به گزارش پارس نیوز، با اتمام مرحله یک چهارم نهایی جام جهانی 2018 روسیه، تیم های فرانسه، کرواسی، بلژیک و انگلیس  مجوز حضور در مرحله نیمه نهایی را به دست آوردند تا جام بیست و یکم با برگزاری تنها چهار بازی دیگر به اتمام برسد.

در این گزارش  به تفکیک هر قاره نگاهی به عملکرد تیم های حاضر در جام جهانی نگاهی می اندازیم.

آسیا

برای نخستین بار در تاریخ 5 تیم از قاره کهن در جام جهانی شرکت کردند و نسبت به دوره قبلی رقابت ها عملکرد آسیایی ها در جام جهانی جهش خیره کننده ای داشت.

ایران، استرالیا، ژاپن و کره جنوبی، نمایندگان قاره آسیا در جام جهانی برزیل بودند که در مجموع آمار 12 بازی، 3 مساوی، 9 باخت، 9 گل زده، 25 گل خورده، تفاضل گل منفی 16، 3 امتیاز و میانگین 0/25 امتیاز را کسب کردند.

در جام جهانی 2018 روسیه، عربستان هم به این جمع اضافه شد تا آسیایی ها با آمار 16 بازی، 4 برد، 3 مساوی، 9 باخت، 15 گل زده، 24 گل خورده، تفاضل گل منفی 9، 15 امتیاز و میانگین 0/93 امتیاز مرحله یک هشتم نهایی را به پایان برسانند.

عملکرد تیم‌های جام جهانی به تفکیک هر قاره تا پایان مرحله یک چهارم نهایی

صعود ژاپن به مرحله یک هشتم نهایی سبب شد این تیم در کنار ثبت بهترین عملکرد، قاره آسیا را پس از هشت سال در مراحل حذفی جام جهانی صاحب نماینده کند. هرچند شاگردان آکیرا نیشینو با وجود عملکردی عالی در بازی با بلژیک در نهایت اسیر تجربه و کیفیت بهتر شیاطین سرخ اروپا شدند و با شکست 3 بر 2، وداع تلخی با جام داشتند.

ایران(هفدهم) کره جنوبی(نوزدهم) عربستان(بیست و چهارم) و استرالیا( سی ام)  با کسب 4، 3( تفاضل گل صفر) 3 (تفاضل گل منفی 5) و یک امتیاز به ترتیب در رتبه های دوم تا پنجم تیم های آسیایی جام جهانی ایستادند.

آفریقا

فهرست تیم های قاره سیاه در جام بیست و یکم با تغییر و تحولات زیادی نسبت به دوره قبلی مسابقات مواجه شد و تنها نیجریه مانند سال 2014 توانست بار دیگر سهمیه حضور در جام جهانی 2018 روسیه را کسب کند. تیم های کامرون، ساحل عاج، غنا و الجزایر جای خود را در روسیه به مصر، مراکش، تونس و سنگال دادند اما تیم های آفریقایی در جام جهانی 2018 راه به جایی نبردند و برخلاف دوره قبلی مسابقات که نیجریه و الجزایر توانستند در مرحله یک هشتم نهایی شرکت کنند، در این دوره هیچ نماینده ای در مرحله حذفی نداشتند.

عملکرد تیم‌های جام جهانی به تفکیک هر قاره تا پایان مرحله یک چهارم نهایی

17  بازی، 3 برد، 11 باخت، 3 مساوی، 19 گل زده، 32 گل خورده، تفاضل گل منفی 13، 12 امتیاز و میانگین 0/7 امتیاز آفریقایی ها در برزیل به 15 بازی، 3 برد، 2 مساوی، 10 باخت، 16 گل زده، 26 گل خورده، تفاضل گل منفی 10، 11 امتیاز و میانگین 0/73 امتیاز در روسیه رسید با این تفاوت که آن ها با قرار گرفتن در سراشیبی سقوط نتوانستند یک سهمیه هم در بین 16 تیم برتر جام داشته باشند.

