به گزارش پارس نیوز، 

جام جهانی فوتبال برای دو شرکت نایک و آدیداس،  یک رویای تجاری است، جایی که می توانند در برابر دیدگان میلیاردها بیننده از سراسر دنیا قرار گیرند و چه تابلوی تبلیغاتی بهتر از این. نایک و آدیداس هر دو درباره هزینه های تبلیغاتی برای جام جهانی آمار زیادی ارائه نمی کنند اما برآوردها نشان می دهد که در سال 2014 آدیداس نزدیک به 100 میلیون دلار برای این رقابت ها هزینه کرده است. در جامی که دو تیم فینالیست رقابت ها، یعنی آرژانتین و آلمان، هر دو تحت حمایت مالی آدیداس بودند و اگر حمایت مالی این شرکت از فیفا را نیز بدان اضافه کنیم، به نظر می رسد فقط سوت داور و کفش بخشی از بازیکنان برند آدیداس را بر روی خود نمیدید. همچنین برآوردها در آن سال از افزایش 36 درصدی بودجه تبلیغاتی نایک خبر می داد.

اسپانسرشیپ آدیداس و نایک در جام جهانی 2014
 

برنده تجاری جام جهانی 2014 را می توان آدیداس نامید چراکه در حین و بعد از این رقابت ها به فروش دو میلیارد یورویی رسید. فروشی که مدیرعامل این شرکت در سال 2018 آن را دست نیافتنی می داند. نگاه شرکت های نایک و آدیداس بیش از مباحث مالی به بحث برندسازی در جام جهانی معطوف است تا بواسطه این رویداد بزرگ بتوانند برند خود را هرچه بیشتر در ذهن مخاطب جای دهند.آدیداس که از سال 1970 به عنوان حامی مالی فیفا فعالیت می کند، بیشتر تمرکز خود را برروی حمایت از این نهاد گذاشته است در حالیکه استراتژی نایک حمایت از ستاره ها و بازیکنان حاضر در جام جهانی می باشد. در زمینه تیم های تحت حمایت هم هردو به شدت با هم رقابت دارند. در این جام، 12 تیم از 32 تیم حاضر از البسه ورزشی آدیداس استفاده می کردند و 9 تیم از لباس های نایک. رقم های پرداختی این دو شرکت به تیم های ملی نیز قابل توجه است. به طور مثال آلمان ها ،سالانه 56.7 ملیون دلار  از آدیداس دریافتی دارند و فرانسه و انگلستان به ترتیب 56 و 40 میلیون دلار از نایک دریافت می کنند.

 

 

تفکیک تیم های تحت حمایت نایک و آدیداس
 

 

در جام 2018 از چهار تیم راه یافته به مرحله نیمه نهایی، سه تیم تحت قرارداد نایک بودند و بلژیک تنها نمایده آدیداس در این مرحله بود. هر چه تیم های تحت حمایت برندها ، به مراحل بالاتری برسند، درآمدزایی و توجه به آنها افزایش می یابد و این برای شرکت ها به منزله یک جایگاه ویژه است. به طوری که حضور انگلستان در نیمه نهایی و فروش بیشتر لباس ها تیم ملی این کشور در انگلستان، مدیران نایک را بسیار راضی و خرسند کرد. داشتن تیم هایی در مراحل پایانی و فینال بدون شک ارزش بالاتری به هر برندی می دهد.

 

توپ جام جهانی توسط آدیداس تولید می شود
 

به گفته متخصصان، موج دوم خرید پیراهن های ورزشی تیم های ملی بعد از رسیدن تیم ها به مرحله نیمه نهایی و فینال صورت می گیرد و موج سوم آن پس از قهرمانی و حضور این تیم در کشور خود. شرکت نایک به شدت علاقه مند است که جایگاه آدیداس در صدر لیست دارندگان سهام و سود بازار فوتبال دنیا را به خود اختصاص دهد؛ در حال حاضر شرکت آدیداس با داشتن 29 درصد سهم بازار فوتبال دنیا در صدر قرار دارد و نایک با 26 درصد در جایگاه دوم است و با اختلاف فراوان پوما با 7 درصد در جایگاه سوم قرار گرفته است.

 

کیت های جام جهانی
کیت های جام جهانی

 

جنبه دیگری از جام جهانی که مورد توجه برندهای البسه و تجهیزات ورزشی می باشد، بازیکنان هستند. ستاره هایی که می توانند درآمد و جایگاه برندها را به شدت ارتقا دهند. 65 درصد بازیکنان در این جام تحت قرارداد نایک بودند و 62 درصد گل ها نیز توسط بازیکنانی به ثمر رسید که از کفش های نایک استفاده می کردند.کودکان و نوجوانان و جوانان بسیار علاقه مند هستند از کفش ها و البسه بازیکنانی استفاده کنند که ستاره های مهم تیم های خود هستن. به طور مثال هری کین، برنده کفش طلای رقابت های جام جهانی با نایک قرارداد دارد و فوق ستاره فوتبال جهان، کریستیانو رونالدو نیز با همین برند کار می کند. بازیکنانی نظیر مسی، دی ماریا و پوگبا نیز با آدیداس قرارداد همکاری دارند. از مجموع 25 ستاره حاضر در جام جهانی، 15 بازیکن تحت حمایت مالی نایک هستند.

 

کفش های نایک برای جام جهانی
کفش های نایک برای جام جهانی

 

اما نباید این نکته کلیدی را فراموش کرد که میلیون ها دلار هزینه در راه تبلیغات بدون توجه به فضای مجازی نمی تواند مثمرثمر باشد.در ارتباط با برندسازی، شبکه های اجتماعی نظیر اینستاگرام، فیسبوک و توییتر نقش مهمی را ایفا می کنند. طرفداران، بازیکنان مورد علاقه خود را در شبکه های اجتماعی دنبال می کنند و تحت تأثیر عملکرد آنها هستند.رونالدو، نیمار و مسی سلاطین دنیای مجازی فوتبال با صدها میلیون دنبال کننده در رسانه های اجتماعی هستند که این حجم از افراد، این فضا را به  ابزار تبلیغاتی قدرتمندتری نسبت به تلویزیون و نشریات تبدیل کرده است.رونالدو بیش از 322 میلیون دنبال کننده در فیسبوک، توییتر و اینستاگرام دارد و این پلتفرم ها به صورت روزانه شاهد بیش از 570 میلیون بازخورد نظیر لایک، کامنت و نشر مجدد است.

برای جمع بندی باید یاداور شد هرچند آدیداس حامی رسمی جام جهانی است اما تحلیل ها و برآوردها نشان از برتری و قهرمانی نایک در جام جهانی 2018 روسیه دارد. این شرکت هر دو تیم فینالیست را حمایت مالی می کرد و برخی از بهترین بازیکن این جام نیز تحت قرارداد مالی خود داشت.

 

انتهای پیام/