به گزارش پارس نیوز، 
رضا مهماندوست، سرمربی تیم ملی تکواندوی جمهوری آذربایجان، این روز‌ها برایش به خوبی نمی‌گذرد. با اینکه خیلی خوب شروع کرد. همه چیز گل و بلبل بود، اما بعد از چند سال... تازه روز‌های سخت رسیده. روز‌هایی که بی‌پولی، مشکلات و کمبود‌ها روی دیگری از تیمش را در آذربایجان نشان می‌دهد. روز‌هایی که شاید بهترین مربی سال ۲۰۱۶ جهان را آبدیده‌تر کرده و از او مهماندوست دیگری به نمایش بگذارد. مهماندوستی مصمم‌تر، موفق‌تر یا شاید... 
او که سختی برایش تازگی ندارد و قبل از دشواری‌های مربیگری و ورزش، با سختی‌های جنگ و جبهه پخته شده است. سختی‌هایی که به او یاد داده به جای پا پس کشیدن، بماند و با مقاومت راهی برای پیشرفتش باز کند. 
مهماندوست که المپیک ۲۰۱۶ ریو با یک مدال طلا و دو برنز شاگردانش درخشش را تجربه کرده، بدش نمی‌آید روز‌های روشن برایش تکرار شود. این بار در المپیک ۲۰۲۰ توکیو، میدانی که شاید آخر کارش با آذربایجانی‌ها باشد. آن هم با خاطره‌ای خوش. سرمربی ایرانی تکواندوی آذربایجان در گفتگو با خبرورزشی از کمبودها، مشکلات مالی ورزش آذربایجان، آمادگی تیمش برای مسابقات جهانی منچستر، المپیک توکیو، علاقه اش به فوتبال و برنامه‌های آینده اش حرف زد. 
* چه خبر؟
هفته گذشته انتخابی تیم ملی آذربایجان برگزار شد و از مجموع ۱۱۰ تکواندوکاری که در این انتخابی شرکت کردند، در ۳ وزن اصلاً شرکت‌کننده‌ای نداشتیم! با مشکلات مالی‌ای که داریم، تکواندوکاران لج کردند و در مسابقات انتخابی حضور پیدا نکردند. با این شرایط در نهایت ۲۰ تکواندوکار به اردو دعوت شدند تا برای مسابقات پرزیدنت کاپ و مسابقات اوپن ترکیه که در فاصله چهار روز از هم برگزار می‌شود آماده شوند. بعد از مسابقات ترکیه قرار است اگر مشکلات مالی حل شود در جام باشگاه‌های اروپا که به میزبانی یونان برگزار می‌شود شرکت کنیم. 
* حقوق معوقه را دریافت کردید؟
مشکلات مالی در حال برطرف شدن است. امیدوارم به تدریج کارهای‌مان درست شود. ۹ ماه حقوق طلبکار بودیم که سه ماه آن را پرداخت کردند و الان ۶ ماه طلبکاریم. 
* فقط تکواندو با کمبود بودجه روبه‌رو بود؟
مشکلات مالی مختص تکواندو نیست. بوکس، کشتی، جودو و... با این مشکل رو‌به‌رو هستند. کشتی‌گیران و مربیان آن‌ها یک سال و نیم حقوق نگرفتند و بعد از اینکه رئیس فدراسیون عوض شد او از بار تعهدات مالی شانه خالی کرد و همین موضوع باعث شد تا در سال ۲۰۱۸ میلادی بدجوری ضربه بخوریم. تورنمنت اسپانیا را کنسل کردیم و به خاطر بی‌پولی ۱۴ تورنمنت و سه گرندپریکس را از دست دادیم و همین موضوع باعث شد تکواندوکاران ما افت کنند و حتی در رنکینگ‌ها سقوط کردند. 
* با این شرایط برای اعزام به مسابقات جهانی مشکل دارید؟
در حال حاضر کمیته المپیک آذربایجان هم تضمین کرده در سال جدید هزینه سفر‌های ما را بپردازد و ما برای حضور قدرتمند در مسابقات جهانی سه مسابقه پرزیدنت کاپ، اوپن ترکیه و جام باشگاه‌های اروپا را تدارک دیده‌ایم و امیدواریم این سه تورنمنت لغو نشود و ما بتوانیم تکواندوکاران‌مان را برای رویارویی با حریفان آماده کنیم. 
* با چند تکواندوکار به منچستر می‌روید؟
تیم مردان با ۸ تکواندوکار به انگلیس می‌رود، اما در بخش زنان، چون تکواندوکار ششدانگ نداریم به احتمال زیاد ۲ تا ۴ نفر اعزام می‌کنیم.
