به گزارش پارس نیوز، 

جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه به پنجمین دوره ای تبدیل شد که هر ۴ تیم مرحله نیمه نهایی بزرگ ترین آوردگاه دنیای فوتبال را تیم های اروپایی تشکیل می دهند.

به همین دلیل در این گزارش قصد داریم به چهار دوره قبلی ای که در ادوار جام جهانی چنین اتفاقی رخ داده است نگاهی اجمالی اندازیم.

جام های جهانی ۱۹۳۴ ایتالیا، ۱۹۶۶ انگلیس، ۱۹۸۲ اسپانیا و ۲۰۰۶ آلمان دوره هایی هستند که در آن چهار تیم اروپایی به مرحله نیمه نهایی رسیدند و تیم های بلژیک، فرانسه، کرواسی و انگلیس سبب شدند این آمار در روسیه به پنج برسد.

جام جهانی ۱۹۳۴ ایتالیا

اتریش، ایتالیا، آلمان و چکسلواکی تیم هایی بودند که به ترتیب با برتری مقابل مجارستان، اسپانیا، سوئد و سوئیس در مرحله یک چهارم نهایی دومین دوره جام جهانی به جمع ۴ تیم برتر مسابقات رسیدند.

در مرحله نیمه نهایی ایتالیا توانست با تک گل انریکه گوایتا از سد اتریش بگذرد و چکسلواکی هم با نتیجه ۳ بر یک آلمان را با هت تریک اولدریچ نجدلی، آقای گل مسابقات مقابل تک گل رادولف نواک از سد راه بردارد تا روز ۱۰ ژوئن ۱۹۳۴ تیم های ایتالیا و چکسلواکی در حضور ۵۵ هزار هوادار ورزشگاه "ناسیونال رم" فینال مسابقات را برگزار کنند.

بررسی نیمه نهایی‌های اروپایی تاریخ جام جهانی

در آن بازی شاگردان ویتوریو پوتزو با گل های رایموندو اورسی و آنجلو شیافیو برابر گلی که آنتونین پوچ به ثمر رساند در وقت های اضافی حریف خود را شکست داده و نخستین قهرمانی ایتالیا در جام جهانی را به دست آوردند.

در دیدار رده بندی هم آلمان ۳ بر ۲ اتریش را مغلوب کرد. ارنست لهنر(۲گل) و ادموند کونن برای ژرمن ها و یوهان هورواث و کارل سستا برای اتریش گلزنی کردند.

جوزپه مه آتزا در پایان آن رقابت ها به عنوان برترین بازیکن جام انتخاب شد.

جام جهانی ۱۹۶۶ انگلیس

انگلیس، آلمان غربی، پرتغال و شوروی سابق تیم هایی بودند که در جام جهانی ۱۹۶۶ به ترتیب با غلبه بر آرژانتین، اروگوئه، کره شمالی و مجارستان در مرحله یک چهارم نهایی به مرحله نیمه نهایی راه یافتند.

در نخستین بازی این مرحله آلمان غربی با گل های هلموت هالر و فرانتس بکن باوئر مقابل گلی که والری پورکویان به ثمر رساند، شوروی را شکست داد.

در دیدار دوم هم انگلیس میزبان با نتیجه ۲ بر یک از سد پرتغال شگفتی ساز عبور کرد. بابی چارلتون(۲ گل) برای سه شیرها و اوزه بیو برای پرتغال گل زدند.

دیدار رده بندی بین پرتغال و شوروی برگزار شد که در نهایت شاگردان اتو گلوریا توانستند با برتری ۲ بر یک مقابل تزارها نخستین و آخرین عنوان سلسائو را در جام جهانی رقم بزنند. اوزه بیو، آقای گل جام و خوزه تورس برای پرتغال و ادوارد مالوفیف برای روسیه در آن دیدار گلزنی کردند.

بررسی نیمه نهایی‌های اروپایی تاریخ جام جهانی

انگلیس و آلمان غربی روز ۳۰ جولای برای برگزاری دیدار فینال در حضور ۹۶۹۲۴ تماشاگر ورزشگاه ومبلی با قضاوت گاتفرد دینست سوئیسی به مصاف هم رفتند. در آن بازی جنجالی که به دلیل اشتباه مسلم توفیق بهرام اف، کمک داور اهل شوروی در صحنه گل سوم انگلیس از سوی جف هورست، تا ابد در ذهن اهالی فوتبال می ماند شاگردان سر الف رمزی با نتیجه ۴ بر ۲ از سد آلمان غربی عبور کردند تا نخستین و آخرین قهرمانی سه شیرها در جام جهانی ثبت شود. جف هورست(۳گل) و مارتین پترس برای انگلیس و هلموت هالر و وولفگانگ وبر برای مانشافت در آن بازی موفق به گلزنی شدند.

در پایان آن مسابقات بابی چارلتون به عنوان برترین بازیکن انتخاب شد.

