به گزارش پارس نیوز، بیست و چهارمین دوره مسابقات جهانی کاراته روز گذشته(یکشنبه) در شهر مادرید کشور اسپانیا به پایان رسید و تیم ملی کاراته کشورمان برای اولین بار در تاریخ 48 ساله این مسابقات با کسب 2 مدال طلا، یک مدال نقره و 4 مدال برنز پس از چشم بادامی‌های ژاپنی و بالاتر از فرانسه به مقام نایب قهرمانی جهان دست پیدا کند.

دستاورد بزرگی که با وجود افت یک مدال طلای کاراته کشورمان نسبت به دوره گذشته ( 3 مدال طلا و 3 مدال برنز) اما به دلیل توزیع 16 مدال طلای مسابقات بین 7 کشور و 64 مدال کل رقابت‌ها میان 27 کشور باعث شد تا کاراته ایران نه تنها جایگاه سومی دوره گذشته خود را از دست ندهد بلکه با یک پله صعود، دستاوردی تاریخی را برای پرجمعیت‌ترین رشته رزمی کشورمان به ارمغان بیاورد.

همه این اتفاقاتی نیز در شرایطی رقم خورد که باز هم مانند همیشه بار مدال‌آوری کاراته کشورمان بر روی دوش تیم کومیته مردان بود و شاگردان شهرام هروی با کسب 2 مدال طلا، یک مدال نقره و 2 مدال برنز نقش اساسی در موفقیت ما ایفا کرد.

البته کاراته ایران در مسابقات جهانی اسپانیا برای اولین بار در کاتای تیمی مردان نیز موفق به کسب نخستین مدال تاریخ خود شد که این موضوع قطعا موجبات دلگرمی بیشتری برای کاتا ایران خواهد بود. کاتایی که طی سالیان اخیر همواره در کشورمان مغفول مانده است و عدم سرمایه‌گذاری مناسب در سالیان اخیر موجب از دست رفتن مدال‌های زیادی برای ما شده است.

غفلت کاراته ایران از توجه به کاتا زمانی بیشتر خود را نشان می‌دهد که متوجه می‌شویم ژاپنی‌ها از مجموع 4 مدال طلا، 4 مدال نقره و 2 مدال برنز موفق به کسب 3 مدال طلا و یک مدال نقره در کاتا شده است و اسپانیا میزبان نیز یک مدال طلا و 3 مدال نقره خود را تنها در کاتا کسب و در کومیته تنها به 2 مدال برنزدست یافت.

مسابقات جهانی مادرید باز هم به خوبی نشان داد که علی‌رغم برتری کشورمان نسبت به ژاپنی‌ها در کومیته و پیشی گرفتن از صاحبان اصلی کاراته دنیا در این بخش اما در کاتا همچنان فرسنگ‌ها فاصله میان کاتای کشورمان با رقیب سنتی وجود دارد.



اما صرف نظر از ضعف‌ها و کمبودهای کاراته کشورمان در کاتا، تاتامی جهانی مادرید باز هم به خوبی اثبات کرد که ثبات کادرفنی تیم ملی کومیته مردان در سه دوره گذشته مسابقات جهانی در کنار توانایی‌های فنی و تصمیمات درست شهرام هروی در انتخاب بازیکنان و ایجا‌د جو همدلی و صمیمیت در میان اعضای تیم ملی و از بین بردن حاشیه‌ها، موجبات رقم زدن تمامی اولین‌ها و تاریخ سازی‌های کاراته ایران شده است. در اینکه در مقطع فعلی کاراته ایران از لحاظ پتانسیل نیروی انسانی یکی از بهترین دوره‌های خود را پشت سر می‌گذارد هیچ شکی نیست اما حفظ، ثبات و بهره‌گیری درست از این ظرفیت در سه دوره اخیر مسابقات جهانی نیز کار بزرگی بوده است که شهرام هروی و کادرفنی تیم ملی به خوبی در انجام آن موفق بودند.

هروی که پیش از مسابقات جهانی برای انجام تغییر در 2 وزن ترکیب تیم ملی از سوی برخی مسئولان فدراسیون کاراته تحت فشار بود به خوبی با پافشاری روی تصمیمات خود نشان داد بیشتر از هر کسی از شرایط بازیکنان خود آگاه است و به خاطر جلب رضایت مدیران حاضر به کوتاه آمدن از تصمیمات خود و قربانی کردن عدالت نیست. اتفاقی که با عملکرد خوب بازیکن مدنظر نشان از درستی تصمیم مسئول فنی تیم ملی داد.

اما در مسابقات جهانی اسپانیا عملکرد ضعیف بانوان نیز سوال‌های بسیاری را ایجاد کرد که برای بررسی بهتر آن نیازمند گزارشی جداگانه خواهد بود.

حالا و پس از پایان مسابقات جهانی کاراته برای علاقمندان این رشته مشخص شدن سرنوشت مدیریت فدراسیون کاراته از مهمترین دغدغه‌ها در آستانه نخستین حضور این رشته در المپیک خواهد بود. طبق قانون منع به کارگیری مدیران بازنشسته، محمد صادق فرجی به دلیل بازنشستگی باید اتاق ریاست فدراسیون را ترک کند و جا را برای مدیران جوانتر باز کند. اتفاقی که گفته می‌شود فرجی به خاطر استعفای زودتر از موعد به دنبال استفاده از قانون بازگشت به کار برای جلوگیری از خداحافظی از فدراسیون است. البته محمدرضا داورزنی، معاون ورزش قهرمانی و توسعه وزارت ورزش و جوانان قبل از مسابقات جهانی اسپانیا از هماهنگی میان فرجی با وزارت ورزش خبر داد و تعیین و تکلیف این فدراسیون رو به بعد از مسابقات مادرید ارجاع داد.

حالا باید منتظر ماند تا با بازگشت کاروان پرافتخار کاراته به ایران چه تصمیماتی در خصوص یکی از مهمترین رشته‌های کشورمان در المپیک 2020 گرفته خواهد شد.