وسط مشهود است و کی‌روش مجبور به استفاده از 3 بازیکن مختلف در این پست شده است. در این پست، روزبه چشمی هم قرار دارد که بازی نکردن او جای سؤال دارد. این در حالی است که کی‌روش پیش از جام جهانی گفته بود: «چشمی مدرن‌ترین دفاع وسط ۱۰ سال اخیر ایران است» و در روسیه هم از او در بازی با مراکش استفاده کرد تا اینکه او مصدوم شد و سید مجید حسینی جانشینش شد. کی‌روش در بازی دوستانه آخر تیم ملی برابر قطر از چشمی در پست اصلی‌اش یعنی ‌هافبک دفاعی بهره برد ولی در بازی اخیر برابر ویتنام وقتی می‌خواست بازی را در نیمه دوم دفاعی‌تر کند، باز هم از چشمی استفاده نکرد و نوراللهی را روانه میدان کرد.

 3 کارت در 2 بازی

در این مسابقه طارمی و حاج صفی از محمد تقی الجعفری داور سنگاپوری کارت زرد گرفتند. در بازی قبل هم ریوجی ساتو داور ژاپنی به رضاییان کارت زرد داده بود تا تعداد بازیکنان اخطاری ایران در این تورنمنت به عدد 3 برسد.