به گزارش پارس نیوز،  اعضای تیم ملی فوتبال دوشنبه هفته گذشته راهی قطر شدند تا با برپایی اردوی سه هفته ای در دوحه آماده حضور در هفدهمین دوره جام ملت های آسیا شوند که به میزبانی امارات برگزار خواهد شد. اعزام ملی پوشان به قطر بدون برگزاری مراسمی با عنوان بدرقه و بدون حضور هیچ یک از مقامات ورزش ایران انجام شد. 

البته فدراسیون فوتبال و کمیته فرهنگی این فدراسیون برگزاری مراسم بدرقه ای را برای تیم ملی فوتبال پیش بینی کرده که قرار است برای اولین بار در تاریخ فوتبال و ورزش ایران به میزبانی جزیره کیش و در یک کشتی تفریحی برگزار شود. به گفته غلامحسین زمان آبادی مشاور امور فرهنگی فدراسیون فوتبال، تمام هماهنگی های لازم برای اجرای این مراسم انجام شده است با این حال برگزاری آن صد در صد نیست!

این مقام مسئول در فدراسیون فوتبال در گفتگو با خبرنگار در مورد «مراسم بدرقه تیم ملی فوتبال به جام ملت های آسیا و اینکه بالاخره این مراسم در موعد مقرر یعنی ۱۴ دی ماه برگزار خواهد شد یا خیر؟» توضیح داد و تاکید کرد که مراسم بدرقه و جزئیات آن به تصویب فدراسیون رسیده است و اگر بابت زمان و حضور ملی پوشان در جزیره مشکلی نداشته باشیم، قطعا اجرا خواهد شد. 

وی در آغاز گفتگو با خبرنگاران با اشاره به چرایی اعزام ملی پوشان فوتبال به امارات از جزیره کیش، گفت: دو کشور قطر که ملی پوشان کشورمان اردوی تدارکاتی خود را در آن پیگیری می کنند و امارات که محل برگزاری جام ملت های آسیاست، مشکلات سیاسی با یکدیگر دارند طوریکه امکان اعزام تیم ملی کشورمان از قطر به امارات وجود نداشت چرا که اعضای تیم ملی به لحاظ پاسپورت با مشکل مواجه می شدند. بنابراین چاره ای نبود جز اینکه اعزام به امارات از محلی غیر از قطر انجام شود.

زمان آبادی در این زمینه ادامه داد: تیم ملی فوتبال می توانست از قطر به عمان برود و از آنجا راهی امارات شود یا اینکه از جزیره کیش به امارات سفر کند. با بررسی های لازم و لحاظ کردن اینکه کیش منطقه ای آزاد است، گزینه پیشنهادی اول به طور کلی منتفی شد. بر این اساس ملی پوشان فوتبال ۱۴ دی ماه از قطر به کیش می روند و از این جزیره راهی محل برگزاری جام ملت های آسیا در امارات می شوند. قرار است در فاصله میان ورود ملی پوشان به جزیره کیش و اعزام آنها به امارات، مراسم بدرقه ای برگزار کنیم که تمام هماهنگی های لازم برای آن انجام شده است با این حال احتمال اینکه به دلیل نبود زمان کافی، کلِ این مراسم منتفی شود هم وجود دارد. 

مشاور فرهنگی فدراسیون فوتبال در این زمینه توضیح بیشتری داد و گفت: کلِ مراسم پیش پیش بینی شده برای ملی پوشان فوتبال ۹۰ دقیقه است یعنی با لحاظ کردن موارد حاشیه ای در کل دو ساعت زمان نیاز داریم تا مراسم بدرقه را به طور کامل برگزار کنیم اما این موضوع به این بستگی دارد که برنامه ملی پوشان بعد از ورود به فرودگاه کیش و پیش از اعزام به امارات، چگونه است. خیلی دقیق مشخص نیست که ملی پوشان فوتبال بعد از ورود به فرودگاه کیش، به اندازه ای فرصت دارند که فرودگاه را ترک کنند یا زمان شان به اندازه جابه جایی و حرکت به سمت هواپیمایی است که باید به سمت امارات پرواز کند؟  اگر هم این فرصت برای آنها مهیا است باید ببینیم زمان شان با زمان لازم برای مراسم پیش بینی شده بدرقه همخوانی دارد یا خیر؟

غلامحسین زمان آبادی با بیان اینکه با تاکید رئیس فدراسیون فوتبال در نشستی ویژه این موضوع بررسی خواهد شد تا بتوانیم در مورد مراسم بدرقه و برگزار شدن یا نشدن آن، تصمیم گیری قطعی را داشته باشیم، گفتگو با  خبرنگاری را ادامه داد. 

