به گزارش پارس نیوز، 

اواسط تیر تا اواسط شهریور ماه فصل صعود به قله دماوند محسوب می‌شود و در این مدت کوهنوردان زیادی از داخل و خارج کشور برای رسیدن به این قله سمت منطقه پلور و رینه مازندران می‌آیند، اما در این بین سوء استفاده‌هایی از این حضور پرشمار می‌شود که جای رسیدگی دستگاه‌های نظارتی در آن خالی است.

ماجرا از این قرار است که از پارکنیگ خودروها در رینه تا منطقه گوسفندسرا، گیتی قرار داده‌اند و خودروهای شخصی اجازه ورود ندارند و هر کوهنوردی که قصد صعود به دماوند دارد، باید پیاده یا با خودروهایی که مجوز دارند به گوسفندسرا برود، اما کوهنوردان علاوه بر کرایه‌ای که به خودروها پرداخت می‌کنند باید 20 هزار تومان نیز پول ورودی بدهند که طبق اعلام فدراسیون کوهنوردی این مبلغ به صورت غیرقانونی توسط شهرداری و شورای شهر رینه دریافت می‌شود.

یکی از کوهنوردان می‌گوید: اینجا منبع درآمدی برای شهرداری و افراد محلی شده و به حرف هیچ کس هم توجهی نمی‌کنند. چون پول دارد، بارها نیز دعوا شده است. سفره‌ای از طبیعت خدادادی پهن شده و هرکسی هر چقدر می‌تواند، می‌برد!

راننده یکی از خودروها هم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس این طور عنوان می‌کند: این مبلغی که گرفته می‌شود، با هماهنگی شواری محل و فدراسیون کوهنوردی بوده است.

رضا زارعی، رئیس فدراسیون کوهنوردی در این خصوص به خبرنگار فارس که از نزدیک شاهد ماجرا بوده است، می‌گوید: 4 سال پیش برای جلوگیری از فعالیت معادن در منطقه دماوند اقداماتی را انجام دادیم و همان زمان یکی از معادن که متعلق به شهرداری رینه بود غیرفعال شد، اما آنها برای تلافی گیتی را غیرقانونی قرار دادند و راه را بستند و کسی هم به شکایت ما ترتیب اثر نداد. شهرداری از خودروها و قاطرداران عوارض دریافت می‌کند و این کار منبع درآمدی غیرقانونی برای آنها شده است. ما نرخی را برای خودروها در نظر گرفته بودیم که مورد موافقت شورای شهر و شهرداری رینه قرار نگرفت.

وی ادامه داد: بهانه شهرداری این است که 20 هزار تومان را برای جابجایی زباله دریافت می‌کند، اما حمل زباله توسط فدراسیون و بدون گرفتن هیچ پولی انجام می‌شود. شهرداری گیت را سالانه اجاره داده‌ است و مبالغی که گرفته می‌شود، آزاد و بدون هیچ مبنایی است. اگر هم سوالی پرسیده شود که چرا این مبالغ دریافت می‌شود، به دروغ می‌گویند که فدراسیون این کار را کرده است.

رئیس فدراسیون کوهنوردی در مورد اینکه خوردهای حمل کوهنورد چطور مجوز می‌گیرند، گفت: اینها با پرداخت مبلغی از طریق شهرداری مجوز فعالیت می‌گیرند.

زارعی در مورد نحوه جمع آوری زباله‌ها در دماوند عنوان کرد: زباله‌هایی که جمعه آوری می‌شوند هفته ای یک بار به پایین می‌آوریم و حتی به پلور و رینه هم نمی‌بریم و دو سال است که مستقیم به تهران می‌آید، چون هیچ کس مسئولیت تخلیه زباله را به گردن نمی‌گیرد و قبلا شهرداری پلور زباله‌ها را در دره خالی می‌کرد که شرایط نامناسبی را به وجود آورده بود.

انتهای پیام/