به گزارش پارس نیوز، در حالی که 10 روز تا آغاز رقابت های جام ملتهای آسیا در کشور امارات باقی مانده، تیم ملی ایران اردوی خود در قطر را پشت سر می گذارد. تیم های مختلف در این روزها لیست نهایی خود را نیز مشخص می کنند. کارلوس کی روش، سرمربی پرتغالی تیم ایران هم در حالی که قرار بود هفته گذشته و پیش از اردوی قطر نفرات نهایی را اعلام کند، به دلیل مصدومیت چند بازیکن مجبور شد این کار را به تعویق بیاندازد و پس از مشخص شدن تکلیف نهایی مصدومان، فهرست رسمی و 23 نفره را اعلام کند. این اتفاق سرانجام امروز ظهر رخ داد و تمام گمانه زنی ها پیرامون لیست ایران به پایان رسید.

 

کی روش از جمع مصدومان اردوی تیم ملی، ناچار به حذف سعید عزت اللهی، کاوه رضایی و علی قلی زاده شد و همچنین علی علیپور، سید حسین حسینی، علی کریمی و محمدرضا خانزاده هم در ساعات پایانی از فهرست تیم کنار گذاشته شدند تا لیست نهایی از دل اردوی قطر بیرون بیاید.

 

در این فهرست نفرات زیر حضور دارند:

 

علیرضا بیرانوند – امیر عابدزاده – پیام نیازمند – رامین رضاییان – وریا غفوری – روزبه چشمی – سید مجید حسینی – محمد حسین کنعانی زادگان – پژمان منتظری – میلاد محمدی – احسان حاج صفی – احمد نوراللهی – امید ابراهیمی – اشکان دژاگه – مسعود شجاعی – سامان قدوس – وحید امیری – علیرضا جهانبخش – مهدی طارمی – مهدی ترابی – سردار آزمون – کریم انصاری فرد

 

با نگاهی به این بیست و سه نفر، می توان بخش عمده لیست ایران در جام جهانی را هم دید. در بین نفرات حاضر در جام ملتها، تنها 4 بازیکن در جام جهانی خارج از لیست نهایی ایران بودند. این مسئله ایران را به کم تغییر ترین یا با ثبات ترین تیم ملی آسیایی در حد فاصل جام جهانی تا جام ملتها تبدیل می کند. در شرایطی که ایران 4 تغییر داشته، دیگر تیم های آسیایی حاضر در جام جهانی دگرگونی های زیادی در هفت ماه اخیر داشته اند. استرالیا با 5 تغییر نزدیک ترین وضعیت را به ایران دارد، ژاپن و کره به ترتیب 13 و 9 جابجایی داشته اند و عربستان هم 12 بازیکن خود را نسبت به جام جهانی عوض کرده است.

 

4 بازیکنی که جام جهانی را از دست دادند اما در جام ملتها حاضر خواهند بود، عبارتند از:

 

-  پیام نیازمند؛ جلوتر از حسینی، حافظ سهمیه اصفهان

 

 

تیم ملی ایران در چندین اردوی اخیر خود حتما دروازه بانی از تیم های اصفهانی داشته است. رشید مظاهری، گلر تیم ذوب آهن، مدت زیادی به اردو های تیم ملی دعوت می شد و نظر مثبت کی روش را جلب کرده بود. دروازه بان سوم در آستانه جام جهانی هم یکی از علامت سوال های لیست کی روش بود که او در نهایت مظاهری را جلوتر از حسینی قرار داد و با خود به روسیه برد.


رشید اما در این فصل درخشش گذشته را نداشته و قبل از جام ملتها از جمع ملی پوشان کنار رفت. در این هنگام به نظر می رسید حسینی گزینه محتمل تری برای همراهی بیرانوند و عابدزاده در جام ملتها باشد؛ اما این بار کی روش دروازه بان دیگر تیم اصفهانی را به جای او برگزید و سرانجام نیازمند، کسی بود که به عنوان دروازه بان سوم تیم ملی انتخاب شد.