وی در مورد کلیات مراسم بدرقه که قرار است به صورت لاکچری و در کشتی تفریحی برگزار شود، توضیح داد و گفت: ملی پوشان به صورت مستقیم از فرودگاه به سمت کشتی تفریحی می روند که برای مراسم بدرقه پیش بینی شده است.  مربیان و بازیکنان تیم ملی فوتبال بر روی کشتی در خلیج فارس حرکت می کنند و همزمان چند قایق جت در حالیکه پرچم ایران را به اهتزاز درآورده اند، کشتی حامل ملی پوشان را اسکورت می کنند. گلباران شدن کشتی حامل اعضای تیم ملی فوتبال، از دیگر برنامه های پیش بینی شده است. همزمان با اجرای این بخش از برنامه، ملی پوشان و مربیان کشتی را ترک کرده و وارد ساحل خلیج فارس می شوند. 

مشاور رئیس فدراسیون فوتبال در امور فرهنگی ادامه داد: عروسک های غول پیکر همراه با افرادی که لباس محلیِ مربوط به اقوام مختلف ایران را به تن دارند، از ملی پوشان در ساحل استقبال می کنند. با این استقبال، بازیکنان و مربیان تیم ملی فوتبال به طرف سالنی می روند که برای برگزاری بخش دیگری از مراسم بدرقه هماهنگ شده است. 

زمان آبادی در مورد برنامه های پیش بینی شده برای سالن نیز اینگونه توضیح داد: سرود ویژه حضور تیم ملی فوتبال در جام ملت های آسیا و سرود ویژه فوتبال ایران همراه با سرود جمهوری اسلامی ایران بخش اصلی برنامه های پیش بینی شده در این بخش است. سرود ویژه جام ملت ها و فوتبال ایران، هر دو ساخته بابک زرین است که برای نخستین بار در مراسم بدرقه تیم ملی و توسط آقای ماهور اجرا می شود. بعد از اتمام برنامه های این بخش، ملی پوشان باید راهی فرودگاه شوند تا جزیره کیش را به مقصد امارات ترک کنند. 

وی با بیان اینکه آقای فیروزگر کارگردانی مراسم بدرقه تیم ملی فوتبال را بر عهده دارد و با تاکید دوباره بر اینکه این مراسم ۹۰ دقیقه خواهد بود، گفت: اگر زمان اعضای تیم ملی فوتبال به گونه ای باشد که بتوانند فرودگاه را ترک کرده و در جزیره تردد داشته باشند، قطعا این مراسم برگزار می شود. 

«شما مراسم بدرقه ای را با این جزئیات نهایی کرده اید که هنوز برگزار شدن یا نشدن آن مشخص نیست. بهتر نبود قبل از هر مسئله ای، زمان لازم برای این مراسم لحاظ می شد یا در کل پیش از سفر به قطر، مراسم بدرقه برگزار می شد؟»، زمان آبادی در پاسخ به این پرسش گفت: لازم بود تیم ملی فوتبال با مراسم بدرقه ای ویژه راهی مسابقات تا بازیکنان با روحیه ای خوب این رقابت ها را برگزار کنند. پیش از سفر به قطر به خاطر برخی دغدغه ها و مسائل امکان برگزار این مراسم وجود نداشت. اما مصمم بودیم که تحت هر شرایطی مراسم بدرقه برگزار شود به همین دلیل با توجه به نهایی شدن اسپانسر فدراسیون، پیش بینی های لازم را در مورد آن انجام دادیم. هزینه های این مراسم هم بر عهده اسپانسر است. سعی مان این است به گونه های هماهنگی ها را انجام دهیم که هیچ موضوعی برگزاری مراسم را مختل نکند.