به گزارش پارس نیوز، هر چند توجه رسانه‌ها الان معطوف به تصمیم دولت برای ورود تماشاگران زن به ورزشگاه‌ها است، اما زنان فوتبالیست  ایرانی نیز در این میان به بردهای کوچک ولی حائز اهمیتی در زمین فوتبال دست می‌یابند.

۱۳ نوامبر تیم ملی فوتبال زنان ایران به دور بعد انتخابی المپیک ۲۰۲۰ توکیو در تایلند راه یافت. ماه گذشته تیم زیر ۱۹ سال زنان ایران در صدر جدول انتخابی قهرمانی آسیا قرار گرفت.

کتایون خسرویار مهندس ایرانی- آمریکایی که هدایت زیر ۱۹ ساله‌های ایران را بر عهده دارد، به خاطر اقداماتش در فوتبال زنان ایران مورد تمجید فیفا قرار گرفته است.

تیم زیر ۱۶ ساله های ایران نیز به دور دوم تورنمت AFC راه یافت که قرار است در مارس ۲۰۱۹ برگزار شود.

در خانه، تیم‌های مختلفی از لیگ فوتبال زنان ایران تلاش می کنند تا جایگاه خودشان را در این ورزش که در سیطره مردان قرار گرفته است، باز کنند. در بندرانزلی، که در شمال ایران نزدیک دریای خزر واقع شده است، یک مفهوم شروع دوباره در تیم جوانان ملوان بعد از آنکه دو سال پیش این تیم منحل شد و دوباره سرپا شده است، دیده می شود.

در سال ۲۰۱۶، حواشی زیادی بین هواداران ملوان ایجاد شد، وقتی یکی از مسئولان این باشگاه گفت: وقتی کشتی‌ای در حال غرق‌شدن است بارهای اضافی‌اش را به دریا می‌ریزند!.

۲۵ بازیکن در تیم جوانان بانوان ملوان است که خیلی از آنها همزمان تحصیل نیز می‌کنند

بعد از دو سال غیبت، تیم فوتبال زنان ملوان با ملک جدید بازگشته است. مریم ایراندوست بازیکن سابق فوتبال، که در سال ۲۰۱۶ قبل از انحلال این تیم هدایت آن را بر عهده داشت، بار دیگر به تیم بازگشته است. او همچنین سابقه بازی برای این تیم را نیز دارد.

او در صحبت هایی با خبرنگار الجزیره عنوان کرد که او و تیمش در دو سال گذشته سختی های زیادی را تحمل کرده است و اینکه نمی توانند بازی کنند مثل این بوده است که زندانی پشت دیوارهای آجری قرار گیرد.

در ماه‌های اخیر تیم‌های فوتبال زنان ایران به بردهای مهمی دست یافتند که می‌توانند الهام‌بخش خیلی از بازیکنان جوان‌تر باشد

تیم ملوان با هدایت مریم ایراندوست آماده می‌شود تا در رقابت‌های لیگ که از ۱۲ دسامبر شروع می‌شود شروع خوبی داشته باشد. این تیم الان ۲۵ بازیکن دارد که خیلی از آنها همچنین به تحصیل خود ادامه می‌دهند. ایراندوست می‌گوید این بازیکنان همانند تیم مردان به تمرین و بازی کردن پایبند هستند و امیدوار است انرژی آنها در راستای کسب قهرمانی قرار گیرد. او می‌گوید: من فکر می‌کنم که فوتبال بازی کردن در ایران وقتی زن هستید کاملا دیوانگی است و ما همگی دیوانه هایی هستیم که از دیوانه خانه فرار کردیم.

 

فوتبال در بندرانزلی هواداران زیادی دارد و خیلی ها را جذب این رشته کرده است
انزلی یکی از شهرهای اصلی استان گیلان شخصیت های فوتبال زیادی از جمله پدر مریم ایراندوست یعنی نصرت ایراندوست را داشته است.
مریم ایراندوست خود بازیکن فوتبال بوده و اکنون هدایت تیم ملوان را بر عهده دارد.
ایراندوست ۱۴ سال در تیم ملوان کار کرده است و سابقه زیادی در این تیم دارد.
در سال ۲۰۱۶ تیم بانوان ملوان منحل شد و ایراندوست عقیده دارد انگار آنها زندانی شده بودند
اخیرا تیم دوباره بازگشته است و ایراندوست عقیده دارد این تیم به دوران اوج خود خواهد رسید