به گزارش پارس نیوز، 

ماجرای پرداخت حق کپی رایت سال هاست که در صدا و سیمای ایران در حال بحث و مجادله است و هرگز به نتیجه ای نمی رسد؛ چرا که عموما برنامه ای برای پوشش هرچه بهتر آن وجود ندارد و به کوچک ترین و کم ترین شرایط ممکن بسنده می شود.

یکی از سیاست های جذب مخاطب در تلویزیون های رسمی توسعه یافته جهان، ایجاد تنوع و قرار دادن گزینه های متعدد بر روی میز مخاطب است، اتفاقی که در این سال ها بنا به دلایل نامعلوم هرگز صورت نگرفته است تا کنداکتور های شبکه های ورزشی پر شود از انواع و اقسام رقابت های خسته کننده که گاها با استقبال کمی روبرو می شود.

 

پاری سن ژرمن و کائن
پاری سن ژرمن و کائن

 

برای مثال در فصول گذشته بارها مشاهده کرده ایم که دیدار پاری سن ژرمن برابر تیم های ناشناخته لوشامپیونه مجوز پخش گرفته است اما رقابت هایی داغ و پرهوادار چون نبرد قدرتمندان اسپانیایی (رئال مادرید و بارسلونا) از کنداکتور پخش زنده خارج شده اند!

 

اگر بنای اصلی انتخاب، احترام به سلیقه مخاطب و نگاه آنان است، می بایست طبق الگو های ارزشی برخورد شود، نه قرار دادن رقابتی بی هیجان و کم طرفدار چون پاری سن ژرمن مقابل کائن! هرچند که این مشکل بازمی گردد به مسائل پرداخت حق کپی رایت و شکایت هایی که به صورت سالانه علیه صدا و سیما از سوی متولیان پخش زنده شکل می گیرد! زیرا برای سال هاست که اعتقادی به پرداخت حق کپی رایت نداشته و نداریم!

 

شبکه رئال مادرید
شبکه رئال مادرید

 

شبکه باشگاه رئال مادرید در دو شکل آزاد و کارتی به خانه های هواداران این تیم می آید، افرادی که میل به پیگیری زنده اتفاقات این تیم و دنبال کردن بازی ها و تمرینات و تحلیل ها به صورت لحظه به لحظه می باشند، با پرداخت هزینه ای مشخص به عضویت شبکه درمی آیند تا بتوانند از مزایای آن بهره ببرند و آنهایی که به همان پخش روتین شبکه راضی اند به همان منوال اتفاقات یک دهه گذشته را دنبال می کنند.

 

هزینه ای که به صورت سالانه صدا و سیما می بایست برای پرداخت حق کپی رایت لیگ ها بپردازد چیزی بالغ بر 15 میلیارد تومان است که با افزایش نرخ دلار قطعا این عدد حالا به 30 میلیارد تومان رسیده است؛ سیاست سازمان بدین نحو بوده که در ابتدای بازار گرمی شبکه های مبدا و مادر خود را به پیش نمی اندازد و اعلام بی میلی به پخش رقابت های لالیگا، لیگ برتر انگلیس و سری آ و .. می کند! اما پس از نزدیک شدن به آغاز فصل به یکباره مذاکراتش را از سر می گیرد تا به جای پرداخت 30 میلیارد به عنوان قرارداد پیش فصل، قرارداد میان فصل را با نیم برابر کاهش قیمت به ثبت برساند! یعنی پرداخت 15 میلیارد تومان برای پوشش یک فصل از یکی از لیگ های معتبر اروپایی، که در نوع خود یک سیاست فوق العاده جذاب و موثر شمرده می شود!

 

لالیگا
لالیگا

 

همچون فصل های گذشته باز هم بحث و مجادله ها بر سر پخش زنده رقابت های لالیگا داغ است! آیا آنها این رقابت ها را پوشش می دهند؟ قطعا بله! اما با اندکی تاخیر در عقد قرارداد تا بتوانند تخفیفی ویژه را حاصل کنند! نتیجه گیری نهایی این است که اگر تلویزیون توانایی پرداخت این اعداد و ارقام را ندارد، بهتر نیست سیاست شبکه هایی چون رئال مادرید را در پیش بگیرد و فرصتی ویژه را برای هواداران ایرانی این تیم که اغلبا از تماشای بازی محبوب تیم خود در کنداکتور های حذف شده صدا و سیما جایی برای پیدا کردن علایقشان نمی بینند، در پیش بگیرند؟

 

البته همواره این تئوری مطرح بوده است که صدا و سیما به عمد از پوشش رقابت هایی چون سری آ و بعضا دیدار های حساس امتناع می کند تا برخی اپلیکیشن های داخلی که طی قراردادی ویژه حق پخش این رقابت ها را برعهده دارند، بتوانند به جذب مخاطب بپردازند!


انتهای پیام/