مهماندوست‌: خودم کی‌روش هستم
* تمرینات چگونه است؟
چند هفته‌ای است بدون تعطیلی تمرینات را شروع کرده‌ایم، در این مدت فقط برای کریسمس دو روز به تکواندوکاران استراحت دادم، اما پس از آن تمرینات را پیگیری می‌کنیم، چون زمان نداریم و برای مسابقات پیش‌رو باید آماده شویم. 
* رنکینگ شاگردان‌تان کجاست؟
فکر می‌کنم ما را چشم زدند. دائماً نشستند و گفتند مهماندوست در آذربایجان پول پارو می‌کند! الان دیگر زیاد به پول فکر نمی‌کنم و فقط به فکر آبروی خودم هستم. تکواندوکاران ما پول یادشان رفته است. با مشکل بازیکن در آذربایجان روبه‌رو هستیم. از میان ایرانی‌هایی که اینجا بودند، میلاد بیگی همچنان وضعیت خوبی در رنکینگ دارد. او رنک اول دنیا بود و حالا، چون چند مسابقه را از دست داده به رنکینگ ۳ سقوط کرده است. هیچ امکاناتی نداریم و فقط ناهار و شام به بازیکنان می‌دهند، اما قول داده‌اند از ابتدای سال ۲۰۱۹ میلادی اوضاع بهتر شود. 
* قصد جدایی از تکواندوی آذربایجان را دارید؟
اگر مشکل خاصی پیش نیاید، تا المپیک می‌مانم و بعد از آن درباره ماندن و یا رفتن تصمیم‌گیری می‌کنم. برای تعیین تکلیف تاکنون چند بار با مسئولان تکواندوی آذربایجان ملاقات کردم و به آن‌ها گوشزد کرده‌ام با این شرایط هیچ تضمینی وجود ندارد بتوانیم در مسابقات جهانی منچستر و المپیک توکیو بتوانیم مدال‌آوری کنیم. اگر شرایط و حقوق تکواندوکاران سر و سامان پیدا کند می‌توانیم به مدال‌آوری‌هایمان ادامه دهیم. در غیر این صورت هیچ قولی نمی‌دهم و ممکن است با این اوضاع نتوانم به همکاری‌ام ادامه بدهم، چون آبرویم از هر مدالی با‌ارزش‌تر است.
* دیدار با رئیس‌جمهور آذربایجان برای چه بود؟
هر سال در پایان سال میلادی مراسم دیدار قهرمانان ورزشی با رئیس‌جمهوری انجام می‌شود، در این ملاقات ایشان گفته‌اند سال ۲۰۱۹ می‌خواهیم تیم‌های ورزشی را حمایت و برای المپیک آماده کنیم. 
* از اینکه وارد تکواندو شدید پشیمان نیستید؟
اگر زمان به عقب بازمی‌گشت تکواندو را به جای ۱۰، ۱۲ سالگی از پنج سالگی شروع می‌کردم تا برخی اشتباهات را تکرار نکنم و زودتر به اهداف خود برسم. من عاشق تکواندو هستم و روزی نیست که به تکواندو فکر نکنم. تقریباً از همه رشته‌ها نیز سررشته دارم و در ۱۰ رشته ورزشی کارت مربیگری دارم. در زمان دانشجویی نیز جزو سه نفر برتر دانشگاه تهران بودم. هنوز هم که هنوز است هر روز سعی می‌کنم علم تمرینی خود را بالاتر ببرم تا از دنیا عقب نمانم. در اتاق خودم و حتی در سالن تمرینی تیم نیز نوشتم «عشقِ من تکواندو». 
* بهترین اتفاق ورزشی شما چه بود؟
بهترین لحظات زندگی من در دو المپیک ۲۰۱۲ لندن و ۲۰۱۶ ریو رقم خورد. اتفاق اول حضور با تیم ملی تایوان در المپیک لندن بود. تایوان در حسرت مدال طلای المپیک بود که در این المپیک لندن دو طلا و یک نقره کسب کردیم. بعد از بازگشت به تایوان در مراسمی با رئیس‌جمهور این کشور دیدار کردیم و او از من تشکر کرد. بعد از دیدار با رئیس‌جمهور تایوان من را در یک ماشین روباز در شهر گرداندند و مردم به من گل هدیه کردند. اتفاق دوم چهار سال بعد رقم خورد، المپیک ریو بود که تکواندوی آذربایجان با چهار تکواندوکار به یک مدال طلا و دو برنز دست پیدا کرد. این اتفاق نیز لحظه بزرگی بود چراکه کاروان آذربایجان تا روز آخر هیچ مدال طلایی کسب نکرده بود و وقتی ما به مدال طلا دست یافتیم انگار بمب شادی در آذربایجان منفجر شده بود. من تشعشع این موج شادی را در وجود خودم احساس کردم و بسیار خوشحال شدم که باز هم یک ایرانی موجبات شادی یک ملت را فراهم کرده بودم. 
