به گزارش پارس نیوز، اول شهریور ۱۳۹۵ بود که علی کفاشیان با حکم رئیس فدراسیون فوتبال، کارش را در کمیته فوتسال آغاز کرد. بعد از گذشت سه ماه از شروع فعالیت کفاشیان، سرپرستی وی در فوتسال زیر سئوال رفت چرا که فعالیت سرپرست بیش از سه ماه غیر قانونی است. کفاشیان و مسئولان فدراسیون فوتبال اما هربار با پاسخ هایی از این قبیل که «مهم انجام دادن کار است» و «سمت و عنوان اهمیتی ندارد»، سرپرستی در کمیته فوتسال را توجیه می کردند.

کفاشیان بعد از سیدرضا افتخاری سرپرست کمیته فوتسال شد و وارث تیمی بود که توانست عنوان سوم جام جهانی کلمبیا را از آن خود کند. افتخاری پیش از این توانسته بود با خرید یک ساختمان مجزا، کمیته فوتسال را از ساختمان فدراسیون فوتبال جدا کند و گام بلندی برای جدا کردن ساختارهای اداری فوتسال بردارد.

فوتسال در دوران کفاشیان با مشکلات و محدودیت های مالی زیادی روبرو بود. از بحث تکراری عدم پرداخت پاداش تیم ملی فوتسال بعد از قهرمانی در آسیا گرفته تا تیم فوتسال زیر ۲۰ سال و تیم بانوان که هیچکدام نتوانستند به پاداش های وعده داده شده، برسند. از سوی دیگر مشکلات مالی و فشار به باشگاه ها، باعث شد لیگ برتر بارها تحت تاثیر قرار بگیرد. مهمترین اتفاق در این زمینه، انحلال تیم تاسیسات دریایی بود که با همین مشکلات مالی، قید تیمداری در فوتسال را زد و سرپرست کمیته فوتسال هم نتوانست کاری از پیش ببرد.

انتصاب جنجالی کاظم سلیمانی به عنوان دبیر کمیته فوتسال یکی از تصمیمات مورد سئوال علی کفاشیان بود و حتی کار به جایی رسید که اختلافات بین سلیمانی و باشگاه دبیری، منجر به انحلال این باشگاه شد.

عدم قاطعیتِ کمیته آقای سرپرست را می توان یکی از نقاط ضعف کفاشیان در دو سال گذشته دانست. به عنوان مثال بازی افتتاحیه فصل گذشته فوتسال بین فرش آرا و آذرخش خیلی راحت از سوی تیم آذرخش به دلیل محروم کردن سه بازیکن این تیم برگزار نشد اما یک روز بعد همین مسابقه برگزار شد بدون آنکه با تیم آذرخش برخورد خاصی صورت بگیرد. همچنین کمک کمیته فوتسال و هیات رئیسه سازمان لیگ فوتسال به تیم هیات فوتبال قم در فصل گذشته به خاطر مشکلات مالی شائبات تبعیض بین تیم های لیگ برتری را قوت بخشید.

گرفتن حق پخش تلویزیونی اما ماجرایی جداگانه دارد. علی کفاشیان که پیش از فوتسال، تجربه ناموفقی در گرفتن حق پخش تلویزیونی در فوتبال داشت، شاید می دانست در این بخش کاری از پیش نخواهد برد. به همین دلیل سرپرست کمیته فوتسال روی پخش اینترنتی مسابقات تمرکز کرد و درآمدزایی برای باشگاه ها را برای تحت فشار قرار دادن صدا و سیما، به اینترنت منوط کرد. طرحی که بازدهی نداشت و تغییری در وضعیت اقتصادی باشگاه ها ایجاد نکرد.

در کارنامه کاری علی کفاشیان تلاش برای میزبانی ایران در جام جهانی ۲۰۲۰ فوتسال هم دیده می شود. هرچند که این میزبانی در نهایت به ایران نرسید ولی کفاشیان و کمیته فوتسال همراه با فدراسیون فوتبال برای گرفتن میزبانی گام هایی برداشت ولی این تصمیم، از سوی نهادهای خارج از فوتسال و فوتبال حمایت نشد تا شانس بزرگ فوتسال ایران به سادگی از دست برود.

انتخاب داوود پرهیزکار به عنوان سرپرست جدید کمیته فوتسال باتوجه به سابقه سرپرستی کفاشیان ابتدا این ذهنیت را ایجاد می کند که قرار است وی هم برای مدت طولانی سرپرست باشد! هرچند انتخاب پرهیزکار با انتقاد بعضی از اعضای هیات رئیسه سازمان لیگ فوتسال مواجه شده و این اعضا نسبت به سرپرست جدید موضعگیری های تندی داشته اند.

به هر حال طبق اعلام مهدی تاج، کفاشیان همچنان رئیس سازمان لیگ فوتسال و نایب رئیس اول فدراسیون فوتبال هست و با این عناوین به فعالیتش ادامه خواهد داد.