به گزارش پارس نیوز، کنفدراسیون شطرنج آسیا در نشست اخیر خود که در حاشیه مسابقات المپیاد جهانی به میزبانی باتومی گرجستان برگزار شد، امتیاز میزبانی رقابت های انفرادی آسیا در سال ۲۰۱۹ میلادی را به ایران  واگذار کرد. در همین راستا و طبق توافقاتی که میان مهرداد پهلوان زاده رئیس فدراسیون شطرنج با محسن مهرعلیزاده استاندار اصفهان صورت گرفته، قرار است بهمن ماه و همزمان با ایام دهه فجر و چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، این رقابت ها در اصفهان برگزار شود. 

رقابت های انفرادی شطرنج آسیا حکم انتخابی برای مسابقات جهانی دارد. در پایان این رقابت ها ۵ شطرنجباز برتر سهمیه جهانی می گیرند و بابت آن هم ۵۰ هزار دلار جایزه نقدی تعیین شده است. فدراسیون شطرنج در حالی میزبانی مسابقاتی با این اهمیت را گرفته که بابت آخرین میزبانی بزرگ خود و به خاطر بدهی هایی که به جا ماند، با حاشیه ها و مشکلات زیادی روبرو شد. البته که به گفته پهلوان زاده و طبق رایزنی های صورت گرفته با استاندار اصفهان، هزینه های لازم برای میزبانی آینده  با کمک مقامات استانی به موقع و به اندازه تامین خواهد شد. 

این در حالی است که استاندار اصفهان ترک پست کرده است.. نام محسن مهرعلیزاده در فهرست منتشر شده از سوی وزارت کشور کشور قرار داشت که به خاطر بازنشسته بودن و عمل به قانون منع به کارگیری بازنشسته ها و صندلی خود را ترک کرده است. با این حساب تکلیف میزبانی مسابقات شطرنج انفرادی آسیا و وعده های داده شده استاندار اصفهان برای کمک به برگزاری این رقابت ها چه می شود؟

امروز شنبه آخرین مهلت قانونی تعیین شده برای ترک پست بازنشسته ها است و با این حساب تا بهمن ماه و در زمان برگزاری مسابقات شطرنج انفرادی آسیا با تغییرات مدیریتی در استانداری مواجه خواهد شد. این در حالی است که مهرعلیزاده در مذاکراتی که با رئیس فدراسیون شطرنج داشت به وی قول کمک ۷۰۰ میلیون تومانی برای برگزاری مسابقات انفرادی آسیا را داده بود اما حالا با شرایط پیش آمده هیچ ضمانتی برای ارائه این کمک مالی از سوی مدیریت جدید نیست و همین مسئله می تواند میزبانی پیش روی شطرنج را به چالشی دیگر برای این رشته و ورزش ایران تبدیل کند.

به گزارش مهر، فدراسیون شطرنج دو سال پیش هم میزبان مسابقات قهرمان بانوان جهان بود. پیش از این رقابت ها نصرالله سجادی معاون وقت وزارت ورزش قول همکاری به فدراسیون برای برگزاری این رقابت ها را داده بود اما پیش از آغاز میزبانی ایران، محمدرضا داورزنی جایگاه وی را در وزارت ورزش گرفت. طبیعتا معاون جدید به هیچ یک از وعده هایی که توسط سجادی داده شده بود، عمل نکرد و همین مسئله بود که شطرنج ایران را به خاطر بدهی تا آستانه تعلیق ومحرومیت هم پیش برد. (البته چند ماه بعد از اتمام مسابقات، فدراسیون شطرنج با کمک وزارت ورزش بخشی از بدهی های خود به فیده را پرداخت کرد)

با این اوصاف بعید نیست اتفاقات تلخی که بعد از میزبانی مسابقات زنان جهان برای شطرنج ایران افتاد دوباره به خاطر میزبانی جدیدِ پیش رو و تغییرات مدیریتی که برای استانداری اصفهان در راه است، تکرار شود و همین موضوع ابعاد مربوط به ابهامات این رقابت ها را بیشتر کرده است. 

برگزاری مسابقات انفرادی قهرمانی آسیا در بهمن ماه به خودی خود عجیب و دارای ابهام است چراکه این رقابت ها درست دو ماه بعد از برگزاری مسابقات ۲۰۱۸ قهرمانی انفرادی آسیا در فیلیپین برگزار می شود. در هر صورت قرار است این رقابت ها بهمن ماه و در اصفهان برگزار شود و حتی پهلوان زاده از «آرکادی دوورکوویچ» رئیس جدید فیده دعوت کرده تا همزمان با برگزاری مسابقات به ایران سفر کند.