* به فوتبال علاقه دارید؟
فوتبال را دوست دارم. زمانی که در ایران بودم با بازیکنان تیم ملی خیلی فوتبال بازی می‌کردم. اعتقاد دارم فوتبال کمک بسیاری به بالا رفتن رفلکس بازیکنان تکواندو می‌کند و به همین دلیل در آذربایجان نیز با شاگردانم فوتبال بازی می‌کنم. در کنار مسابقات، فوتبال را نیز پیگیری می‌کنم و طرفدار تیم ملی هستم. در ایران به تیم خاصی تعصب ندارم و مانند همه تک‌تک بازیکنانی که مردم دوست دارند را دوست دارم. در فوتبال دنیا به خاطر سبک بازی بارسلونا و منچستر طرفدار این دو تیم هستم. این دو تیم شاید در طول تاریخ فراز و نشیب‌هایی نیز داشته‌اند، اما همیشه در میان بهترین تیم‌های جهان قرار دارند. 
* بهترین بازیکن دنیای فوتبال؟
بدون شک لیونل مسی بهترین بازیکن حال حاضر دنیا و حتی تاریخ فوتبال است. این بازیکن یک اعجوبه است. مسی را از لحاظ فنی و اخلاقی قبول دارم. 
* از میان مربیان داخلی مربیگری چه کسی را می‌پسندید؟
در فوتبال مربیگری علی دایی و در کشتی مربیگری محمد بنا را خیلی قبول دارم. بنا استاد من است. غیر از این نفرات مربیان بسیار آگاه و کار درستی داریم که نمی‌شود از تک‌تک آن‌ها نام برد. به هر حال این دو نفر را به خاطر تأثیرات زودگذر خود در سیستمی که وارد شدند، بسیار قبول دارم. دایی و بنا نشان دادند می‌توانند از هیچ چیز یک تیم بسازند.
مهماندوست‌: خودم کی‌روش هستم
* در میان مربیان غیرفوتبالی شما و محمد بنا محبوبیت زیادی دارید، در این باره چه نظری دارید؟
محمد بنا استاد بنده است و من حالا حالا‌ها مانده است که به گرد پای او برسم. من خیلی کوچک‌تر از این حرف‌ها هستم که نام من در کنار نام محمد بنا قرار بگیرد. بنا یکی از بزرگان مربیگری دنیاست و کشتی ایران خیلی به او مدیون است. 
* نظرتان درباره کی‌روش چیست؟
کارلوس کی‌روش را دوست دارم او از جنس خودم است. کی‌روش در کارش جدی است و بعضی اوقات احساس می‌کنم خودم هستم. 
* اهل سینما هستید؟ 
خیلی به سینما نمی‌روم، اما بیشتر فیلم‌های رزمی را می‌بینم و جکی چان هنرپیشه محبوب من است. از ابتدایی‌ترین فیلم‌های این هنرپیشه تا آخرین آن‌ها را نیز دیده‌ام. غیر از فیلم‌های رزمی به فیلم‌های اکشن علاقه‌مند هستم، زیاد سینما نمی‌روم و سعی می‌کنم فیلم‌ها را در خانه مشاهده کنم. در سینمای ایران نیز بیشتر بازیگران کمدی را دوست دارم و عاشق کار‌ها و بازی‌های مهران مدیری هستم. 
* پیشنهاد دیگری برای مربیگری دارید؟ 
بله، کشور‌های دیگر تمایل به جذب من دارند، اما دستمزد من پایین نیست که هر جا بخواهند بروم. خیلی از کشور‌ها می‌خواهند هدایت تیم‌شان را بر عهده بگیرم، اما نمی‌توانند آن حقوقی که من می‌خواهم را بپردازند. به هر حال هر مربی برای خودش دستمزدی دارد. اسم نمی‌برم، چون خیلی‌ها برای تخریب آماده هستند و با شنیدن کشور جدید و مبلغ قرارداد شروع به تخریب می‌کنند. هر مربی‌ای که در دنیا برند است خواستار دارد، چون برای آن‌ها مدال جهانی و المپیک اهمیت دارد و حاضر هستند برای به دست آوردن یک مدال میلیارد‌ها دلار هزینه کنند.