به گزارش پارس نیوز، 

سایت AFC در تحلیل تساوی یک - یک تیم‌های فوتبال پرسپولیس و السد قطر در دور برگشت از مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان آسیا که منجر به صعود نماینده ایران به فینال رقابت‌ها شد، نوشته است: پرسپولیس بعد از تساوی یک - یک مقابل السد که برتری 2 بر یک در مجموع دو دیدار و رفت و برگشت را به همراه داشت، بلیت حضور در فینال لیگ قهرمانان را رزرو کرد و این موفقیت را به لطف یک نمایش منظم دیگر در ورزشگاه آزادی کسب کرد.

نماینده ایران که با تکیه بر برتری یک بر صفرش در بازی رفت در دوحه، بازی برگشت را آغاز کرد، با وجود دریافت گل در دقیقه 16، انسجام و نظم بازی خود را حفظ کرد تا اینکه در دقیقه 49 توسط سیامک نعمتی گل خورده را جبران کرد و همان گل برای صعودش به فینال کافی بود.

خط میانی یکدست بازی السد را فلج کرد

برانکو ایوانکوویچ تیمش را با آرایش 2-4-4 راهی میدان کرد و مسئولیت پوشش مرکز خط میانی را به زوج کمال کامیابی‌نیا و بشار رسن سپرد. در دو جناح خط میانی تیم هم سیامک نعمتی و احمد نوراللهی قرار گرفتند، اما در واقع این آرایش فقط روی کاغذ این‌گونه بود، چون در واقع هم نعمتی و هم نور‌اللهی در اکثر اوقات در موقعیتی عقب‌تر از جایگاه واقعی‌شان در میانه‌ میدان حضور داشتند تا به ایجاد یک واحد دفاعی قوی‌تر در قلب میدان کمک کنند (بازیکنان پرسپولیس با رنگ آبی‌ روشن روی نقشه بازی نشان داده شده‌اند)، واحدی که به پرسپولیس کمک کرد خط میانی تکنیکی السد را با بازیکنانی مانند ژاوی هرناندس، گابی و وو یونگ از کار بیندازد و تهدیدات آن را خنثی کند. برنامه ایوانکوویچ در خنثی کردن تهدیدات بازیکنان خط میانی السد، تا حدود زیادی موفقیت‌آمیز بود و آمارها هم گویای این واقعیت هستند؛‌ سه ستاره خط میانی السد در تمام طول بازی در محوطه جریمه پرسپولیس تنها شش پاس دادند.

درخشش بیرانوند در محافظت از دروازه پرسپولیس

در حالی که تنها چهار دقیقه تا به صدا درآمدن سوت پایان بازی مانده بود، جونگ وو یونگ، یک سانتر بی‌عیب و نقص را از سمت چپ برای ژاوی پیش تاخته در محوطه جریمه پرسپولیس فرستاد. توپ در فضای خالی محوطه جریمه روی سر ژاوی نشست و این بازیکن اسپانیایی ضربه‌ای زد که نیمی از تماشاگران حاضر در استادیوم تصور کردند به گل تبدیل شده است. بیرانوند اما با یک واکنش فوق‌العاده، مانع رسیدن السد به گلی دیرهنگام شد. این واکنش اما خلاصه‌ای از درخشش سنگربان تیم ملی ایران در شب مصاف پرسپولیس و السد بود.

با وجود حملات ابتدایی از سوی بغداد بونجاح، بیرانوند هر زمانی که السد توانست از سد دفاع فشرده پرسپولیس بگذرد، حاضر بود تا حملات حریف را ناکام بگذارد. او چهار بار با واکنش‌هایش دروازه پرسپولیس را نجات داد و دو بار هم دفع توپ کرد تا به تیمش برای رسیدن به فینال کمک کند.

خنثی‌سازی عفیف با زوج خلیل‌زاده و حسینی

ایوانکوویچ، شجاع خلیل‌زاده را که پست اصلی‌اش دفاع میانی است، در سمت راست خط دفاعی قرار داد تا حملاتی را که از جانب اکرم عفیف متوجه پرسپولیس بود، خنثی کند و در این امر کاپیتان جلال حسینی هم به عنوان مدافع میانی سمت راست به او کمک می‌کرد.

عملکرد این زوج در خنثی‌سازی یکی از مهره‌های هجومی کلیدی السد به میزان زیادی موفقیت‌آمیز بود. دقت پاس ملی‌پوش قطری السد 75 درصد بود که از اُفتی چشمگیر در میزان پاس‌های سالم او نسبت به بازی‌های قبلی (به طور میانگین 81 درصد) حکایت می‌کرد. آمار عفیف در نیمه زمین حریف حتی بدتر هم می‌شد چون تنها 65 درصد از پاس‌های او در زمین پرسپولیس به مقصد رسید و این در حالی بود که او در بازی‌های قبلی‌اش در نیمه زمین رقبا به طور میانگین 73 درصد پاس‌ سالم داشت.

عفیف مجبور شد تا دقیقه 50 بازی صبر کند تا اولین موقعیت مناسب را برای شلیک توپ به سمت دروازه حریف به دست آورد که البته آن فرصت را هم با شوتی ضعیف از روی خط محوطه جریمه به هدر داد و بیرانوند آن را به آسانی مهار کرد و این تنها موقعیت او تا پایان بازی بود.