سنگال بهترین تیم آفریقایی جام جهانی 2018 روسیه بود که با آمار 3 بازی، یک برد، یک مساوی، 4 گل زده، 4 گل خورده، تفاضل گل صفر و 4 امتیاز تنها به دلیل دریافت 2 کارت زرد بیشتر نسبت به ژاپن در رتبه سوم جدول گروه H قرار گرفت و از صعود بازماند.

پس از این تیم، نیجریه(بیست و یکم) تونس(بیست و سوم) مراکش(بیست و هفتم) و مصر( سی و یکم) به ترتیب با کسب  3(تفاضل منفی یک) 3 (تفاضل منفی 3) یک و بدون امتیاز در رتبه بعدی تیم های آفریقایی قرار گرفتند.

آمریکای شمالی

عملکرد نمایندگان آمریکای شمالی، مرکزی و حوزه دریای کارائیب هم در جام بیست و یکم نسبت به دوره قبلی رقابت ها افت محسوسی داشت. مکزیک و کاستاریکا مانند جام جهانی قبلی در این دوره هم حضور داشتند اما پاناما توانست به جای آمریکا مدعی راهی روسیه شود. هندوراس هم که در مرحله پلی آف مقدماتی جام جهانی 2014 موفق به کسب جواز صعود شد در این دوره ناکام ماند تا سهمیه این قاره در بزرگ ترین آوردگاه جهان فوتبال کاهش یابد.

در برزیل کاستاریکا موفق شد در قالب شگفتی ساز جام به عنوان صدرنشین گروه مرگ آن رقابت ها با حضور ایتالیا، اروگوئه و انگلیس راهی مرحله یک هشتم نهایی شود و پس از برتری مقابل یونان در مرحله یک چهارم نهایی با شکست در ضربات پنالتی از هلند با جام خداحافظی کند اما همین تیم در روسیه در گروهی که برزیل، سوئیس و صربستان در آن حاضر بودند با کسب یک امتیاز قعرنشین شد.

عملکرد تیم‌های جام جهانی به تفکیک هر قاره تا پایان مرحله یک چهارم نهایی

مکزیک هم که با برتری برابر آلمان، نخستین شگفتی جام را خلق کرد و در بازی بعدی اش کره جنوبی را شکست داد با باخت سه بر صفر مقابل سوئد، نزدیک بود از دور رقابت ها کنار برود اما خوش شانس بود که کره جنوبی موفق به پیروزی برابر کره جنوبی شد تا آزتک ها برای هفتمین بار متوالی به مرحله یک هشتم نهایی صعود کنند و با شکست از برزیل در راهیابی به مرحله یک چهارم نهایی بازبمانند.

پاناما هم در گروه بلژیک، انگلیس و تونس بدون امتیاز و تفاضل گل منفی 9 به کار خود پایان داد تا ضعیف ترین تیم جام بیست و یکم باشد.

در کل تیم های آمریکای شمالی در جام جهانی 2014 آمار 15 بازی، 5 برد، 5 مساوی، 5 باخت، 14 گل زده، 15 گل خورده، تفاضل گل منفی یک، 20 امتیاز و میانگین 1/21 امتیاز را ثبت کرده بودند در جام جهانی 2018 روسیه این آمار را به 10 بازی، 2 برد، یک مساوی، 7 باخت، 7 گل زده، 22 گل خورده، تفاضل گل منفی 13، 7 امتیاز و میانگین 0/7 امتیاز کاهش دادند.

آمریکای جنوبی

برزیل، شیلی، اکوادور، آرژانتین، کلمبیا و اروگوئه شش تیمی بودند که در جام جهانی ۲۰۱۴ برای آمریکای جنوبی آمار ۳۳ بازی، ۱۷ برد، ۸ مساوی، ۸باخت، ۴۳ گل زده، ۳۳ گل خورده، تفاضل گل مثبت ۱۰، ۵۹ امتیاز و میانگین ۱/۷۸ امتیاز را کسب کردند‌. در این میان آلبی سلسته با نایب قهرمانی آن رقابت ها بهترین عملکرد را داشت و اکوادور هم با حذف در مرحله گروهی ضعیف ترین آمار را به نام خود ثبت کرد.

