به گزارش پارس نیوز، رقابت‌های والیبال هجدهمین دوره بازی‌های آسیایی جاکارتا از 28  مرداد ماه آغاز خواهد شد و تیم ملی والیبال ایران رقابت‌ خود را برای کسب دومین مدال طلای این رقابت‌ها آغاز خواهد کرد. تیم ملی والیبال ایران در گروه دوم بازی‌های آسیایی در کنار پاکستان و مغولستان قرار دارد. این تیم اولین دیدار خود را روز 31 مردادماه برابر پاکستان انجام می‌دهد و بعد از یک روز استراحت، دوم شهریورماه از ساعت 9 برابر مغولستان قرار می‌گیرد تا با برگزاری 2 مسابقه، دیدارهای مرحله گروهی برای ایران به پایان برسد. شاگردان کولاکوویچ در اولین دیدار مرحله حذفی خود روز چهارم شهریور‌ماه برابر یکی از سه تیم گروه اول یعنی هندوستان، عربستان و قرقیزستان به میدان می‌رود.

**به دنبال تکرار طلایی

 نتایج درخشان والیبال ایران در سال‌های اخیر و عملکرد خوب این تیم منجر شد در سال‌های گذشته، سطح والیبال ایران از قاره کهن فراتر برود. شاید به همین  بدلیل بود که چهار سال قبل و در جریان بازی‌های آسیایی اینچئون، تیم ملی والیبال ایران که آن روزها هدایت آن بر عهده اسلوبودان کواچ بود، به راحتی مقابل حریفان آسیایی خود به پیروزی رسیده و مدال طلا را از آن خود کند.

در چهار سالی که از  اینچئون گذشته است، والیبال ایران روزهای پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشته و این بار با برخی بازیکنان جدید و دو سه ستاره همان چهار سال قبل، راهی جاکارتا شده است. با وجود اینکه تیم‌های آسیایی به نسبت چهار سال قبل روند صعودی طی کرده و قدرتمندتر شده‌اند و با توجه به اینکه تیم ایران نیز آن تیم شکست ناپذیر قدرتمند سال‌های قبل نیست، اما جامعه ورزش، مسئولان و مردم از والیبال انتظار مدالی جز طلا ندارند و این کار تیم ملی والیبال را سخت خواهد کرد.

بلندقامتان والیبال در اندیشه دومین طلا / آماده برای جدال آسیایی

**تغییر تصمیم و اعزام تیم اصلی

با توجه به برنامه شلوغ والیبال و رقابت‌های قهرمانی جهان که در شهریورماه برگزار می‌شود، ابتدا قرار بر این بود که تیم ملی «ب» به  بازی‌های آسیایی جاکارتا اعزام شود. در همین راستا تیم ملی «ب» تشکیل و ‌جهانگیر سید عباسی هم به عنوان مربی این تیم انتخاب شد. اما چند روزی از تمرینات این تیم نگذشته بود که به دلیل حساسیت این بازی‌ها و عدم اعتماد وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک به تیم ملی «ب» برای کسب مدال‌آوری، در نهایت والیبال با ترکیب اصلی‌اش عازم بازی‌های آسیایی جاکارتا شد تا از عنوان قهرمانی سال گذشته‌اش دفاع کند.

البته حریفان ایران با توجه به اینکه رقابت‌های قهرمانی جهان در شهریورماه را پیش رو دارند با نفرات جدید در بازی‌های آسیایی حضور پیدا خواهند کرد.

بلندقامتان والیبال در اندیشه دومین طلا / آماده برای جدال آسیایی

**حریفان سرسخت چشم‌بادامی

تیم ملی ایران در این دوره از بازی‌های آسیایی حریفانی سرسخت پیش رو خواهد داشت که تنها به مدال طلا فکر می‌کنند. تیم‌هایی مانند ژاپن و چین که در سال‌های اخیر رشد قابل توجهی داشتند و مقابل تیم ایران نیز به پیروزی‌هایی رسیده‌اند این بار با انگیزه و روحیه بالاتر برای مدال طلای بازی‌های آسیایی دندان تیز کرده‌اند.

