به گزارش پارس نیوز، با ابلاغ قانون منع بکارگیری بازنشسته‌ها در دستگاه‌های اجرایی و فدراسیون‌های ورزشی تعدادی از روسای فدراسیون‌ها نیز مشمول این قانون شدند و در فواصل مختلف از پست‌های خود کنار رفتند. وزارت ورزش نیز به منظور فراهم کردن شرایط سرپرستان را معرفی کرد تا کارها طبق برنامه پیش برود.

* انتخاب سرپرستان برای جایگزینی روسای بازنشسته 

در ابتدا وزارت ورزش برای 4 فدراسیون سرپرست معرفی کرد. احمد گواری به عنوان سرپرست فدراسیون قایقرانی، حسن سلگی به عنوان سرپرست فدراسیون ناشنوایان، یاشار بی غم سرپرست فدراسیون چوگان و حسن اباذری به عنوان سرپرست فدراسیون هاکی معرفی شدند.

در ادامه با کنار رفتن روسای فدراسیون‌های هندبال، جودو، والیبال، کاراته و سه‌گانه سرپرستان این فدراسیون‌ها هم معرفی شدند که در برخی از آنها ثبت‌نام از نامزدهای ریاست انجام شده و یا در حال پیگیری است.

* تکلیف انتخابات انجمن‌های ورزشی و تنیس مشخص نشد

در فدراسیون‌های انجمن‌های ورزشی و تنیس ثبت‌نام از نامزدها انجام شده اما وزارت ورزش هنوز تاریخ مجمع را اعلام نکرده است. دوره 4 ساله این 2 رئیس به پایان رسیده است. در خصوص فدراسیون کشتی نیز با استعفای رسول خادم، بنی‌تمیم سرپرست فدراسیون شد و هنوز زمان ثبت‌نام از نامزدها اعلام نشده است.

مهدی مستجاب‌الدعوه مسئول امور مجامع وزارت ورزش در این باره به فارس گفت: هنوز استعلام کاندیداهای فدراسیون تنیس و انجمن‌های ورزشی اعلام نشده است. سرپرستان فدراسیون‌ها با پیش‌بینی تمهیدات ویژه به منظور برگزاری مجمع انتخاباتی قانونمند و در چارچوب اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی در اسرع وقت اقدام خواهند کرد.

وی افزود: در خصوص زمان برگزاری مجامع انتخاباتی در صورت فراهم بودن شرایط لازم برگزاری مجمع با هماهنگی معاون توسعه ورزش قهرمانی و دستور مقام عالی وزارت زمان ثبت نام و متعاقب آن  زمان برگزاری مجمع اعلام خواهد شد.

*برگزاری مجمع عمومی کمیته و عدم حضور سرپرستان

هیات اجرایی کمیته ملی المپیک قرار است 25 دی‌ماه برگزار شود. اسامی کارشناسان، نماینده مربیان و باشگاه‌ها معرفی شده‌اند. قرار است در این مجمع با توجه به اینکه اساسنامه کمیته ملی المپیک با تغییرات مهم به اعضا داده شده و در هیات اجرایی به تصویب رسیده، در مجمع عمومی هم به تصویب برسد.

یکی دیگر از موضوعاتی که قرار است در مجمع به بحث گذاشته شود پیشنهاد دبیر کل و خزانه‌دار از سوی رئیس کمیته ملی المپیک است، اما نکته مهم اینجا اعضای مجمع هستند. با توجه به اینکه در حال حاضر 9 فدراسیون با سرپرست اداره می‌شوند و در 2 فدراسیون نیز دوره 4 ساله روسا به پایان رسیده، این سرپرستان نمی‌توانند در مجمع حضور داشته باشند.

طبق اساسنامه جاری و جدید کمیته ملی المپیک سرپرستان فدراسیون‌ها اجازه حضور ندارند و در صورت غیبت رئیس، نماینده منتخب هیات رئیسه باید در مجمع شرکت کند.

در اساسنامه کمیته ملی المپیک که در خصوص ترکیب مجمع عمومی نوشته شده، آمده است: رئیس و در صورت غیبت رئیس، نماینده منتخب هیات رئیسه هر فدراسیون ملی عضو فدراسیون‌های بین‌المللی که رشته یا رشته‌های ورزشی تحت پوشش آنها در برنامه‌ بازی‌های المپیک قرار می‌گیرند و یا فدراسیون‌هایی که المپیکی نیستند اما رشته آنها در بازی‌های آسیایی شرکت دارد.

در صورتی که سرپرستان فدراسیون‌ها عضو هیات رئیسه باشند، این شانس را دارند در مجمع عمومی کمیته ملی المپیک شرکت کنند.

* برنامه وزارت ورزش چیست؟

حالا باید دید در این بین برنامه ورازت ورزش چیست؟ آیا وزارت ورزش برای حضور روسای فدراسیون‌ها در مجمع عمومی کمیته ملی المپیک که قرار است در آن تصمیمات مهم از جمله تصویب اساسنامه گرفته شود، برنامه‌ای برای برگزاری انتخابات دارد یا خیر؟

معاونت ورزش قهرمانی چه زمانی قرار است برگزاری مجامع انتخاباتی را در دستور کار قرار دهد؟ آیا روسای فدراسیون‌های المپیکی از جمله والیبال، هندبال، قایقرانی، کشتی و ... این شانس را دارند تا در تصمیمات مهم کمیته ملی المپیک شرکت داشته باشند؟