به گزارش پارس نیوز، 

بهرام بهروش روز یکشنبه در جلسه شورای ورزش کنگاورر که با حضور فرماندار و مسئولان ادارات مربوطه در سرسرای فرمانداری کنگاور برگزار شد، اظهار داشت: زوران که از جمله ورزش های اصیل منطقه غرب کشور است، خاستگاه آن کرمانشاه و شهرستان کنگاور است.

او ادامه داد: پس از پیگیری های مجدانه، ورزش باستانی زوران به نام کرمانشاه ثبت ملی شد و پس از ثبت ملی، با توجه به سازماندهی کشتی‌های محلی به وسیله فدراسیون کشتی و اتحادیه جهانی کشتی، زوران هم جز ورزش‌هایی با کمربند به ثبت رسید و تلاش می کنیم این ورزش باستانی، ثبت جهانی شود.

بهروش در ادامه به ساخت گود زوران در کنگاور اشاره کرد و تصریح کرد: این شهرستان از دیر باز مهد کشتی منطقه بوده و هست و قهرمانان زیادی را تحویل جامعه داده و زوران به عنوان یکی از ورزش های باستانی و اصیل آن به شمار می رود.

رئیس هیات ورزش های روستایی و بازی های بومی محلی استان کرمانشاه در ادامه به بازدید از چند نقطه از شهرستان برای ایجاد گود زوران اشاره کرد و افزود: تپه جنوبی مشرف بر روستای رحمت آباد دارای مزایایی چون، داشتن چشم اندازی زیبا در بین شهرهای کنگاور و اسدآباد و قرارگیری در حاشیه بزرگراه کربلا است و همچنین وجود کشتی گیران و خیران ورزشی روستای رحمت آباد نیز می تواند در ساخت گود زوران در این روستا بسیار موثر واقع شود.

بهروش با بیان اینکه برای ساخت یک گود زوران با مساحت 500 متر مربع مبلغ 500 میلیون تومان اعتبار نیاز است، افزود: با رایزنی های که با سلیمانی نماینده کنگاور در مجلس شورای اسلامی انجام داده ایم، ایشان قول مساعد دادند با رییس سازمان برنامه بودجه کشور رایزنی هایی برای جذب اعتبارات ساخت گود زوران انجام دهند.

**کلنگ ساخت نخستین گود زوران کشور در دهه فجر امسال

وی ضمن تشکر و قدردانی از مسئولین کنگاوری به دلیل استقبال کم نظیر برای ساخت گود زوران در این شهرستان، اظهار امیدواری کرد: با کمک همه مسئولان استانی و منطقه ای و خیران ورزش دوست سراسر استان و به میمنت چهلمین سال از انقلاب اسلامی، در دهه فجر امسال کلنگ ساخت نخستین گود زوران کشور در کنگاور به زمین زده خواهد شد.

بهروش همچنین از اختصاص مبلغ 20 میلیون تومان از محل اعتبارات دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه برای روستای سالم رحمت آباد و ساخت گود زوران خبر داد.

رئیس انجمن زوران کشور در پایان سخنان خود تاکید کرد: بنا داریم سال 98 با برگزاری مسابقات مختلف در کنگاور به تثبیت زوران در کشور همانند رشته های آلیش، چوخه و ... کمک کنیم.

کنگاور؛ خاستگاه زوران کشور

فرماندار کنگاور هم در این جلسه با بیان اینکه دولت تدبیر و امید در اهمیت دادن به ورزش های باستانی بسیار پررنگ عمل کرده است، اظهار کرد: سابقه ورزش‌های پهلوانی و زورخانه‌ای در کنگاور به 60 سال گذشته بر می‌گردد که کنگاور خاستگاه اصلی ورزش زوران در کشور محسوب می شود.

خیراله خزایی با بیان اینکه هم اکنون در کنگاور ورزشکاران زیادی بصورت فعال مشغول این ورزش باستانی هستند، افزود: جهت توسعه و ترویج ورزش زوران و ساخت گود آن تمام ادارات، نهادهای مرتبط بخشداری و دهیاری را پای کار آوردیم.

او با بیان اینکه هیات ورزش های روستایی و عشایری و بازیهای بومی و محلی استان وظیفه سختی در این زمینه بر دوش دارد، خاطرنشان کرد: نباید در انتظار اعتبارات دولتی نشست چرا که این گونه اقدامات بزرگی، خیران دلسوز و نیک اندیشی را هم دارد که باید اداره ورزش و جوانان، اعضای شوراهای روستا و دهیاران این خیران را شناسایی و از آنها در ساخت گود زوران کمک بگیرند.

رئیس شورای ورزش کنگاور در ادامه اظهار داشت: پتانسیل و استعدادهای مناسب ورزشی در قشر جوان این شهرستان وجود دارد و ساخت گود زوران می تواند در شناسایی این استعدادها کمک کند.

خزایی به بازدید از روستای رحمت آباد به عنوان یکی از گزینه های احتمالی ساخت گود زوران اشاره کرد و افزود: این روستا با توجه به موقعیت جغرافیایی، نزدیکی به بزرگراه تهران - کربلا و دسترسی راحت به آن جهت حضور ورزشکاران و توریست های ورزشی یکی از گزینه های احتمالی ساخت گود زوران خواهد بود.

فرماندار کنگاور در پایان خاطرنشان کرد: سعی می کنیم با کمک انجمن زوران کشور، هیات ورزش های روستایی و بازی های بومی محلی استان کرمانشاه و دیگر دستگاههای متولی زمین مورد نظر قطعی را برای ساخت گود زوران معرفی کنیم.

در پایان این جلسه فرمانداری و اداره ورزش و جوانان کنگاور از زحمات بهرام بهروش رئیس انجمن زوران کشور بخاطر پیگیری و تلاش در ترویج ورزش زوران با اهدای لوح تقدیر کردند.

شهرستان کنگاور با جمعیتی افزون بر 76 هزار نفر در 94 کیلومتری شرق کرمانشاه واقع شده و دروازه ورودی این استان غربی است.

انتهای پیام/