در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه تیم های برزیل، کلمبیا، اروگوئه، آرژانتین حضور خود در بزرگ ترین آوردگاه جهان فوتبال را تکرار کردند اما به جای شیلی و اکوادور تنها پرو توانست در مرحله پلی آف به این رقایت ها صعود کند.

آمار تیم های آمریکای جنوبی در این دوره از رقابت ها افت کرد چراکه هیچ یک از تیم های این قاره پس از ۱۲ سال نتوانستند به مرحله نیمه نهایی راه یابند. ۲۱ بازی، ۱۱ برد، ۳ مساوی، ۷ باخت، ۲۸ گل زده، ۲۰ گل خورده، تفاصل گل مثبت ۸، ۳۶ امتیاز و میانگین ۱/۷۱ امتیاز حاصل عملکرد تیم های این منطقه فوتبال خیز در سرزمین تزارها بود. 

عملکرد تیم‌های جام جهانی به تفکیک هر قاره تا پایان مرحله یک چهارم نهایی

در این میان اروگوئه که با کسب ۹ امتیاز در گروه A و پیروزی برابر پرتغال در مرحله یک هشتم نهایی به جمع هشت تیم برتر جام رسیده بود در این مرحله از فرانسه ۲ بر صفر شکست خورد تا  بهترین عملکرد را داشته باشد.

برزیل هم با حذف برابر بلژیک در مرحله یک چهارم نهایی جایگاه هفتم مسابقات را کسب کرد. کلمبیا، آرژانتین و پرو هم به ترتیب با ایستادن در جایگاه نهم، شانزدهم و بیستم در رده های بعدی جام قرار گرفتند‌.

برای مشاهده آخرین اخبار جام جهانی ۲۰۱۸ می‌توانید از موتور جستجوگر گوگل (google)استفاده کنید.

 

 

اروپا

با توجه به میزبانی روسیه برخلاف دوره های اخیر جام جهانی ۱۴ تیم اروپایی در این دوره از مسابقات شرکت کردند. در این میان آلمان، انگلیس، فرانسه، پرتغال، اسپانیا، سوئیس، روسیه، کرواسی و بلژیک مانند دوره قبلی در جام جهانی ۲۰۱۸ هم حضور دارند اما تیم های لهستان، سوئد، دانمارک، ایسلند و صربستان در جام بیست و یکم جانشین ایتالیا، هلند، یونان و بوسنی هرزه گوین شدند. 

عملکرد تیم‌های جام جهانی به تفکیک هر قاره تا پایان مرحله یک چهارم نهایی

تیم های قاره سبز در برزیل آمار ۵۳ بازی، ۲۶ برد، ۱۰ مساوی، ۱۷ باخت، ۸۳ گل زده، ۶۰ گل خورده، تفاضل گل مثبت ۲۳، ۸۸ امتیاز و میانگین ۱/۶۶ امتیاز را ثبت کردند که این آمار در روسیه تا پایان مرحله یک چهارم نهایی به ۵۹ بازی،۲۷ برد، ۱۸ مساوی، ۱۴ باخت،۹۵ گل زده،۶۰ گل خورده، تفاضل گل مثبت ۳۵، ۹۹ امتیاز و میانگین ۱/۶۷ امتیاز رسیده است. البته با توجه به حضور چهار تیم اروپایی در مرحله نیمه نهایی بدون شک این آمار بهتر و جام قهرمانی هم برای تیم های این قاره حفظ  می شود.

آلمان با قهرمانی در جام جهانی ۲۰۱۴ بهترین تیم اروپایی آن دوره بود اما برای تعیین بهترین تیم این قاره در روسیه ۲۰۱۸ باید تا سوت پایان دیدار فینال منتظر ماند. هرچند ایسلند با کسب یک امتیاز و قعرنشینی در گروه D عنوان ضعیف ترین تیم اروپا را به خود اختصاص داد.