به گزارش پارس نیوز، تیم ملی والیبال بزرگسالان ایران  که در سال 2017 موفق به کسب سکوی سومی در نبرد قهرمان قاره‌های جهان شده بود، بدون تغییری در کادر فنی ، نبردهای خود در سال 2018 را ‌اوایل خرداد امسال با حضور در مسابقات لیگ ملت‌های والیبال آغاز کرد.

مسابقاتی که در واقع همان لیگ جهانی سابق اما با سبک و سیاق و البته نام جدید بود. مردان والیبال ایران بر اساس برنامه باید در مرحله مقدماتی 15 مسابقه را برگزار می‌کردند. 15مسابقه‌ای که باید در چارچوب پنج هفته و در کشورهای فرانسه، آرژانتین، روسیه، آمریکا و ایران برگزار می‌شد.

*آغاز تمرینات با حضور تازه‌واردها

 تمرینات تیم ملی والیبال ایران برای حضور در مسابقات سال 2018 از میانه‌های فروردین و در سالن فدراسیون والیبال آغاز شد. ایگور کولاکوویچ، سرمربی تیم ملی والیبال در مرحله نخست این اردو ترکیبی از بازیکنان جوان و با تجربه را دعوت کرد و در پایان نفرات نهایی خود را برای حضور درمسابقات لیگ ملت‌ها انتخاب کرد.

در حالی که به نظر می‌رسد بازیکنان رده امید و جوانان در تیررس انتخاب ایگور باشند اما نگاهی به این لیست نشان می‌داد که این مربی مونته‌نگرویی بیش از اینکه به بازیکنان جوان و امیدها اعتقاد داشته باشد، تمرکزش روی بازیکنان نوجوانی است که سال قبل در بحرین جام قهرمانی جهان را بالای سر برده بودند و حالا بعد از عبور از رده سنی نوجوانان، پا به تیم بزرگسالان گذاشته بودند.

عنوانی که برازنده نبود! / ماجرای آزمون و خطای ایگور به بهانه «جوانگرایی»

ایگور کولاکوویچ پیش از سفر به فرانسه که اولین کشور میزبان ایران در مسابقات لیگ ملت‌های 2018 بود در آخرین تمرین تیمش اظهاراتی داشت که نشان می‌داد نباید انتظار زیادی از این تیم در بحث کسب نتیجه داشت. او در جمع خبرنگاران بارها به سختی شرایط مسابقات، طولانی بودن مسافت‌ها و عوامل اینچنینی اشاره کرد و گفت این تیم در وهله اول برای کسب تجربه به مسابقات لیگ ملت‌ها پا خواهد گذاشت.

البته عملکرد تیم ملی ایران در هفته نخست و استفاده از ترکیب سابق تیم ملی (همان ترکیبی که همه بازیکنان باتجربه‌ را در دل خود داشت) این فرضیه را بر هم ریخت که ایگور و تیمش برای کسب تجربه به مسابقات پا گذاشته‌اند.

*سناریوی تکراری والیبال ایران ؛ آغاز با شکست!

اینکه تیم ملی والیبال ایران همواره در نبردهای جهانی خود آغاز خوبی ندارد،‌ به یک سناریوی تکراری تبدیل شده است. این بار مسابقات لیگ ملت‌های والیبال برای ملی‌پوشان کشورمان از این قاعده مستثنی نبود.

تیم ملی والیبال ایران در هفته نخست لیگ ملت‌ها در شهر روئن فرانسه باید به مصاف تیم‌های فرانسه، ژاپن و استرالیا می‌رفت. با توجه به اینکه کولاکوویچ همه بازیکنان اصلی خود از جمله سید محمد موسوی، سعید معروف، امیر غفور، میلاد عبادی‌پور و ... را با خود به فرانسه برده بود و از طرفی اکثر تیم‌های دیگر حاضر در مسابقات بازیکنان جوان خود را به همراه آورده بودند، به نظر می‌رسید باید شاهد کسب نتایج خوب برای تیم ملی والیبال ایران باشیم.

حاصل تلاش تیم‌ملی ایران در نبرد فرانسه دو شکست و کسب تنها یک پیروزی بود. تیم ایران در هفته اول این مسابقات علاوه بر فرانسه‌ای که همیشه مقابل ایران برنده است، برابر تیم ژاپن که حریف آسیایی به شمار می‌رفت و در سال‌های گذشته همواره مقابل ایران تن به شکست می‌داد، بازنده شد و تنها توانست استرالیا را شکست دهد.

در هفته نخست هر چند ایگور چند بازیکن جوان را با خود به فرانسه برده بود اما از این نفرات استفاده نکرد تا ماجرای جوانگرایی ایگور در لیگ ملت‌ها به هفته دوم کشیده شود.

