به گزارش پارس نیوز، رقابت‌های گرندپری تکواندو از زمان حضورشان در تقویم مسابقات فدراسیون جهانی(WTF) به عنوان یکی از مهم‌ترین مسابقات این رشته در راستای جمع کردن امتیازات لازم برای حضور در بازی‌های المپیک شده است؛ مسابقاتی که تا سال گذشته به صورت چهار مرحله‌ای برگزار می‌شد اما پس از اتمام گرندپری‌های سال ۲۰۱۷ با تصویب فدراسیون جهانی قرار بر این شد که به صورت پنج مرحله‌ای پیگیری شود.

برای حضور در این رقابت‌ها بهترین‌های جهان در هر وزن با توجه به رنکینگ المپیکی دعوت می‌شوند. تکواندوکاران ایران نیز در همه ادوار این رقابت‌ها از مدعیان اصلی کسب مدال طلا و عنوان قهرمانی بوده‌اند اما پس از المپیک ۲۰۱۶ ریو، شرایط هوگوپوشان ایران در این مسابقات چندان مساعد نیست، به گونه‌ای که آخرین مدال طلای تیم ملی تکواندو در این رقابت‌ها را سجاد مردانی در گرندپری ۲۰۱۶ باکو (در تاریخ ۱۳۹۵/۹/۲۰) کسب کرد. پس از آن ملی‌پوشان ایران در هفت مرحله بعدی مسابقات گرندپری (نزدیک به دو سال) در کسب مدال طلا ناکام بودند و با درخشش آرمین هادی‌پور در گرندپری‌ ۲۰۱۸ لندن، این طلسم دو ساله شکسته شد.

عدم درخشش تکواندوکاران ایران در گرندپری‌ها فاصله‌ آن‌ها با رقبایشان را در جدول رنکینک المپیکی زیاد کرده است، اتفاقی که استمرار آن نمی‌تواند نتایج خوبی را برای تکواندوی ایران در بر داشته باشد. با این حال نمایندگان ایران با هدایت فریبرز عسکری عملکرد قابل قبولی در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا داشتند که نوید بازگشت تکواندوی ایران به روزهای اوجش را می‌داد و حالا به نظر می‌رسد با این مدال طلا باید امیدوارانه تر در مورد تکواندو صحبت کرد.  

در بازی‌های آسیایی شاهد بودیم صرفا اسامی بزرگ نمی‌توانند نتایج خوبی را رقم بزنند و اعتماد کردن به جوان‌ترها می‌تواند راه را برای تکواندوی ایران هموارتر کند. نفراتی چون امیرمحمد بخشی، میرهاشم حسینی و سعید رجبی تکواندوکاران جوانی بودند که توسط کادرفنی مورد استفاده قرار گرفته و برخلاف باتجربه‌ها، عملکرد خوبی داشتند، نکته‌ای که به نظر می‌رسد نزد کادرفنی سابق تیم ملی تکواندو فراموش شده بود. امید می‌رود کادرفنی جدید با استفاده بیشتر از این نیروهای جوان، ‌بتواند بهترین بهره برداری را از آن‌ها در المپیک ۲۰۲۰ توکیو داشته باشد.

نتایج تکواندوکاران ایران از نخستین مرحله گرندپری‌های سال ۲۰۱۷ تا کنون به قرار زیر است:

*گرندپری‌های ۲۰۱۷ (چهار مرحله‌ای)
۱) مرحله اول در مسکو:
محمد کاظمی در وزن ۵۸- کیلوگرم(برنز)
۲) مرحله دوم در ربات:
فرزان عاشورزاده در وزن ۵۸- کیلوگرم(برنز)
۳) مرحله سوم در لندن:
 آرمین هادی‌پور در وزن ۵۸- کیلوگرم(نقره) و سجاد مردانی در وزن ۸۰+ کیلوگرم(برنز)
۴) مرحله چهارم در آبیجان:
 فرزان عاشوراده در وزن ۵۸- کیلوگرم(نقره)