تیم ژاپن که سابقه 8 قهرمانی را در کارنامه خود دارد و یکی از پرافتخارترین تیم‌های آسیایی محسوب می‌شود، در بازی‌های آسیایی تنها 6 بازیکن باتجربه خود را که در رقابت‌های جام ملت‌ها هم حضور داشتند به جاکارتا اعزام می‌کند.

تیم ژاپن در جریات رقابت‌های لیگ ملت‌های والیبال موفق شد تیم ایران را بعد از هشت سال شکست دهد و حالا برای اینکه بار دیگر بتواند ایران را شکست دهد در نبرد جاکارتا مقابل تیم ملی کشورمان صف آرایی می‌کند.  رقابت‌های قهرمانی جهان 20 روز بعد از بازی‌های آسیایی جاکارتا آغاز می‌شود و عدم حضور چشم بادامی‌ها در بازی‌های آسیایی به خوبی مشخص است که آنها به فکر رقابت‌های جهانی هستند و به بازیکنان اصلی خود استراحت دادند تا در جهان از پس حریفان قدرتمند برآیند. البته غیر از ژاپن،  چین نیز همین سیاست را پیاده کرده است.

بلندقامتان والیبال در اندیشه دومین طلا / آماده برای جدال آسیایی

تیم چین ‌سال‌ها به مربیان بومی خود تکیه کرده بود اما سال گذشته برای نخستین بار سنت‌شکنی کرد و با رائول لوزانو قرارداد بست. چینی‌ها توانستند سال گذشته در رقابت‌های انتخابی والیبال جهان که به میزبانی ایران در اردبیل برگزار شد جواز حضور در رقابت‌های جهانی را به دست آورند.

چینی‌ها برای حضور در بازی‌های آسیایی از بین بازیکنان اصلی تنها به چهار بازیکن بسنده کردند و گویا آنها هم با این سیاست هدفشان را رقابت‌های قهرمانی جهان قرار دادند. البته کره‌جنوبی که همیشه جدی‌ترین رقیب ایران هم محسوب می‌شود شرایطش کمی فرق می‌کند. این تیم تقریبا با نفرات اصلی خود به این آوردگاه آسیایی می‌آید و به نظر می‌رسد که اصلی‌ترین رقیب ایران در بازی‌های آسیایی با توجه به شرایط دیگر مدعیان، کره جنوبی باشد.

**عواقب خوب و بد یک تصمیم

تیم ملی والیبال ایران شهریور ماه امسال مسابقات قهرمانی جهان را پیش رو دارد، مسابقاتی که از هر حیث بسیار حائز اهمیت است و تیم ملی والیبال ایران با کسب نتایج خوب و پیروزی مقابل قدرت های جهان می‌تواند اعتبار کمرنگ‌شده خود را بازیابد. در این بین حالا با تصمیم وزارت ورزش و فدراسیون والیبال تیم اصلی ایران راهی بازی های آسیایی جاکارتا شده است که این موضوع برخی نگرانی‌ها را ایجاد کرده است.

بلندقامتان والیبال در اندیشه دومین طلا / آماده برای جدال آسیایی

نگرانی نخستی که کادر فنی تیم ملی نیز گاهی در صحبت هایش به آن اشاره کرده است، مصدومیت احتمالی برخی نفرات است. در بین بازیکنان اعزامی به اندونزی برخی نفرات با آسیب دیدگی‌هایی مواجه هستند که  امکان تشدید آن‌ها وجود دارد.

به همین دلیل ایگور و دستیارانش باید با احتیاط بیشتری از نفرات اصلی استفاده کنند و این برایشان محدودیت‌زا خواهد بود. از طرفی خستگی ناشی از سفر به شرق آسیا، بازگشت به ایران و سپس رفتن به اروپا شاید روی روند بدنسازی بازیکنان تاثیر بگذارد. با همه این تفاسیر بازیکنان تیم ملی و فدراسیون نشینان تمرکز فعلی خود را روی بازی‌های آسیایی گذاشته‌اند و در تلاشند با مدال طلا برگشته و خود را با روحیه قوی برای نبرد بعدی خود آماده کنند.