به گزارش پارس نیوز، سه شنبه هفته پیش (۲ مرداد) قانون ممنوعیت استفاده از بازنشستگان در دستگاه‌ها و نهاد‌های دولتی از سوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی تصویب شد.

براساس تبصره یک ماده واحده این طرح، به کارگیری بازنشستگان در سمت‌های روسای سه قوه، معاون اول رئیس جمهور، نواب رئیس مجلس، نمایندگان مجلس، وزرا، اعضای شورای نگهبان و معاونان رئیس جمهور شده ذکر شده در ماده ۷۱ قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۸ مهر ۸۶ و همچنین به کارگیری بازنشستگان نیرو‌های مسلح با تدابیر فرماندهی معظم کل قوا صرفا در دستگاه متبوع خود مجاز است، اما اجرایی شدن این قانون وزارت ورزش و فدراسیون‌های ورزشی هم شامل تغییراتی می‌شوند.

نام مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال ایران هم در برخی رسانه‌ها بین افراد بازنشسته‌ای که طبق این قانون، فرصت ادامه فعالیت در فدراسیون تحت امر خود را از دست می‌دهند، ذکر شده است.

برای پیگیری این امر با یکی ازکارشناس‌های حقوقی فوتبال ایران که تمایلی به درج نامش نداشت تماس گرفتیم که او ضمن اعلام متفاوت بودن اساسنامه فدراسیون فوتبال با سایر فدراسیون‌های ورزشی بیان کرد: اساسنامه فعلی فدراسیون مورد تائید هیئت دولت قرار نگرفته است، اما به دلیل اینکه اساسنامه قبلی فدراسیون فوتبال مورد تائید هیئت وزیران بود به علی کفاشیان اجازه ندادند به دلیل بازنشستگی در انتخابات ریاست فدراسیون شرکت کند.

او ادامه داد: باید مشخص شود برای ممنوعیت استفاده از افراد بازنشسته در فدراسیون فوتبال قرار است به کدام اساسنامه استناد شود. اگر قرار باشد به اساسنامه مورد تائید دولت استناد شود مهدی تاج هم بازنشسته است و اگر بخواهیم اساسنامه قبلی را ملاک قرار دهیم در کنار مهدی تاج باید بسیاری دیگر از مدیران فوتبال ایران مانند محمدرضا ساکت، حیدر بهاروند، حمیدرضا آصفی، غلامحسین زمان آبادی، فریدون اصفهانیان و فریدون معینی هم بازنشسته هستند. به هر حال باید دولت این موضوع را به دستگاه‌های زیرمجموعه اش مانند وزارت ورزش ابلاغ کند تا بیینیم روی چه معیاری افراد بازنشسته محسوب می‌شوند.

کارشناس حقوقی فوتبال ایران درمورد اینکه با ممنوع شدن مهدی تاج از ادامه ریاست در فدراسیون فوتبال به دلیل قانون بازنشستگی احتمال دارد فوتبال ایران به دلیل دخالت سیاست در ورزش تعلیق شود، گفت: نکته ظریفی در این وجود دارد و ما باید ببینیم چه اساسنامه‌ای مورد ملاک قرار می‌گیرد تا طبق آن بخواهیم چنین کاری را به معنی دخالت سیاست در ورزش تعبیر کنیم. اگر در اساسنامه فدراسیون قید شده باشد دولت اجازه دخالت در فوتبال را ندارد می‌توان گفت: ممنوع شدن ادامه فعالیت تاج و سایر مدیران ورزش ایران به دلیل بازنشستگی دخالت دولت در ورزش است و در آن صورت تبعاتی برای ایران به وجود می‌آید. البته کیفیت اساسنامه فدراسیون فوتبال نسبت به سایر فدراسیون‌های ورزشی بالاتر است.

او افزود: ۲ سال است مسئولان وزارت ورزش می‌خواهند اساسنامه واحدی را برای تمام فدراسیون‌ها به تصویب هیئت وزیران برسانند، اما تاکنون چنین اتفاقی رخ نداده است. در این اساسنامه مسائلی مانند سن روسای فدراسیون‌ها و شرایط بازنشستگی آن‌ها قید شود.