به گزارش پارس نیوز، در حالی که کمتر از ۴۰ روز تا آغاز مهم‌ترین تورنمنت فوتبال قاره کهن یعنی جام ملت های آسیا در کشور امارات باقی مانده، مهمترین خبر مشترک پیرامون تیم‌های مختلف حاضر در این رقابت ها مربوط به فهرست اولیه نفرات آنها است. سرمربیان ۲۴ تیم شرکت کننده در جام ملت های ۲۰۱۹ در این روزها لیست های اولیه شان را اعلام می کنند تا سپس در موعد مقرر فهرست ۲۳ نفره نهایی را مشخص کنند.


طبیعتاً این مسئله برای تیم ملی ایران هم وجود دارد و یکی از اصلی ترین دغدغه های کارلوس کی روش و دستیارانش گلچین ۲۳ بازیکن نهایی برای رفتن به تورنمنتی است که قهرمانی در آن هدف فوتبال ایران است.

 

اما کی روش در این باره گفته است یک لیست ۳۶ نفره تدارک دیده شده و در آخرین اقدام قبل از جام ملتها ۱۳ بازیکن از آن خط می خورند تا مسافران نهایی امارات مشخص شوند. برای دست یافتن به ۳۶ بازیکن فهرست ابتدایی تیم ملی، بهترین راه رجوع به لیست های کی روش در فیفا دی های اخیر است. تیم ملی ایران در هر سه ماه سپتامبر، اکتبر و نوامبر بازی های دوستانه برگزار کرد و اردوهایی داشت. بلندترین لیست در این سه ماه مربوط به ماه اکتبر بود که سرمربی پرتغالی تیم ملی ۲۸ نفر را پیش از دیدار مقابل بولیوی به اردو فراخواند. با نگاهی به آن ۲۸ بازیکن می توان گفت همه آنها در لیست ۳۶ نفره جام ملتها حضور خواهند داشت. همچنین نفرات دیگر مثل محمدحسین کنعانی زادگان، رامین رضاییان و کاوه رضایی که هر کدام به دلیلی اردوی اکتبر را از دست داده بودند، دوباره به لیست اضافه می شوند.

 

بدین ترتیب فهرست نفرات اصلی مدنظر کی روش را می توان به این شکل ترتیب داد:

 

دروازه‌بان‌ها:


۱- علیرضا بیرانوند، پرسپولیس تهران
۲- امیر عابدزاده، ماریتیمو پرتغال
۳- رشید مظاهری، ذوب آهن اصفهان
۴- سید حسین حسینی، استقلال تهران


خط دفاعی:


۱- صادق محرمی، دیناموزاگرب کرواسی
۲- وریا غفوری، استقلال تهران
۳- مرتضی پور علی گنجی، یوپن بلژیک
۴- محمدرضا خانزاده، الاهلی قطر
۵- پژمان منتظری، استقلال تهران
۶- سید مجید حسینی، ترابوزان ترکیه
۷- روزبه چشمی، استقلال تهران
۸- میلاد محمدی، احمد گروژنی روسیه
۹- احسان حاج صفی، تراکتورسازی تبریز
۱۰- آرمین سهرابیان، استقلال تهران
۱۱- رامین رضاییان، الشحانیه قطر
۱۲- محمدحسین کنعانی‌زادگان، ماشین سازی تبریز


خط میانی:


۱- سعید عزت اللهی، ردینگ انگلیس
۲- علی کریمی، استقلال تهران
۳- احمد نوراللهی، پرسپولیس تهران
۴- امید ابراهیمی، الاهلی قطر
۵- مسعود شجاعی، تراکتورسازی تبریز

 

وینگرها:


۱- وحید امیری، ترابزون ترکیه
۲- علیرضا جهانبخش، برایتون انگلیس
۳- علی قلی زاده، شارلروا بلژیک
۴- مهدی ترابی، سایپا تهران
۵- اشکان دژاگه، تراکتورسازی تبریز


مهاجمان:


۱-  سردار آزمون، روبین کازان روسیه
۲- کریم انصاری‌فرد، ناتینگهام فارست انگلیس
۳- کاوه رضایی، بروژ بلژیک
۴- مهدی طارمی، الغرافه قطر
۵- سامان قدوس، آمیان فرانسه


به جز این سی و یک نفر، بازیکنان دیگری هم هستند که با توجه به عملکردشان در مسابقات باشگاهی و البته سابقه دعوت در اردوهای پیش تر تیم ملی، شانس قرار گرفتن در فهرست اولیه جام ملتها را دارند.

 

در بین مهاجمان این جمع می توان به مرتضی تبریزی از استقلال و علی علیپور از پرسپولیس اشاره کرد که هر دو در مقاطعی در فهرست کی روش قرار گرفته بودند.

 

همچنین در برهه هایی که با توجه به محرومیت یک جلسه ای سعید عزت اللهی در جام جهانی، نیاز به هافبک دفاعی حس می شد، احمد عبدالله زاده و اکبر ایمانی بسیار مورد توجه کادر فنی تیم ملی قرار داشتند و همین مسئله شانسی را برای حضور آنها در فهرست ابتدایی جام ملتها متصور می کند.


کمال کامیابی نیا هم دیگر هافبک دفاعی لیگ است که پیش تر مورد اعتماد و توجه کی روش بوده، اما مصدومیت های پیاپی از ناحیه کتف، احتمال حضورش در لیست را کاهش می دهد.

 

آخرین بازیکنی که می توان به عنوان عنصر پر کننده فهرست تیم ملی به او اشاره کرد، سعید آقایی است. آقایی چند بار در اردو های تیم ملی حضور داشته و کی روش علاقه خود به این بازیکن را نشان داده است؛ اما با وجود غیبت در اردو های اخیر، باید دید این مدافع چپ تیم سپاهان شانسی برای قرار گرفتن در لیست جام ملت‌ها خواهد داشت یا خیر.