عنوانی که برازنده نبود! / ماجرای آزمون و خطای ایگور به بهانه «جوانگرایی»

*شکست ولاسکو تنها دستاورد سفر به آرژانتین

کانادا، آرژانتین و ایتالیا سه حریف تیم ملی والیبال ایران در دومین هفته لیگ ملت‌ها بودند. حریفانی که در کشور آرژانتین و در شهر سن خوان این کشور باید مقابل ایران صف‌آرایی می‌کردند.

بازیکنان تیم ملی والیبال ایران بعد از فرانسه راهی آرژانتین شده بودند و بعد از سفری نزدیک به 27ساعت بالاخره به شهری رسیدند که باید هفته دوم مسابقات را سپری می‌کردند. در این هفته نیز تیم ملی والیبال ایران که حالا دو بازیکن جوان دیگر را همراه خود داشت، دو شکست مقابل کانادا و ایتالیا کسب کرد و تنها توانست تیم آرژانتین را شکست دهد.

 پیروزی مقابل آرژانتین در شرایطی رقم خورد که مردان والیبال ایران باید مقابل سرمربی اسبق خود، خولیو ولاسکو به میدان می‌رفتند، انگیزه بالای بازیکنان ایران در این مسابقه موجب شد در نبردی نزدیک و پایاپای که پنج ست به طول انجامید، برنده شوند و دست خالی کشور آرژانتین را ترک نکنند.

 هر چند نمایش پر اشتباه این تیم در دیدار با کانادا و ایتالیا انتقادات زیادی به همراه داشت و نشان داد مدت‌هاست از آن تیم قدرتمند ایران در سطح جهان خبری نیست. در هفته دوم نیز آن طور که باید و شاید خبری از تیم جوان نبود.

**بن بست ایگور در روسیه

کشور روسیه که روزهای پر تب و تاب جام جهانی را سپری می‌کرد، در هفته سوم لیگ ملت‌های والیبال میزبان تیم ملی والیبال ایران و تیم‌های برزیل و چین بود. تیم ملی والیبال ایران به روسیه رفته بود تا طلسم تنها یک برد در هفته را در سومین هفته مسابقات بشکند و در بیش از یک بازی برنده شود.

 دیدار با چین اولین مسابقه تیم ملی ایران بود که در نهایت موجب برتری ایران و کسب سومین پیروزی در این مسابقات شد. چین هرچند مقابل ایران تن به شکست داد اما نمی‌شد به طور حتم ادعا کرد که تیم برتر این مسابقات تیم ایران بود.

در کشور روسیه و در هفته سوم مسابقات امیرحسین توخته در پست مدافع روی تور و پوریا یلی در پست پشت خط زن، تیم ملی ایران را همراهی می‌کردند. این دو بازیکن جوان در دیدار با برزیل و زمانی که به نظر می‌رسید ایگور کولاکوویچ به دلیل آسیب دیدگی امیر غفور و عدم همراهی سید محمد موسوی به بن بست رسیده است، در ترکیب تیم ایران به میدان رفتند. نمایش خوب این دو بازیکن و دیگر بازیکنان جوان نظیر علی شفیعی و سامان فائزی مقابل تیم ملی برزیل امید را به اهالی والیبال بازگرداند.

 امید به اینکه تیم ملی والیبال ایران آینده خوبی پیش رو دارد و نباید چندان هم نگران پا به سن گذاشتن ستاره‌های پیشین والیبال و خداحافظی برخی از آن‌ها از والیبال بود. با این حال برزیل هم با وجود نمایش خوب جوانان ایران در نهایت برنده نبرد با تیم ملی ایران بود. تیم روسیه نیز موفق به پیروزی مقابل ایران شد تا حاصل تلاش مردان ایگور در هفته سوم نیز تنها یک پیروزی و کسب دو شکست باشد.

عنوانی که برازنده نبود! / ماجرای آزمون و خطای ایگور به بهانه «جوانگرایی»

**لهستان تنها مغلوب هفته چهارم

لهستان، صربستان و آمریکا سه حریف بعدی تیم ملی والیبال ایران بودند که در هفته چهارم و در کشور آمریکا و شهر شیکاگو به مصاف ملی‌پوشان ایران رفتند. در این هفته هم مانند سه هفته ابتدایی دو شکست و یک پیروزی نصیب والیبالیست‌های ایران شد.

امیر غفور در هفته چهارم به کل مصدوم بود و پوریا یلی در نبردهای تیم ملی در پست پشت‌خط‌زن در ترکیب تیم ایران به میدان رفت. در آمریکا تیم ملی آغازی کوبنده داشت و به راحتی مقابل تیم لهستان به پیروزی سه بر صفر رسید. اما دو بازی دیگر ایران در ادامه روند پر فراز و نشیب خود با منوال قبل پیگیری شد و دو شکست را برای تیم‌مان به همراه داشت. ابتدا مقابل آمریکا متحمل شکست شد و سپس در نبرد با صربستان تن به شکست سه بر دو داد.