جام جهانی ۱۹۸۲ اسپانیا

ایتالیا، آلمان غربی، لهستان و فرانسه با صدرنشینی گروه های چهارگانه مرحله دوم جام جهانی ۱۹۸۲، چهار تیم نهایی اروپایی آن رقابت ها را شکل دادند.

در مرحله نیمه نهایی ابتدا ایتالیا با ۲ گل پائولو روسی از سد لهستان گذشت.

آلمان غربی هم پس از تساوی ۳ بر ۳ برابر فرانسه در وقت های قانونی و اضافی در ضربات پنالتی ۵ بر ۴ خروس ها را شکست داد و به فینال رسید. پیر لیت بارسکی، کارل هاینتس رومنیگه و کلاوس فیشر برای ژرمن ها و میشل پلاتینی، ماریوس ترسور و آلن ژیرس برای خروس ها در آن بازی گل زدند.

در بازی رده بندی لهستان ۳ بر ۲ فرانسه را مغلوب کرد تا رتبه سوم را کسب کند. آندری زارماخ، استفان مایفسکی و یانوش کوپسویچز برای عقاب ها و رنه جیرارد و آلن کوریول برای شاگردان میشل هیدالگو در آن دیدار گلزنی کردند.

بررسی نیمه نهایی‌های اروپایی تاریخ جام جهانی

۱۱ جولای ۱۹۸۲ آلمان غربی و ایتالیا در حضور ۹۰ هزار تماشاگر ورزشگاه سانتیاگو برنابئو مادرید با قضاوت آرنالدو کوئلهو برزیلی به مصاف هم رفتند که در نهایت شاگردان انزو بیرزوت با گل های پائولو روسی، مارکو تاردلی و الساندرو آلتوبلی در مقابل تک گل پل برایتنر از سد حریف گذشتند و سومین قهرمانی لاجوردی پوشان ایتالیایی را رقم زدند.

پائولو روسی در نهایت جایزه برترین گلزن و بازیکن دوازدهمین دوره رقابت ها را به دست آورد.

جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان

ایتالیا، آلمان، پرتغال و فرانسه چهار تیم اروپایی بودند که به ترتیب با برتری مقابل اوکراین، آرژانتین، انگلیس و برزیل جواز حضور در مرحله نیمه نهایی جام را کسب کردند.

در این مرحله ابتدا شاگردان مارچلو لیپی با ۲ گل الساندرو دل پیرو و فابیو گروسو در آخرین دقایق وقت های اضافی دیدار با آلمان راهی فینال شدند و مردان ریمون دومنک هم در تیم ملی فرانسه با تک گل زین الدین زیدان پرتغال را شکست دادند.

دیدار رده بندی این جام با برتری ۳ بر یک آلمان مقابل پرتغال پایان یافت. باستین شواین اشتایگر(۲ گل) و آرماندو پتیت(گل به خودی) برای شاگردان یورگن کلینزمن و نونو گومز برای شاگردان لوئیس فیلیپه اسکولاری گلزنی کردند.

ایتالیا و فرانسه ۹ جولای ۲۰۰۶ در حضور ۷۰ هزار تماشاگر ورزشگاه المپیک برلین با قضاوت هوراسیو الیزوندو آرژانتینی دیدار نهایی را برگزار کردند. آن بازی با گل های مارکو ماتراتزی برای آبی پوشان ایتالیایی و زین الدین زیدان برای فرانسه در وقت های قانونی و اضافی به تساوی یک بر یک رسید. صحنه اخراج زین الدین زیدان به دلیل ضربه سری که به سینه ماتراتزی کوبید از صحنه های ماندگار آن جام بود.

در ضربات پنالتی برخورد توپ دیوید ترزگه به تیر دروازه جیان لوئیجی بوفون سبب شد ایتالیا با نتیجه ۵ بر ۳ پیروز شود و چهارمین قهرمانی اش در جام جهانی را کسب کند. جالب اینجاست سه عنوان قهرمانی این تیم در شرایطی به دست آمده است که چهار تیم اروپایی به مرحله نیمه نهایی رسیده اند.

بررسی نیمه نهایی‌های اروپایی تاریخ جام جهانی

میروسلاو کلوزه آلمانی، بهترین گلزن و زین الدین زیدان بهترین بازیکن آن جام شدند.

تاکنون تیم های اروپایی ۶۰ بار به نیمه نهایی جام جهانی رسیده اند.

۱-آلمان ۱۳ بار

۲-ایتالیا ۸ بار

۳- فرانسه ۶ بار

۴- هلند ۵ بار

۵- سوئد ۴ بار

۶- انگلیس ۳ بار

۷-کرواسی، بلژیک، اسپانیا، پرتغال، لهستان، چکسلواکی، یوگسلاوی، مجارستان، اتریش ۲ بار

۸- ترکیه، بلغارستان و شوروی یک بار