به گزارش پارس نیوز، طرح های اقتصادی در فوتبال ایران یکبار دیگر هم جواب نداد و اینبار البته مشخص نیست در فاصله بین دو جابجایی مدیریتی در پرسپولیس چه اتفاقی رخ داده که اتوبوس اختصاصی باشگاه از دست رفته است.

 

علی اکبر طاهری، مدیرعامل سابق پرسپولیس سال 95 با حضور در سمنان خبر از خرید اتوبوس کاملا ویژه این باشگاه را داد. این اتوبوس نزدیک به یکسال بعد در هتل المپیک رونمایی شد و بعد از آن نیز بارها در سفرهای داخلی بازیکنان از هتل به استادیوم و بالعکس و همچنین سفرهای خارجی تا فرودگاه مورد استفاده قرار گرفت. بعد از آن مدتی از این اتوبوس خبری نبود تا اینکه انتشار عکس‌هایی عجیب از فردی عادی که مدعی خرید آن بود خبرساز شد.


چراغی، فردی تبریزی است که مدعی است چند دستگاه اتوبوس دارد و با حضور در کارخانه عقاب و دیدن این اتوبوس خواهان خرید آن شده و در نهایت نیز به مبلغ یک میلیارد و سیصد میلیون آن را خریده است. این فرد مدعی شده که کارخانه عقاب با اعلام این موضوع که باشگاه پرسپولیس در پرداخت اقساط آن کوتاهی کرده و به این دلیل آن را برای فروش گذاشته‌اند، موفق به خرید آن شده است. این در حالی است که صحبت‌های دو مدیرعامل کنونی و اسبق و همچنین افراد مطلع در این ماجرا شرایط را عجیب کرده است. اینکه به چه شکل یک اتوبوس بدون دردسر از دست باشگاه خارج شده و هیچکس پاسخ روشنی در اینباره ندارد.


پیدا کردن علی اکبر طاهری در این روزها که پرسپولیس محرومیت نقل و انتقالاتی را پشت سر می‌گذارد شاید سخت‌ترین کار باشد. مدیری که بعد از جدایی از صندلی مدیریت پرسپولیس به خیلی از مسائلی که به او مرتبط دانسته شد سیاست سکوت را در پیش گرفت و درباره آنها صحبت نکرد.

 

طاهری اما صحبت‌های زیادی در این باره داشت و معتقد است همه کسانی که او را متهم کرده‌اند به خدا واگذار می‌کند. از پرونده مربوط به پرداختی ایرانسل تا ماجرای اتوبوس باشگاه. مدیرعامل سابق باشگاه که قصد مصاحبه ندارد در اینباره می‌گوید: خیلی حرف‌ها هست اما بهتر است بروید از آقای کاشانی که در ریز این ماجرا هست بپرسید. البته خود آقای گرشاسبی هم که در چند جلسه حضور داشتند می‌توانند خیلی خوب در اینباره توضیح بدهند.


وی در ادامه صحبت‌هایش می‌گوید: تعجب می‌کنم از اینکه می‌گویید آقایان کلا ماجرای اتوبوس باشگاه را منکر شده اند وقتی خودشان در بیشتر جلسات حضور داشتند و به عنوان عضو هیات مدیره قرارداد را هم امضا کرده‌اند.

 


طاهری در پاسخ به این سوال که چرا اتوبوس باشگاه را به نام "باشگاه پرسپولیس" خریداری نکرده‌اند که اکنون هیچ سندی در اینباره نباشد و به راحتی از چنگ باشگاه خارج شده باشد گفت: باشگاه در آن مقطع بدهی داشت و نمی‌خواستیم به خاطر بدهی و بعنوان اموال باشگاه مصادره شود. ما آن را طبق فرمول خاصی خریدیم و تمام اسناد آن موجود است. بخش عمده آن پرداخت شد تا به شکل اجاره به شرط تملیک آن را بعد از 5 سال در اختیار کامل داشته باشیم. ماهیانه مبلغ ناچیزی به عنوان اجاره و اقساط پرداخت می‌کردیم و بخش عمده آن نیز پرداخت شده بود. این یک اتوبوس کاملا اختصاصی و سفارشی بود و من کاملا آن را بررسی کردم و دو تا خریداری شد؛ یکی برای تیم ملی و یکی هم برای باشگاه پرسپولیس. دو محوره هم شد تا صندلی‌های آن کاملا خاص و برای راحتی بازیکنان باشد. اصلا حرف‌های مرا دوستانه بگیرید و ننویسید و بروید از آقای جعفر کاشانی بپرسید. ایشان که هم در دوران بنده حضور داشتند و هم حالا. مطمئنا حرف‌های خواندنی خواهند داشت.


پندار خمارلو مدیر روابط عمومی باشگاه پرسپولیس در اینباره می گوید: اتوبوس به نام باشگاه نبوده، باشگاه مبلغی را پرداخت کرده بود. قرار بود مبلغی هم به عنوان اجاره ماهیانه آن پرداخت شود. مبلغ کمی هم باقی نمانده بود و حدود هفتصد میلیون از این مبلغ باقی مانده بود. البته اینجا دو موضوع است؛ یکی مربوط به اینکه باشگاه به عنوان یک شرکت دولتی محدودیت‌هایی برای به نام زدن این اموال داشته و موضوع بعدی اینکه مشکلات مالی در آن مقطع باعث شده تا این موضوع سرانجام نیابد.