 با این نتایج تیم ملی والیبال ایران در هفته چهارم نیز روند سه هفته پیش را طی کرد و دو شکست و یک پیروزی را در کارنامه خود ثبت کرد. با پایان هفته چهارم این مسابقات،تیم ملی ایران بعد از قاره‌گردی و سفر به کشورهای مختلف به ایران بازگشت تا هفته پنجم این مسابقات را در ایران و پیش چشم هوادارانش سپری کند.

 این در حالی بود که تیم ملی ایران با قرار گرفتن در رتبه دوازدهم در پایان هفته چهارم، دیگر شانسی برای صعود به فینال و قرار گرفتن در جمع 6 تیم برتر مسابقات را نداشت. در واقع هفته پنجم هفته اعاده حیثیت برای مردان کولاکوویچ به شمار می‌رفت که بتوانند نتایج نه چندان خوب خود را در هفته پایانی و با کسب پیروزی در مسابقات این هفته جبران کنند.

*هتریک پیروزی در هیاهوی آزادی

مردان والیبال ایران به کشور بازگشتند تا آخرین هفته مرحله مقدماتی لیگ ملت‌ها را در ورزشگاه 12 هزارنفری آزادی برگزار کنند. تیم‌های کره جنوبی، بلغارستان و آلمان، سه میهمان ایران در این هفته بودند که با توجه به نتایج کسب شده در چهار هفته ابتدایی هیچ‌کدام شانسی برای حضور در فینال نداشتند و تنها برای ارتقای جایگاه و کسب پیروزی‌های بیشتر به مصاف هم می‌رفتند.

تیم ملی والیبال ایران از حمایت هواداران خود که سالن 12 هزار نفری را مملو از جمعیت کرده بودند، بهره می‌برد و همین موضوع یک امتیاز خوب برای این تیم به شمار می‌رفت. کره جنوبی نخستین حریف ایران در این هفته بود که با نتیجه سه بر یک مغلوب ایران شد.

 بلغارستان نیز با همین نتیجه مقابل تیم ملی ایران تن به شکست داد تا ایران با دو پیروزی پیاپی و روحیه مضاعف به مصاف آلمان برود. آلمانی‌ها هر دو بازی هفته پنجم خود را مقابل کره جنوبی و بلغارستان با پیروزی پشت سر گذاشته بودند و برای تکمیل عملکرد خوب خود در هفته پایانی نیاز به پیروزی مقابل ایران داشتند.

 اما شاگردان کولاکوویچ با حضور هواداران خود شرایط بهتری نسبت به آلمان داشتند. هرچند تیم آلمان نبردی نزدیک و پایاپای با ایران داشت اما در نهایت و در حالی که بازی به ست پنجم کشیده شده بود، تیم ایران برنده بازی شد تا در هفته پایانی بتواند سه پیروزی کسب کرده و با خاطره خوش مسابقات لیگ ملت‌های والیبال را به پایان ببرد.

عنوانی که برازنده نبود! / ماجرای آزمون و خطای ایگور به بهانه «جوانگرایی»

* پشت پیروزی‌های خانگی پنهان نشویم

هرچند این سه پیروزی در تهران هواداران حاضر در سالن را خوشحال کرد و راضی نگه داشت اما واقعیت این است که نمی‌توان با پنهان شدن پشت نتایجی که تیم ایران در تهران و مقابل تیم‌هایی که امیدی به صعود نداشتند و به هفته پایانی به چشم هفته تدارکاتی نگاه می‌کردند به دست آورد، فراموش کرد که این تیم ملی برای بازگشتن به اوج نیاز به ثبات بیشتری دارد.

تغییرات مداوم ترکیب و نفرات تیم ملی در پنج هفته لیگ ملت‌ها نشان از این داشت که کولاکوویچ هنوز در استفاده از بازیکنان به ثبات نرسیده است. هر چند می‌توان به مسابقات لیگ ملت‌ها (همان‌طور که خود ایگور پیش از آغاز رقابت‌ها به آن اشاره کرده بود ) به چشم بستری برای کسب تجربه نگاه کرد و با نگاهی خوشبینانه ادعا کرد که کولاکوویچ در این مسابقات به دنبال رسیدن به یک ترکیب ایده آل بوده است.

اما به راستی واقعیت این است؟ برای پاسخ به این سوال باید تا آغاز مسابقات قهرمانی جهان که اواخر تابستان در کشورهای ایتالیا و بلغارستان برگزار می‌شود، صبر کرد. مسابقاتی که عیار واقعی کولاکوویچ و دستیارانش را نشان خواهد داد.

اگر تیم ملی والیبال ایران این سبک از بی‌ثباتی و نوسان را در مسابقات قهرمانی جهان ادامه دهد، بدون شک دیگر بهانه‌ای از سوی کولاکوویچ قابل قبول نیست. مربی با تجربه‌ و رزومه‌داری که حضورش در ایران به دو سال نزدیک شده است و به اندازه کافی نسبت به بازیکنان و والیبال ایران شناخت پیدا کرده است.