به گزارش پارس نیوز، یکی از عوامل برتری فوتبال ایران نسبت به فوتبال کشورهای کوچک حوزه خلیج فارس هواداران و تماشاگران مشتاقی است که حضوری فعال در ورزشگاه ها دارند. بارها پز ورزشگاه پر از تماشاگر خود را در دربی پایتخت یا حتی دیدار لیگ قهرمانان آسیا به دیگر کشورها داده ایم اما متاسفانه هنوز نتوانسته ایم راهکار مناسبی برای بلیت فروشی و تسهیل در رفت و آمد تماشاگران به ورزشگاه ایجاد کنیم.

در بازی پرسپولیس و السد قطر در نیمه نهایی حتی روی پله ها و ورودی راهروهای ورزشگاه تماشاگر نشسته و ایستاده بازی را تماشا کرد اتفاقی که از نگاه حرفه ای مسئولان برگزاری AFC می تواند یک اتفاق تلخ را در بازی های فوتبال رقم بزند زیرا در صورت بروز حادثه ای غیر قابل پیش بینی امکان امداد رسانی را دشوار می کند و حتی ممکن است تماشاگران آسیب جانی ببینند.

با این شرایط هیچ کس نمی پرسد که چطور تماشاگران بیش از حد ظرفیت در ورزشگاه حضور داشته اند! مگر به تعداد ظرفیت ورزشگاه بلیت فروخته نمی شود؟! سوالی که ظاهرا پاسخ آن مثبت نیست! حتی شایعه شده بود که بلیت های چاپی غیر قانونی هم در ورزشگاه فروخته شده که شاید حتی خود باشگاه پرسپولیس که میزبان مسابقه هم بوده از چاپ و فروش آن هم اطلاع نداشته است! شایعه ای که اگر صحت داشته باشد مایه تاسف فراوان است. 

سال گذشته مدیران فدراسیون فوتبال برای جلوگیری از شائبه هایی که ایجاد شده بود بلیت فروشی را از سازمان لیگ فوتبال گرفتند و به خود باشگاه ها داده اند اقدامی که ظاهرا به سود باشگاه ها بود اما بدون اینکه زیر ساخت های آن فراهم شود انجام این اقدام زمینه سود جویی های مالی فراوانی را ظاهرا فراهم کرده است! زیرا در فوتبال حرفه ای و پیشرفته ای مثل ژاپن ظاهرا سازمان لیگ فوتبال این کشور متولی فروش بلیت مسابقه فینال پرسپولیس و کاشیما است و ژاپنی ها خیلی منظم و قانونمند روش و قیمت فروش بلیت این مسابقه مهم را از طریق سازمان لیگ خود اعلام کرده اند.

در حالیکه در ایران در بازی پرسپولیس و السد قطر هیچ ساز و کار منظم و قانونمندی برای فروش بلیت وجود نداشت و خیلی راحت بازار سیاه فروش بلیت حتی در فضای مجازی و یکی دو روز قبل از مسابقه به راه افتاد! به طوریکه کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال هم به مساله بلیت فروشی این مسابقه ورود کرد. 

 

شاید اصلا بهتر بود بدون انجام زیرساخت های مناسب بلیت فروشی از سازمان لیگ گرفته نمی شد تا حداقل تعداد بلیت های فروخته شده در هر مسابقه مشخص باشد و بیش از ظرفیت ورزشگاه به تماشاگران بلیت فروخته نشود! فوتبال ژاپن هم اکنون نشان داده که فقط در امکانات سخت افزاری از فوتبال ایران جلو نیست بلکه در روش های مدیریتی نیز از فوتبال ایران خیلی جلوتر است.ژاپنی ها هم قیمت بلیت و هم جایگاه تماشاگر را در ورزشگاه مشخص کرده اند و حتی برای هوادارانی که عضو کانون هستند تخفیف های ویژه ای در نظر گرفته اند. 

به نظر می رسد که مدیران ورزش،فدراسیون، سازمان لیگ و حتی باشگاه پرسپولیس همانقدر که بر نوسازی و تجهیز ورزشگاه آزادی و رفع ایرادهای آن تاکید دارند باید در زمینه مدیریت و نرم افزار فروش بلیت هم برای فینال 19 آبان وسواس بخرج بدهند. کاش مدیران باشگاه پرسپولیس قدر هواداران خود را بیشتر می دانستند و با کمک و یاری مسئولان سازمان لیگ ساز و کاری مناسب برای حضور هواداران واقعی خود در فینال پیدا می کردند زیرا فینال حق تماشاگرانی است که همواره در ورزشگاه حضور دارند و بازی این تیم با نود ارومیه را هم می بینند و فقط برای بازی های حساس و تاریخی به دنبال حضور درورزشگاه نیستند اما هواداران پرسپولیس برخلاف هواداران کاشیما سهمی از وفاداری ندارند و حتی گاهی باید بلیت را چندین برابر قیمت خریداری کنند.