مدیر روابط عمومی باشگاه در پاسخ به این سوال که اگر باشگاه با محدودیت‌هایی مواجه بوده چرا اقدام به انجام این کار کرده که سرانجامی هم نداشته گفت: نمی‌دانم. شاید بعد از آن و موقعی که کار به سرانجام رسید و موعد به نام زدن شده بود توافقی برای حصول این کار انجام می‌شده است.


خمارلو در خصوص اینکه ماجرای پرداختی باشگاه برای این اتوبوس چه می‌شود گفت:من در جریان اینکه شرکت عقاب به چه شکلی آن را به فروش رسانده نیستم و اینکه مزایده گذاشته اند یا هر چیز دیگری. اما در خصوص پرداختی باشگاه مطمئنا این مبلغ باید به حساب باشگاه از طرف شرکت عقاب واریز شود.

 

نکته عجیب اینجاست که شخص خریدار اتوبوس مدعی شده که نزدیک به دو ماه قبل این اتوبوس را خریداری کرده است و مطمئنا برای این موضوع مبلغ مورد نظر را نیز پرداخت کرده اما همچنان باشگاه از سرنوشت پول پرداختی آن بی‌خبر است و روابط عمومی باشگاه هم مدعی است در صورتی که این اقدام انجام شده (فروش اتوبوس) باید مبلغ پرداختی به باشگاه پرداخت شود. اتفاقی که اگر با شوی تبلیغاتی خریدار در فضای مجازی همراه نمی‌شد و رسانه‌ها به آن ورود نمی‌کردند شاید تا این لحظه اصلا باشگاه پیگیر ماجرای دریافت مبلغ پرداختی خود نبود (مثل آنچه که تاکنون نسبت به آن عمل کرده و با گذشت ماه‌ها همچنان مدیرعامل باشگاه مدعی است که اتوبوسی در کار نبوده و مدیرعامل سابق و معاون سابق از پرداخت بخش اعظم این مبلغ خبر می‌دهند).


مدیرعامل کنونی باشگاه در حالی منکر خرید و تحویل گرفتن اتوبوس شده که در این تصویر مشخص است او شخصا در مراسم رونمایی از آن حضور داشته است!

 

حمیدرضا گرشاسبی نیز در گفتگو با خبرنگاران صحبتهای خود درباره اتوبوس باشگاه را اینچنین مطرح کرده است: اتوبوسی به نام باشگاه پرسپولیس وجود نداشته و این اتوبوس که عنوان می‌شود در مالکیت باشگاه پرسپولیس نبوده است. قرار بود اتوبوسی از شرکت عقاب خریداری شود که باشگاه نتوانست پول آن را تامین کند. شرکت عقاب هم محبت کردند و رنگ پرسپولیس را روی بدنه و صندلی‌ها کار کردند و بعد که دیگر نتوانستیم پولش را بدهیم اتوبوس را در اختیار نگرفتیم.

 

محمد علی ترکاشوند، معاون سابق پرسپولیس در این خصوص اینطور توضیح می‌دهد:بنده با مدیر شرکت عقاب هم صحبت کردم. اینکه می‌گویند این اتوبوس یک شو بوده و هیچ استفاده‌ای از آن نشده را متوجه نمی‌شوم. این اتوبوس حداقل 50 سفر پرسپولیس را صورت داده و ما در بیشتر سفرهای داخلی و ترانزیت فرودگاهی از آن سود بردیم و بازیکنان فعلی می‌توانند در این خصوص گواهی بدهند.

 

وی در خصوص این اتوبوس می‌گوید: بخش عمده‌ی مبلغ این اتوبوس پرداخت شده بود. یک اتوبوس ویژه و منحصربفرد در ایران بود و به شکلی کاملا وی آی پی و برای بازیکنان ساخته شده بود و طراحی آن کاملا سفارشی بود. قرار بود باشگاه باقی مانده این مبلغ را به شکل ماهی 6 میلیون تومان واریز کند. فکر کنم نزدیک به 200 میلیون آن باقی مانده بود و نمی‌دانم چرا آن را از دست دادند. این اتوبوس به این شکل سفارشی حداقل 3 میلیارد اکنون می‌ارزید. نمی‌دانم می‌گویند این فرد آن را نزدیک به یک میلیارد و ششصد میلیون خریداری کرده است.

 

در این میان جعفر کاشانی، رییس هیات مدیره پرسپولیس در گفتگو با خبرنگار ما صحبت در این زمینه را به پایان جلسه هیات مدیره (فردا) موکول می‌کند و در صحبتی کوتاه فقط خرید و عقد قرارداد این اتوبوس را تایید کرد: بله، من با آقایان طاهری به سمنان رفتم و آنجا مقدمات اولیه خرید و رنگ آمیزی و باقی مسائل را انجام دادیم. آقای اکبری، مدیرعامل شرکت اسکانیا نیز همکاری مناسبی داشتند و حتی آنجا خودم صحبت درباره خرید اتوبوس برای باشگاه استقلال را نیز انجام دادم که از طرف باشگاه پیگیری نشد.