به گزارش پارس ، کیوان صفائیان در گفت وگو با فارس در خصوص نشست روز چهارشنبه کمیته بین المللی المپیک و انتخاب سه رشته کشتی، بیس بال و اسکواش برای نظر نهایی اعضا برای بازگشت یکی از این سه رشته به المپیک در شهریورماه و اقدامات این انجمن برای بازگرداندن بیس بال به المپیک اظهار داشت: رشته ورزشی بیس بال از سال ۱۹۰۴ در المپیک وجود داشته و از آن به بعد هم در تمام ادوار المپیک به جز المپیک ۲۰۱۲ لندن حضور داشته است.

وی افزود: در المپیک لندن به دلیل برخی مسائل از جمله مسائل تاریخی کشور انگلیس برای این ورزش، چرا که انگلیسی ها دو رشته دارند که خیلی شبیه به دو رشته آمریکایی هاست.

آمریکایی ها فوتبال آمریکایی و بیس بال دارند و در انگلیس راگبی و کریکت که خیلی شبیه بیس بال است و تاریخچه آن حتی قبل از بیس بال است، در المپیک لندن حذف شد.

صفائیان گفت: این دو رشته از قدیم خیلی در میادین بین المللی و اجلاس ها با یکدیگر درگیر بوده اند و این مشکل بسیار علنی هم شده است. کشورهای مستعمره بریتانیا از جمله هند و پاکستان در رشته های کریکت پیشرفت کرده اند و کشورهایی که تحت سلطه آمریکا بوده اند مانند ژاپن و کره جنوبی و فیلیپین در زمینه بیس بال پیشرفت کرده اند.

وی افزود: چون المپیک در لندن برگزار می شد و زمین بیس بال در لندن وجود نداشت و برگزاری تورنمنتی مثل المپیک لندن نیاز به ساختن استادیوم داشت و برای این کشور به صرفه نبود چرا که بعد از المپیک دیگر کارآیی برای انگلیسی ها نداشت به همین دلیل این رشته را از المپیک ۲۰۱۲ لندن حذف کردند.

دبیر انجمن بیس بال و سافت بال افزود: در مجالس بین المللی بحث های زیادی در این زمینه شد و فرم هایی به کشورهایی که فدراسیون بیس بال دارند داده شد که این رشته به المپیک باز گردانده شود و ضمناً کار خیلی عجیب دیگری که کرده اند این بود که سافت بال و بیس بال که دو رشته مجزا بودند را با یکدیگر اقدام کردند. این کار سال گذشته و وقتی که بیس بال از المپیک حذف شد صورت گرفت و یکی از بهانه ها این بود که تعداد ورزشکاران را با ادغام این دو رشته زیاد کنند.

صفائیان گفت: بیس بال در کشورهایی چون کوبا، استرالیا، ژاپن، آمریکا و کانادا خیلی محبوب است. ما هم به ادغام این دو رشته رای دادیم، اما متاسفانه به دلیل کمبود بودجه در چند اجلاس که در خصوص بازگرداندن ورزش بیس بال به المپیک بود شرکت نکردیم و این برای ما بد شد اما شک نکنید اگر زمانی المپیک در قاره آمریکا باشد این رشته به المپیک باز می گردد چرا که تمام کشورهای قاره آمریکا شدیداً بیس بالی هستند.

صفائیان در پایان در خصوص اینکه از این سه رشته ورزشی بیس بال، کشتی و اسکواش که قرار است در شهریورماه نشستی در کمیته بین المللی المپیک در خصوص بازگرداندن آنها به المپیک برگزار شود کدام یک شانس بیشتری برای بازگشت دارد، گفت: اسکواش شانس و قدرتی نخواهد داشت و جنگ و رقابت برای بازگشت به المپیک بین کشتی و بیس بال است و امکان این هم وجود دارد که هر دو رشته را به المپیک بازگردانند و قطعاً انتخاب کمیته ملی المپیک ما هم برای بازگشت رشته کشتی است چرا که شانس مدال آوری کشتی برای کشور ما بسیار بالاست.