به گزارش پارس نیوز، 

علی اصغر پور عزت روز شنبه در همایش مبارزه با فساد در ایران: نظام مند یا موردی؟ اظهار کرد : وقتی در جامعه ای فساد فراگیر می شود، نوعی ناامیدی بر ارکان مختلف جامعه حاکم می‌شود. در چنین شرایطی چنانچه اقدامی برای مبارزه با فساد صورت نگیرد، چه انتظاری برای تغییر و تحولات و اصلاح وجود دارد؟

وی با اشاره به گام های مختلف فساد افزود : فسادی که با همه قوا به پیش می راند، چنانچه با مانعی مواجه نشود، همه گیر خواهد شد.

استاد دانشگاه تهران برانگیختن عزم ملی و حمایت قانونی صریح را از دیگر گام های مبارزه با فساد خواند و گفت : برانگیختن عزم ملی در مسیرهای قانونی بهترین راه مبارزه با فساد همه گیر و سیستماتیک است. در این رویکرد ضعف سیستم قضایی به هیچ وجه جبران پذیر نیست.

این استاد دانشگاه تهران اظهار کرد: جامعه مدنی آگاه شرط لازم برای مبارزه با فساد به شمار می رود اما شرط کافی مهار جریان های فساد انگیز مداخله جامعه مدنی و عامه مردم بویژه در جریان های پول شویی، نسب شویی و قانون گریزی دریافت کنندگان بودجه های غیرقانونی است.

پور عزت ادامه داد : حکمرانان جامعه موظفند افراد فاسد در عرصه عمومی را رسوا کنند.

وی به فرمانی از نهج‌البلاغه اشاره کرد و گفت : ایجاد زمینه قانونی و برانگیختن عزم ملی برای مبارزه با فساد ضروری است.

وی اضافه کرد : تا سیستم قضایی از درگیری های فردی و نمایش گری رها نشود، فراگرد مبارزه با فساد سیستماتیک آسیب پذیر می ماند.

پور عزت افزود: در شرایطی که فرد فاسد احساس امنیت کرده و مبارزه کننده با فساد احساس ترس و ناامنی می کند نباید امیدی به تغییر و اصلاح داشت. امیدواریم این عزم ملی بین مردم و مسئولان ایجاد شود.

عبدالله توکلی از دیگر سخنرانان این همایش اظهار کرد : برای مقابله با فساد نظام مند و موردی مهمترین راهبرد، تربیت جامعه است. به عبارت دیگر باید جهت منحل کردن صورت مسئله فساد اقدام کرد، نه آن که پس از فراگیری فساد در جامعه به دنبال راهکار بود.

وی با تاکید بر آموزش در این زمینه افزود: تربیت جامعه باید توسط پاکان و اشخاصی که خود مرتکب فساد نمی شوند، صورت گیرد.

وی با اشاره به آیاتی از قرآن کریم گفت : انسان در صورت تربیت نشدن به سمت فساد و تباهی پیش می رود و چنانچه‌ در سطح فردی و اجتماعی به خود توجه نکند، زندگی او را در برگرفته که خروجی آن جز فساد و تباهی نخواهد بود.

توکلی با تاکید بر مبارزه با فساد اظهار کرد : مبارزه با فساد از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در قرآن کریم، ایجاد فساد در زمین و حتی سعی بر آن در کنار محاربه با خداوند بیان شده است.

وی گفت : جامعه ای که مبتلا به فساد می‌شود، در آن هلاکت پدید می آید. زندگی مادی تباه می شود و نابسامانی های اجتماعی بروز می کند.

به گفته این کارشناس در صورت وجود فساد در جامعه امکانات مادی از آن جامعه سلب شده و نسل انسانی از میان می رود.

وی با اشاره به عهد نامه مالک اشتر یکی از حیاتی ترین اصول حکمرانی را مبارزه با فساد دانست و افزود: جامعه ای که فساد در آن رسوب کند، رستگاری پدید نمی آید.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه بنیان ایجاد فساد نفاق است ، ادامه داد : شواهد تاریخی بارها نشان داده است افرادی به ظاهر مؤمنانه، باطن منافقانه داشته دارند ، کلمات را تحریف کرده و حکم خدا را تغییر داده اند.

وی افزود : افرادی که عهده دار مسوولیت می شوند، در سطح خرد و کلان باید موقعیت جامعه را بر موقعیت خویش ترجیح دهند. به منافع کوتاه مدت خود نیندیشند.

وی گفت : صرف برچسب مصلح زدن، اصلاح اتفاق نمی افتد. باید عملکرد و راهبردها صحیح باشد.

وی در پایان با بیان این‌ جمله اصلاح را از خود شروع کنیم، اظهار داشت : با اصلاح خود به اصلاح سایرین نیز کمک می کنیم.

انتهای پیام/