*گرندپری‌های ۲۰۱۸ (پنج مرحله‌ای)
۱) مرحله اول در رم:
ایران شرکت نکرد و بدون مدال ماند.
۲) مرحله دوم در مسکو:
آرمین هادی‌پور در وزن ۵۸- کیلوگرم(نقره) و ابوالفضل یعقوبی در وزن ۶۸- کیلوگرم(برنز)
۳) مرحله سوم در تائویان:
میرهاشم حسینی دروزن ۶۸- کیلوگرم(نقره)
۴) مرحله چهارم در منچستر:
آرمین هادی‌پور در وزن ۵۸- کیلوگرم(طلا)، مرهاشم حسینی در وزن ۶۸- کیلوگرم(نقره) و سجاد مردانی در وزن ۸۰+ کیلوگرم(برنز)

*نیاز تیم ملی بانوان به مسابقات گرندپری

آخرین حضور و مدال تکواندوکاران تیم ملی بانوان ایران نیز در این رقابت‌ها، به گرندپری ۲۰۱۵ مسکو برمی‌گردد که کیمیا علیزاده توانست در وزن ۵۷- کیلوگرم به مدال طلای این رقابت‌ها دست پیدا کند. گرندپری‌ها یکی از اصلی‌ترین راه‌ها برای رسیدن به بازی‌های المپیک هستند اما وضعیت رنکینگ بانوان ایرانی به گونه ای نیست که جواز حضور در این مسابقات را داشته باشند.

پس از المپیک ۲۰۱۶ ریو و مسابقات جهانی، کیمیا علیزاده به صورت مداوم با مصدومیت‌ها و بیماری‌های مختلف دست و پنجه نرم کرده است، اتفاقی که نتیجه آن دوری از میادین مختلف، از دست دادن آمادگی فنی و بدنی، از دست دادن امتیاز و افت رنکینگ المپیکی است. با این وجود نیاز بانوان تکواندو برای حضور در رقابت‌ها و تورنمنت‌های بین‌المللی برای جمع کردن امتیاز بیشتر احساس می‌شود. مسئله‌ای که به نظر می‌رسد در فدراسیون تکواندو مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرد و بهتر است مسئولان این رشته نگاه ویژه‌تری به این موضوع داشته باشند.

 

رده بندی نهایی مسابقات تکواندوی گرند پری منچستر:


*وزن ۵۸- کیلوگرم مردان
۱) آرمین هادی‌پور(طلا) از ایران
۲) تای هون کیم(نقره) از کره‌جنوبی
۳) آدرین ویسنته یونتا(برنز) از اسپانیا
۳) خسوس تورتوسا(برنز) از اسپانیا

*وزن ۶۸- کیلوگرم مردان
۱) دای هون لی(طلا) از کره‌جنوبی
۲) میرهاشم حسینی(نقره) از ایران
۳) سی محمد کتبی(برنز) از انگلیس
۳) بردلی سیندن(برنز) از انگلیس

*وزن ۸۰+ کیلوگرم مردان
۱) ولادیسلاو لارین(طلا) از روسیه
۲) کیو دون این(نقره) از کره‌جنوبی
۳) سجاد مردانی(برنز) از ایران
۳) هونگیی سون(برنز) از چین


*وزن ۴۹- کیلوگرم بانوان
۱) پانیپاک(طلا) از تایلند
۲) جائه یونگ سیم(نقره) از کره‌جنوبی
۳) یوتینگ هونگ(برنز) از چین‌تایپه
۳) میو یامادا(برنز) از ژاپن

*وزن ۶۷- کیلوگرم بانوان
۱) لائورن ویلیامز(طلا) از انگلیس
۲) ماتا جلیک(نقره) از کرواسی
۳) ویکتوریا تامز(برنز) از مکزیک
۳) نور تاتارعسکری(برنز) از ترکیه

*وزن ۶۷+ کیلوگرم بانوان
۱) شویین ژنگ(طلا) از چین
۲) بیانکا والکدن(نقره) از انگلیس
۳) ماریا اسپینوزا(برنز) از مکزیک
۳) پان گائو(برنز) از چین

طبق تصمیم فدراسیون جهانی تکواندو به نفرات اول این مسابقات ۵هزار دلار، نفرات دوم ۳هزار دلار و نفرات سوم هزار دلار جایزه نقدی تعلق گرفت.

همچنین این رقابت‌ها G۴ بود و به نفرات اول تا سوم این رقابت‌ها به ترتیب ۴۰، ۲۴ و ۱۴.۴ امتیاز در راستای افزایش رنکینگ المپیکی اضافه شد.