 

-  وریا غفوری؛ مصداق تغییر سبک تیم ملی

 

 

دیگر تغییر تیم ملی بازیکن تیم استقلال است. وریا از همان ماه های منتهی به جام جهانی مسائلی را پیرامون اختلاف پست بازی اش در تیم ملی و باشگاه داشت و شاید همین مسئله و بازی کردن او در پست وینگر در مسابقات باشگاهی، باعث شد نظر کی روش از او برای پست مدافع راست برگردد. اما جام ملتها قصه متفاوتی دارد و تیم ایران بازی مالکانه و تهاجمی را بر خلاف جام جهانی در دستور کار قرار می دهد. در این فرم بازی، وریا و قدرت تهاجمی اش در معادلات سمت راست تیم ملی تعیین کننده خواهند بود. به همین دلیل غیبت او در جام جهانی و حضورش در جام ملتها را می توان کاملا مصداقی از تغییر سبک تیم ملی دانست.

 

-  محمد حسین کنعانی زادگان؛ جانشین خانزاده

 

 

مدافع تیم ماشین سازی یکی از کسانی است که در لیگ هجدهم عملکرد خوبی برای تیم میانه جدولی اش داشت و از عناصر مهم رتبه قابل قبول این تیم در نیم فصل اول بود. کنعانی البته همیشه مورد توجه خاص کی روش بوده و حتی در زمان مصدومیت هم اردوهای مختلفی را با تیم ملی سپری کرده است. با این حال می توان گفت که این مدافع در بازگشتی که به تیم ملی داشته، جانشین دیگر مدافع محبوب کی روش یعنی محمدرضا خانزاده شده است. مدافع تیم الاهلی قطر که به شکلی جالب 2 تجربه جام جهانی را با تیم کی روش پشت سر گذاشته بود، امسال در یکی از بهترین فصل های فوتبالی خود سرانجام از فهرست نهایی تیم ملی خط خورد و جای خود را به مدافع سابق سرخابی های پایتخت داد.


-  احمد نوراللهی؛ مزد تلاش و اقبال بلند

 

 

هافبک تیم فوتبال پرسپولیس در سال 2018 بی تردید یکی از بهترین بازیکنان فوتبال ایران بود. نوراللهی که بازگشت اش از سربازی و پوشیدن دوباره پیراهن پرسپولیس به یک کشمکش عجیب تبدیل شده بود، پس از استارت مجدد با تیم برانکو، با شیبی ملایم به روزهای خوب خود رسید. او با یک گل حساس مقابل الجزیره فصل قبل را تمام کرد و در لیگ هجدهم و بازی های مهم پرسپولیس در مراحل بالای لیگ قهرمانان آسیا یکی از بهترین نفرات تیمش بود. نوراللهی که از پست هافبک دفاعی به قسمت های جلوتری از خط میانی منتقل شده و یک هافبک مرکزی به شمار می آید، در تجربه ملی خود مقابل ترینیداد هم نمره قبولی گرفت و کی روش را متعاقد کرد که او را با تیم پر امید خود به امارات ببرد. البته نکته ای که نباید از آن گذشت، اثر مصدومیت سعید عزت اللهی بر این موضوع بود. با توجه به اینکه نوراللهی توانایی بازی در پست هافبک دفاعی را دارد، بعد از خط خوردن عزت اللهی به دلیل آسیب دیدگی، حضور خود در فهرست نهایی جام ملتها را قطعی دید.

در مقابل این 4 بازیکن، نفراتی که در جام جهانی حضور داشتند و در جام ملتها همراه تیم ملی نخواهند بود، رشید مظاهری، محمدرضا خانزاده، سعید عزت اللهی و رضا قوچان نژاد بودند. تنها وضعیت متفاوت بین این 4 نفر، متعلق به قوچان نژاد است که به دلیل خداحافظی از بازی های ملی، از مدت ها پیش معلوم بود که در جام ملتها حضور نخواهد داشت. گوچی به جای اینکه در لیست تیم ملی خبرساز باشد، این روزها به عنوان بمب احتمالی نقل و انتقالات زمستانی ایران در راس اخبار قرار گرفته است.